سهم شرکتهای اروپایی و آمریکایی از بازار خودروی ایران چقدر خواهد بود؟

ورود شرکتهای خارجی، کلید تحول صنعت خودرو

شنیده‌ها حاکی از آن است که قرار است آمریکایی‌ها به بازار ایران بیایند. البته این اخبار بیشتر در قالب سرمایه‌گذاری‌های سنگین و خرید شرکت‌ها وجود دارد، به این صورت که کارخانه‌ها را به صورت کلی خریداری کنند.

کد : 1367
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 دي 1394
print
نظرات : 0
ورود شرکتهای خارجی، کلید تحول صنعت خودرو

روزنامه دنیای خودرو-فرشید قاجار:تحریم در آستانه لغو است و مردم برای شنیدن خبر آن پای اخبار و رسانه‌ها نشسته‌اند. یکی از صنایعی که تحریم‌ آسیب جدی به آن وارد کرد، صنعت خودروسازی بود. زیرا با تحریم‌ها، این صنعت در جا زد و نتوانست پیشرفت کند. به این معنی که خودروهای تولید داخل به علت عدم پیشرفت در تکنولوژی مورد نیاز برای به روز بودن، خودروهایی با تکنولوژی‌های قدیمی را به بازار عرضه می‌کنند. برخی کارشناسان بر این باورند که علاوه بر تکنولوژی، کیفیت قطعات مورداستفاده در خودروهای داخلی هم به حدی پایین است که خودرو در کمتر از 10 هزار کیلومتر، به ناچار به نمایندگی مراجعه می‌کند. علاوه‌بر این، خدمات پس از فروش خودروهای داخلی هم از سطح کیفی پایینی برخوردار هستند. چراکه خودرو مدت زمان زیادی در تعمیرگاه می‌ماند تا تعمیر شود و همین امر نارضایتی مسئولان و مشتریان را به دنبال دارد. حال جای طرح این سوال است که آیا با لغو تحریم‌ها، شاهد تغییر در روند صنعت خودرو از جمله بهبود کیفیت قطعات خودرو، پیشرفت تکنولوژی خط تولید و ارائه خدمات بهتر از خدمات پس از فروش خودروها خواهیم بود؟
درباره این موضوع، فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» در پاسخ به این سوال که بعد از تحریم‌ها چه شرکت‌هایی امکان حضور و همکاری با خودروسازان ایرانی را دارند، گفت: « برای همکاری با ایران هیچگونه محدودیتی وجود ندارد. به نظر می‌رسد آمریکا ممنوعیت اولیه را از صنایع خودرو برداشته است. به این ترتیب، شرکت‌هایی که شاخه اروپایی نیز دارند می‌توانند در ایران فعالیت داشته باشند.»
وی نسبت به تمایل شرکت‌های خارجی برای حضور در بازار ایران نیز بیان کرد:« تمایل شرکت‌های خارجی  به شرایطی که برای آن‌ها در ایران نوشته می‌شود، مرتبط است. این‌گونه نیست که هر موقع بخواهند و به آسانی وارد ایران شوند و شروع به کار و همکاری کنند. اما با این سیاست‌هایی که در کشورمان برای ایام پس از تحریم‌ها در نظر گرفته شده،‌ شرکت‌های خارجی کنترل می‌‌شوند و برنامه‌ریزی‌شده کار  روبه‌جلو می‌رود.»
زاوه ادامه داد: «برای مثال 20 درصد از بازار به پژو واگذار  می‌شود و 20 درصد را به رنو اختصاص می‌دهند. به‌همین صورت برای شرکت‌های خارجی دیگر هم برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.  این در حالی است که اگر بازار آزاد باشد، ‌شرکت‌های آمریکایی هم علاقه‌مند هستند وارد بازار ایران شوند». 
این کارشناس صنعت خودرو در مورد نشانه‌هایی  که آمریکا برای حضور در بازار ایران دارد، گفت: «شنیده‌ها حاکی از آن است که قرار است آمریکایی‌ها به بازار ایران بیایند. البته این اخبار بیشتر در قالب سرمایه‌گذاری‌های سنگین و خرید شرکت‌ها وجود دارد، به این صورت که کارخانه‌ها را به صورت کلی خریداری کنند.»
وی در ادامه گفت: «روش آمریکایی‌ها به این صورت است که یا وارد بازار نمی‌شوند  و اگر وارد شدند به آسانی از آن جدا نخواهند شد و کاملا جدی وارد کار می‌شوند و حتما یک پایگاه تولیدی راه‌‌اندازی می‌کنند. ما تجربه‌ای غیر از این مورد از آن‌ها ندیده‌ایم. البته به جز  برخی کشور‌های کوچک مانند حوزه خلیج فارس.»
فربد زاوه،  در خصوص تبادل تکنولوژی کارخانه‌های داخلی با شرکت‌های خارجی افزود:« اگر منظور این است که کارخانه‌های تولید داخل منتظر بشینند تا شرکت‌های خارجی به ایران بیایند و تکنولوژی ارائه دهند، به این صورت نیست و نخواهد بود. اما اگر منظور این باشد که شرکت‌های خارجی قطعه‌سازی کنند و تکنولوژی را از این راه منتقل کنند، بله، امکان این اتفاق وجود دارد و همین امر می‌تواند باعث پیشرفت قطعه‌سازی کشور هم شود.»

جایگزینی قطعه‌سازان‌ خارجی با قطعه‌سازان داخلی
این کارشناس صنعت خودرو نسبت به جایگزینی قطعه‌سازان‌ خارجی با قطعه‌سازان داخلی اضافه کرد: «این قطعه‌سازان، جایگزین قطعه‌سازان داخلی نمی‌شوند، بلکه به قطعه‌سازان داخلی کمک می‌کنند به‌روز باشند. هر شرکتی که نتواند با این سیستم کاری خود را مطابقت دهد، قطعا از بین خواهد رفت. جایگزین شدن در این صنعت معنی و مفهومی ندارد. »
وی ادامه داد:«در حال حاضر در این صنعت برخی شرکت‌ها یکه‌تازی می‌کنند و با ورود شرکت‌های خارجی اعم از خودروساز و قطعه‌ساز، دیگر نمی‌توانند به اول بودن خود ادامه دهند و حتی امکان از بین رفتن آن‌ها هم وجود دارد. اما با ورود شرکت‌های خارجی، صنعت خودرو و صنعت قطعه‌سازی، از بین نخواهد رفت، بلکه امکان گسترش هم پیدا می‌کنند.»
این کارشناس صنعت خودرو، درباره چنین شرایطی یعنی  کیفیت با بهبود همراه است یا خیر؟  گفت:«قطعا بهبود کیفیت در این روند جای خواهد گرفت. هرچه بازار به سمت و سوی آزادتر شدن حرکت کند،‌کیفیت با افزایش چشمگیر و قیمت با کاهش جدی روبه‌رو می‌شود. البته به  این شرط که دولت قبول کند نقش تصدی‌گری، مدیریتی و مهندسی بازار را رها کند و اجازه دهد صنعت خودرو راه خود را پیش بگیرد.اگر صنعت خودرو بخواهد مانند شیوه‌ای که در حال حاضر پیش گرفته‌ است حرکت داشته باشد،این روش  بی‌فایده است. در واقع شرکت‌ها برای کسب سهم بازار رقابت نمی‌کنند، بلکه برای  کسب سهم شراکت از خودروسازان با هم رقابت دارند. قطعا با این شیوه هیچ اتفاقی در قیمت و کیفیت خودروهای داخی رخ نخواهد داد.»
وی در مورد تغییر در بازار خودروهای وارداتی افزود: « بازار وارداتی‌ها از اواسط خرداد و تیر سال آینده شاهد تغییرات جدی در ارائه کیفیت و قیمت خودروها خواهد بود و حتی می‌تواند کاهش قیمت مناسبی را به همراه داشته باشد.»
این کارشناس صنعت خودرو درباره تغییر‌قیمت خودروهای داخلی عقیده داشت این موضوع، تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی نخواهد داشت.‌ خودروهای داخلی ارتباطی به خودروهای وارداتی ندارند. اندکی کاهش هزینه در بازار خودروهای داخلی طبیعی است اما عدد محسوسی نیست و افزایش هزینه آن‌ها، این صرفه جویی را از بین خواهد برد.
فربد زاوه در پایان در مورد کاهش قیمت خودروهای واردتی بعد از لغو تحریم و تاثیر آن بر قیمت خودروهای داخلی گفت:« به میزان کاهش قیمتی که دارند، هزینه‌هایشان هم بالا می‌رود،‌ فاصله میان قیمت خودروهای وارداتی و داخلی زیاد است و همین امر باعث می‌شود تغییری احساس نشود. برای مثال ارزان‌ترین خودروی وارداتی حدود 60 میلیون تومان است که در مقابل آن خودروی پراید 20 میلیونی است. به عبارتی 3 برابر قیمت خودروی داخلی است. کاهش قیمت خودروهای وارداتی به این معنا نخواهد بود که از 60 میلیون تومان به 20 میلیون تومان برسد. برای مثال 68 میلیون تومان به 64 تا60میلیون تومان می‌رسد و این کاهش قیمت حدود 10 درصد خواهد بود. این 10 درصد خطری برای بازار خودروهای داخلی به حساب نمی‌آید.»


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید ورود شرکتهای خارجی، کلید تحول صنعت خودرو
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو