مدیر طراحی پلتفرم و قطعات مشترک ایران‌خودرو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو»:

برای رسیدن به استاندارد یورو شش، چهار سال زمان نیاز است

به گفته مدیر طراحی پلتفرم و قطعات مشترک ایران خودرو برای دستیابی به استاندارد یوروپنج نیز به دوسال زمان احتیاج است.

کد : 1369
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 دي 1394
print
نظرات : 1
برای رسیدن به استاندارد یورو شش، چهار سال زمان نیاز است

روزنامه دنیای خودرو-علی طجوزی:یکی از مسائلی که این روزها در مورد آلودگی کلان‌شهرها بسیار گفته می‌شود، در مورد کیفیت سوخت خودروهاست. این در حالی است که در حال حاضر تولیدات خودروسازان دارای استاندارد یورو چهار است، اما تولیدات روز خودروسازی در عرصه جهانی دارای استاندارد یورو شش است. در همین زمینه کیوان وزیری، مدیر طراحی پلتفرم و قطعات مشترک ایران‌خودرو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: برای اینکه بتوانیم به استاندارد یورو شش دست یابیم، به چهار سال زمان نیاز داریم. به گفته وزیری، این در حالی است که در این راه نیز موانع جدی سر راه قرار دارد، به‌عنوان مثال برای تولید خودرویی با استاندارد یورو شش نیاز به ساخت قطعه‌ای به نام کاتالیز کانورتور است که در ساخت آن فلزات گرانبهایی چون رادیوم، پلادیوم و پلاتین نیاز است، مورد استفاده قرار می‌گیرد و متاسفانه در حال حاضر واردات آن ممنوع است. به گفته مدیر طراحی پلتفرم و قطعات مشترک ایران خودرو برای دستیابی به استاندارد یوروپنج نیز به دوسال زمان احتیاج است.

شرکت کنترل کیفیت هوا برای اولین بار، خودروهای شرکت ایران‌خودرو را پاک اعلام کرد، دلیل این امر چه بود؟
شرکت ایران‌خودرو در کل مجموعه‌ای از گازهای آلاینده را اعلام می‌کند که این گازها از اگزوز خودروها خارج می‌شود. این گازهای آلاینده در شرکت کنترل کیفیت هوا مانیتور می‌شود و به رویت همه می‌رسد. مونواکسید‌کربن و پارامترهایی که عرض کردم آنجا نمایش داده می‌شود. اگر به سایت هم مراجعه کنید این اعداد و ارقام کاملا مشخص و مکتوب است.
طبق استانداردهای سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان ملی استاندارد، پروژه‌های شرکت ایران‌خودرو و افزایش تیراژهای موتورهای کم‌مصرف و کاهش تیراژ خودروهای پرمصرف‌ در راستای کاهش سبد مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌های مونواکسید کربن، اکسید نیتروژن و دی‌اکسیدگوگرد کاملا موفق بوده است. شرکت کنترل کیفیت هوا وابسته به شهرداری، تهران را به 4 منطقه تقسیم‌بندی و آمار آلایندگی خودروها را بر همین اساس اعلام کرده است. براساس اعلام این شرکت، ایران‌خودرو در زمینه آلایندگی خودروها، رتبه پاک را به خود اختصاص داد. براساس رتبه‌بندی، بعد از پاک، سالم، ناسالم و بسیار ناسالم قرار دارد. ذکر این نکته ضروری است که نتیجه آلایندگی خودروها توسط شرکت ثالث اعلام شد که وظیفه کنترل کیفیت هوای تهران را برعهده دارد و وابسته به هیچ ارگان خودروسازی و وزارت صنایع نیست. این آمار می‌تواند نویدبخش مسیر روبه‌رشد حرکتمان باشد.

در راستای تولید خودروی پاک، کیفیت سوخت تا چه اندازه مانع کار بوده است؟
در مسیر تولید خودرویی با سوخت یورو4 و شاخص‌های استاندارد این خودرو با این کیفیت سوخت، یک همکاری بین ایران خودرو و وزارت نفت صورت گرفت. در این زمینه تقریبا روزانه به 75میلیون بنزین یورو4 نیاز داریم که 33میلیون لیتر آن تولید داخل است، این در حالی است که نزدیک به 65درصد کمبود داریم و باید از طریق واردات تامین شود.
 ذکر این نکته ضروری است که در زمان تحریم‌ها با توجه به محدودیت‌هایی که وجود داشت، پالایش بنزین و رساندن آن به سطح استاندارد یورو4 و5 کار بسیار سختی است. اما همانطور که از ما انتظار بیشتری می‌رود، از وزارت نفت نیز انتظار بیشتری می‌رود، فکر می‌کنم برای رسیدن به بنزین با مشخصه استاندارد یورو4 باید تلاش بیشتری صورت گیرد. این درحالی است که همه باید به وزارت نفت کمک کنیم تا این مجموعه بتواند با تمام توان به سمت تولید سوخت پاک برود، تا از این رهگذر بتوانیم به هوایی پاک و تمیز دست یابیم. 

برای تولید خودرو با استاندارد یورو6 چه برنامه‌ای دارید؟
در مورد تولید خودرو با استاندارد یورو شش، تنها خودروساز نمی‌تواند کاری از پیش ببرد، بلکه دولت و سایر نهادهای ذی‌ربط نیز باید در این کار دخیل شوند. در تولید خودرو با استاندارد یورو شش قطعات با تکنولوژی برتر به کار می‌رود. همچنین کاتالیز کانورتور که در آن فلزات گران‌بهایی چون رادیوم، پلادیوم و پلاتین به کار رفته، جزو واردات ممنوعه است. این در حالی است که برای ساخت تکنولوژی کاتالیز کانورتور یا واکنشگر شیمیایی که جلوی گازهای آلاینده را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد این گازهای آلاینده از اگزور خارج شوند، برای ساخت این به این فلزات گرانبها نیاز است که در حال حاضر امکان ورود این فلزات وجود ندارد. 
معتقد هستم برای تولید خودرو با استاندارد یورو شش چهار سال زمان قابل‌قبولی است، درحالی که بعد از پروژه یورو4 امیدواریم در دو سال آینده به یورو5 ورود می‌کنیم و بعد به سراغ یورو6 می‌رویم.

تفاوت استاندارد یورو چهار و پنج در چیست و چه مقدار میزان آلایندگی این دو استاندارد با یکدیگر متفاوت است؟
استانداردهای یورو5 و یورو4 به هم خیلی نزدیک هستند و تفاوت چندانی با هم ندارند، این استانداردها به سمت بهبود کیفیت هوا می‌روند و به پاک شدن  هوا کمک می کنند.
نکته‌ای که در استاندارد یورو5 اهمیت بسزایی دارد عمر محصول است. به بیان دیگر تولید خودرو با استاندارد یورو پنج نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

در رابطه با فلزهای رادیوم، پلاتین و پلادیوم بیشتر توضیح دهید، آیا در حال حاضر نیز واردات این فلزها همچنان ممنوع است؟
 بله. اما امیدواریم که این موضوع همزمان با رفع تحریم‌ها نیز برطرف شود. ذکر این نکته ضروری است که اگر شرایط برای تولید قطعات استاندارد یورو پنج و شش مهیا نشود، آن وقت است که فقط اسما به استانداردهای یورو4، یورو5 ویورو6 می‌رسیم، اما عملا به تکنولوژی دست نخواهیم یافت.
این در حالی است که با برطرف شدن تحریم‌ها، مسائل انتقال تکنولوژی حل‌و‌فصل خواهد شد و روندی که الان شکل گرفته است با شتاب بیشتری دنبال خواهد شد. می‌توان گفت که اگر کار با شتاب دنبال شود، سه تا چهار سال آینده می توانیم به استاندارد یورو شش برسیم. این را باید گفت عمر یک محصول 160هزار کیلومتر است که اگر سالی 20تا 25هزار کیلومتر در نظر بگیریم تقریبا 8 سال عمر یک محصول یورو5 خواهد بود، متوسط این عمر در جهان نیز همین میزان است.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
کامیار
ارسال شده در در 01/20/2016 09:28:22

ینی همین 405وپارس و 206رو میخاین یورو 6کنین؟؟؟؟؟ینی مشکل کاتالیزور کانورتوره؟؟؟؟ینی چی آخه کاتالیزور کانورتور 4سال طول میکشه ساختش؟؟؟؟مرسی از عوام فریبی شما دوست عزیز:)

تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو