خط 55 پس از هفت ماه نظرهای بسیاری را به خود جلب کرده است

رژه باشکوه اتوبوس‌های تمام‌الکتریک ولوو در‌خیابان‌های گوتنبرگ

هر یک از این اتوبوس‌های تمام‌برقی حدود 10.7 متر طول دارد و می‌تواند 86 مسافر را در خود جای دهد.

کد : 1371
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 دي 1394
print
نظرات : 0
رژه باشکوه اتوبوس‌های تمام‌الکتریک ولوو در‌خیابان‌های گوتنبرگ

روزنامه دنیای خودرو-جواد قائم مقامی:هفت ماه پیش از این بود که ولوو به وعده خود جامه عمل پوشاند و در شهر گوتنبرگ یعنی شهری که دفتر مرکزی ولوو در آن قرار دارد، سیستم جدید حمل‌ونقل عمومی را که از 2013 رسانه‌ای کرده بود، با حضور اتوبوس‌های جدید خود به دنیا معرفی کرد، اتوبوس‌هایی که آرام و بی‌صدا و عاری از هرگونه دود و آلایندگی هستند. چراکه این اتوبوس‌ها با برقی که از نیروی باد و هیدروپاور تولید می‌شود کار می‌کنند. در واقع اتوبوس‌های جدید ولوو با انرژی جدیدی قادر به حرکت هستند که در دنیا بی‌نظیرند و از همین رو در این هفت ماه در کانون توجه علاقه‌مندان به سیستم‌های حمل‌ونقل سبز و پاک بوده‌اند.

خط 55
خط اتوبوس شماره 55 در شهر کوتنبرگ در حال حاضر یکی از بهترین و مدرنترین سیستم‌های حمل‌ونقل شهری در دنیا است. خط 55 دارای 3 دستگاه اتوبوس برقی و 7 دستگاه اتوبوس برقی‌هیبریدی است که همگی ساخت کمپانی ولوو هستند و مسیر بین چالمرز یوهانبرگ به چالمرز لیندهولمن را هر روز طی می‌کنند. این مسیر جدید، بخشی از طرح ElectriCity است که به واسطه آن، بخش تحقیق، صنعت و سازمان‌های شهری به دنبال راه‌اندازی، اثبات و ارزیابی نسل آینده حمل‌ونقل عمومی پایدار هستند. این مسیر علاوه بر عرضه اتوبوس‌های بدون دود و بی‌صدا، وسایل نقلیه‌ای را به خدمت می‌گیرد که نیروی محرکه آن‌ها از طریق منابع تجدید پذیر تأمین می‌شود.

شارژ اتوماتیک
اتوبوس‌های جدید ولوو با بات‌ریهای قابل شارژ کار می‌کنند که این باتری‌ها در ایستگاه‌های اتوبوس به‌طور اتوماتیک توسط دستگاه شارژ مخصوص بسیار تند و سریع شارژ می‌شوند. خط 55 در شهر گوتنبرگ نتیجه نیروی برق است؛ سیستمی که هم تست می‌شود، هم موفقیت پروژه را ثابت می‌کند و هم این سیستم جالب را به دنیا معرفی می‌کند. خط 55 نماد جهانی توسعه و پیشرفت، استفاده بهینه از انرژی برق، کاهش حجم ترافیک و ایمنی رفت‌وآمد در شهر است.

اتوبوس تمام‌الکترونیک
اولین اتوبوس‌تمام الکترونیک شرکت ولوو از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که ازجمله آن‌ها می‌توان به کاهش 80 درصدی مصرف انرژی این اتوبوس نسبت به نمونه‌های بنزینی و گازوئیلی اشاره کرد. این اتوبوس تمام‌برقی حدود 10.7 متر (35.1 فوت) طول دارد و می‌تواند حدود 86 مسافر را در خود جای دهد و جایگاه راننده نیز در مرکز آن تعبیه شده است که می‌تواند فضای بیشتری را برای مسافران فراهم کند.  ولوو اعلام کرده است که طراحی این اتوبوس بر پایه تحقیقاتی در همین خصوص انجام شده و مناسب با رشد صنعت در شهرها است.

ساخت براساس نظر مسافران
ولوو پیش از نهایی شدن ساخت این اتوبوس‌ها در ابتکاری جالب از مسافران خواسته بود که با ارائه نظرات خود در طراحی این اتوبوس سهیم باشند. بر همین اساس، محیط داخلی این اتوبوس‌ها هرچه روشن‌تر و دلبازتر و بسیار راحت، مدرن و خوشایند مسافران از کار درآمد. پریز برق و وای‌فای داخلی از امکانات این اتوبوس‌هاست که به مسافران اجازه می‌دهد تا گوشی‌های خود را شارژ کرده و از اینترنت استفاده کنند. جوانبی که در ورودی مسافران در نظر گرفته شده‌اند عبارتند از؛ درهای کاملا عریض و با ارتفاع پایین که برای سوار و پیاده شدن سریع، مناسب هستند و کف صاف و جادار که برای ویلچر و کالسکه کودک مناسب است.

خوش‌یمنی متقابل شهر گوتنبرگ و کمپانی ولوو
ولوو سال گذشته با هدف افزایش ظرفیت تولید، ساخت خودرو را در کارخانه تازه‌اش در شهر گوتنبرگ سوئد آغاز کرد. این کارخانه با نام تورسلاندا 24 هزار مترمربع مساحت دارد و در شروع فعالیتش ظرفیت تولید سالانه ولوو را از 200 هزار دستگاه فعلی به 300 هزار دستگاه رساند. محصول این کارخانه همان شاسی‌بلند XC90 است. شروع به کار تورسلاندا بخشی از برنامه 11 میلیارد دلاری خودروساز سوئدی است که با هدف تحول و توسعه تولید آن آغاز شده است، برنامه‌ای که طراحی موتورهای الکتریکی هم بخشی دیگر از آن محسوب می‌شود. هاکان ساموئلسون، مدیر ولوو می‌گوید که راه‌اندازی این کارخانه که مرکزی اداری جدید ولوو هم هست، سرمایه‌گذاری مهمی برای آینده ولوو و همچنین آینده شهر گوتنبرگ است.

پیشرو بودن؛ هدف ولوو
نیکلاس گاستافسون، مدیر پروژه در کمپانی ولوو می‌گوید: «هدف گروه ولوو این است که در سیستم حمل‌ونقل بخصوص حمل‌ونقل داخل شهری پیشرو باشد. اجرای این پروژه در شهر گوتنبرگ باعث می‌شود تا به همه نشان دهیم به چه سطوحی دست یافته‌ایم و با اطمینان بر توانائی‌های خود، اولین کمپانی در این امر باشیم که راه را برای آینده‌ای سبز و پاک باز می‌کنیم.» به گفته وی، این نقطه عطف بزرگی در کشف راه‌حل‌های جدید برای اتوبوس‌های برقی به حساب می‌آید؛ به کارگیری وسایل نقلیه بی‌صدا و کاملا بدون آلایندگی، محیط شهری سالم‌تری را به ارمغان می‌آورد و تاثیر منفی بر آب و هوا نمی‌گذارد و در عین حال مسافران نیز سفر مطلوب‌تری را تجربه می‌کنند». ما نیز امیدواریم که در پرتو ازسرگیری تعاملات تکنولوژیکی با دنیا، در کشورمان شاهد به‌کارگیری چنین سیستم‌هایی برای تحقق یک حمل‌ونقل شهری بی‌صدا و بدون آلایندگی باشیم.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید رژه باشکوه اتوبوس‌های تمام‌الکتریک ولوو در‌خیابان‌های گوتنبرگ
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو