حضور نامرئی چین در نمایشگاه دیترویت

سایه‌ پررنگ چین بر صنعت خودروسازی اروپا و آمریکا

بازار خودروهای سبک چین، برای کمپانی‌هایی مانند آئودی و جنرال‌موتورز همچنان بزرگ‌ترین بازار به شمار می‌رود و بسیار بزرگ‌تر از بازارهای داخلی این شرکت‌ها در آلمان و ایالات متحده است. چین دومین بازار بزرگ برای کادیلاک است؛ فورد برای توسعه برند لینکلن خود حساب زیادی روی این کشور باز کرده  است و بیوک هم می‌گوید که یک میلیون دستگاه از فروش 1.2 میلیونی سال گذشته این برند در چین به فروش رفته است.

کد : 1368
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 دي 1394
print
نظرات : 1
سایه‌ پررنگ چین بر صنعت خودروسازی اروپا و آمریکا

روزنامه دنیای خودرو-علی منصوری:اگرچه امسال چینی‌ها در نمایشگاه دیترویت شرکت ندارند، اما همه‌جا می‌شود ردی از آنان را احساس کرد. خودروی شاسی‌بلند XC90 محصول ولووی سوئد که در مالکیت کمپانی جیلی چین قرار دارد، به‌عنوان برترین کراس‌اور سال 2016 در آمریکای‌شمالی شناخته شده است. این امر قطعا برای فورد که در سال 2010 به‌علت بحران اقتصادی مجبور به فروش و واگذاری مالکیت ولوو به جیلی شد، سنگین تمام می‌شود. از سوی دیگر یک واحد تولیدی در شهر یاناتی چین در مشارکت با جنرال‌موتورز به تولید چیزی پرداخته که قرار است به عنوان نخستین خودروی چینی-دیترویتی در نمایشگاه‌های اتومبیل آمریکا به فروش برسد. شاسی‌بلند جمع‌و‌جور بیوک انویژن که در هفته گذشته رونمایی شد، خلأ موجود در خط تولید بیوک را پر می‌کند و البته با این کار این تصور غلط را که هر خودرو در جایی تولید می‌شود، به فروش می‌رسد، به چالش می‌کشد. تاثیر بعدی که چین می‌تواند بر صنعت خودروسازی آمریکای‌شمالی بگذارد، اگرچه نامحسوس‌تر است اما تاثیر آن به هیچ وجه کمتر نیست و آن چیزی نیست جز گسترش بازار این کشور و این حقیقت که سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زمینه صنعت خودروسازی در حال انجام گرفتن است. جوهان دنیسکن، رئیس برند کادیلاک درباره چین می‌گوید: «ما به دقت آن را زیر نظر داریم. اصلا غیرقابل تصور نیست که این کشور به بازار شماره یک ما بدل شود.» این را باید نوعی وابستگی مشترک قلمداد کرد: شمار مصرف‌کنندگان طبقه متوسط چینی که به برند اهمیت می‌دهند، رو به افزایش است. علاوه‌بر این مقامات این کشور نیز تمایل زیادی به نوسازی اقتصاد خود دارند. این‌ها در کنار هم چین را به هدفی نهایی برای خودروسازان آمریکایی-اروپایی بدل می‌کند که به دنبال رشد برندهای خود و تامین سرمایه لازم هستند. در عین‌حال سرمایه‌گذاران چینی در حال تزریق سرمایه به شرکت‌های نوپایی مانند لیفت، نکستی‌یر و غیره هستند که برای پاسخ دادن به معضلات حمل و نقل شهری و آلودگی هوا در چین در زمینه به اشتراک‌گذاری خودرو، تولید قطعات و همچنین ساخت نسل‌های بعدی فناوری خودرویی مشغول هستند. به‌گفته جیمز وری‌یر، مدیرعامل کمپانی بورگ‌وارنر و عرضه‌کننده قطعات مربوط به توربوشارژ و رانشگر‌ خودروهای جدید «میل چینی‌ها به پذیرش فناوری‌های جدید بسیار شدید است. آنها علاوه بر آن‌که در رشد بازار نقش اساسی دارند، فناوری‌های جدید را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. بازار چین اهمیت بسیاری برای ما دارد.» در نشستی که در حاشیه نمایشگاه دیترویت برگزار شد، مدیران ارشد کمپانی‌های خودروسازی‌ از اطمینان‌خاطر خود درخصوص قابلیت بازار چین در رسیدن به رشد پایدار صحبت کردند، هرچند به باور آنها به‌دلیل التهاب وضعیت اقتصادی و نامساعد بودن بورس این کشور، نمی‌توان همچون سال‌های گذشته به نرخ‌های دو رقمی رشد امیدوار بود. کارلوس گوسن، رئیس اتحاد خودروسازی رنو-نیسان در این‌باره می‌گوید: «باور ندارم چین در حال سقوط اقتصادی باشد. ما با بازاری بسیار بی‌ثبات رو‌به‌رو خواهیم بود. اما هنوز بر این اعتقاد هستیم رشد پنج‌درصدی برای سال 2016 در چین بسیار معقول خواهد بود.» بازار خودروهای سبک چین، برای کمپانی‌هایی مانند آئودی و جنرال‌موتورز همچنان بزرگ‌ترین بازار به‌شمار می‌روند و بسیار بزرگ‌تر از بازارهای داخلی این شرکت‌ها در آلمان و ایالات‌متحده است. چین دومین بازار بزرگ برای کادیلاک است؛ فورد برای توسعه برند لینکلن خود حساب زیادی روی این کشور باز کرده است و بیوک هم می‌گوید یک میلیون دستگاه از فروش 1.2 میلیونی سال گذشته این برند در چین به فروش رفته است. با در نظر داشتن تمایلات بالنده دموگرافیک، رشد اقتصادی که دست‌کم دو برابر رشد اقتصادی اروپا و آمریکاست و تقاضای افزاینده برای برندهای آمریکایی و اروپایی، به نظر نمی‌رسد جاذبه بازار چین به این زودی‌ها رنگ ببازد. 
روپرت استدلر، مدیرعامل کمپانی آئودی می‌گوید: «کارهای زیادی باید در چین صورت بگیرد. هر چه باشد یک بازار 1.2 میلیاردی در حال رشد است و در بلندمدت شاهد رشد اقتصادی بیشتری از آن خواهیم بود.»
رشد تقاضا برای خودرو در این کشور شاهدی بر این خوش‌بینی است. این رشد همچنین می‌تواند در سرنوشت بازیکنان چینی که در سال‌های گذشته حضور پررنگی در نمایشگاه دیترویت داشتند، تاثیرگذار باشد. لورنت برسون، مدیرعامل کمپانی نکستی‌یر می‌گوید: «من به تیم‌ام می‌گویم بیایید متواضع باشیم برای این‌که چینی‌ها به‌سرعت درحال یادگیری تمام فوت‌و‌فن‌ها هستند. گزینه‌های جدیدی را در اختیار عرضه‌کنندگان جهانی قرار می‌دهند و با سرعت زیادی در حال پیشرفت هستند.» 
این نکته‌ای است که برسون باید به خوبی بداند، زیرا عمده سهامدارن کمپانی او را سهامداران چینی تشکیل می‌دهند و او شاهد رشد اقتصادی سریع‌تر چین نسبت به سایر نقاط جهان است. کمپانی او از آغاز فروش عمومی سهام‌ در سال 2013 سه کارخانه جدید در چین احداث کرده و این در حالی است که نکستی‌یر همچنان به‌عنوان نخستین تامین‌کننده قطعات الکتریکی فرمان‌های هیدرولیک در آمریکای شمالی به‌حساب می‌آید. مایک منلی، مدیر ارشد اجرایی گروه خودروسازی فیات کرایسلر در ناحیه آسیا و اقیانوسیه و رئیس برند جیپ می‌گوید: «درنهایت پای خودروهای ساخت چین و برندهای چینی به ایالات متحده باز می‌شود و شکی در این نیست.» 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
یک مخالف
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
نیما
ارسال شده در در 01/18/2016 16:58:54

الان این مقاله سعی داره ک تصور بد بودن خودرو چینی رو از بین ببره؟؟؟؟ ماشن چینی اشغااله اشغال..تموم شد و رفت

سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو