نگاهی به یکی از برترین کارخانه‌های تولید موتورسیکلت جهان

هارلی دیویدسون، غول دو چرخ

هارلی دیویدسون تنها یک موتور بزرگ نیست! بلکه تاریخچه‌ای در پشت خود دارد که آن‌را کاملا متمایز از دیگر موتورهای تولیدی می‌کند.

کد : 1381
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 بهمن 1394
print
نظرات : 0
هارلی دیویدسون، غول دو چرخ

روزنامه دنیای خودرو-احسان بهرام غفاری : محصولات هارلی دیویدسون را قدیمی‌ترها با موتورهای سیاه بزرگ پلیس راهنمایی رانندگی خودمان به یاد می‌آورند که بعدها جای خود را به موتورهایی نظیر ب‌ام‌و و هوندا داد. موتورسیکلتی که ابعاد بزرگ و ظاهر خاصش با آن دسته‌های بلند و چرخ‌های پهن، از آن یک موتورسیلکت خاص ساخته و معمولا پیرمردهای بانمک با بازوهای بیرون افتاده و ظاهر عجیب یا افراد شرور در فیلم‌های هالیوودی آنرا می‌رانند. اما هارلی دیویدسون تنها یک موتور بزرگ نیست! بلکه تاریخچه‌ای در پشت خود دارد که آن‌را کاملا متمایز از دیگر موتورهای تولیدی می‌کند. این کمپانی بیش از یک قرن در شهر میلواکی به تولید موتور مشغول است و نام خود را از نام موسسان آن یعنی ویلیام، والتر و آرتور دیویدسون و ویلیام اس‌.هارلی گرفته و بیش از شش هزار کارمند را در خود جای داده است. برای این شماره گشت‌و‌گذاری در دنیای هارلی دیویدسون خواهیم داشت که از نظر می‌گذرانید.

تاریخچه یک موتورسیکلت

یک سال از ورود به قرن بیستم نمی‌گذشت که دو دوست به نام‌های ویلیام هارلی و آرتور دیویدسون تصمیم گرفتند روی دوچرخه‌های پدالی، موتور نصب کنند تا این دوچرخه‌ها به جای گرفتن انرژی از رکاب زدن و خسته شدن راکب،  انرژی مورد نیاز را از موتور نصب شده کسب کنند. تلاش ویلیام و آرتور نتیجه‌ای در بر نداشت اما قرار نبود که این دو، تلاش‌شان را نیمه‌کاره رها کنند. تلاشی که بعدها منجر به تولید هارلی دیویدسون شد و شروع چند دلاری این دو دوست، امروزه ارزشی معادل 10 میلیارد دلار را داراست.



دو سال بعد یعنی در سال 1903، آرتور از دو برادر دیگرش که دستی در مکانیک داشتند دعوت به همکاری کرد تا دوباره روی طرح‌شان کار کنند. با اضافه شدن دو برادر، چهار نفری شروع به طراحی‌های مختلف کردند تا عاقبت موفق شدند سه دستگاه موتورسیکلت ابتدایی را تا سال 1904 بسازند. جالب است بدانید در همان سال، یکی از این موتورها در مسابقات موتورسواری میلواکی موفق به شرکت شد و با دیگر موتورها مسابقه داد. همین امر باعث شد این چهار نفر به فکر گسترش ایده‌های خود بیفتند و با اضافه کردن بخش تولید و فروش قطعات موتورسیکلت، کمپانی ثبت شده خود را گسترش دهند. در بازه زمانی 10 سال، این چهار نفر موفق به خرید پنج کارخانه در ناحیه میلواکی و ساخت بیش از 16 هزار موتورسیکلت شدند که آمار بسیار حیرت‌انگیزی بود. 
با شروع جنگ جهانی اول، این کارخانه نیز دستخوش سقوط اقتصادی شد و فروش آن‌ها بسیار افت کرد. به طوریکه تا پایان جنگ تنها توانستند 15 هزار موتورسیکلت به سفارش ارتش آمریکا تولید کنند و بازار خوبی نداشته باشند. اما با پایان جنگ و تحولات اقتصادی پس از آن، بار دیگر کسب‌و‌کار این چهار شریک رونق گرفت و تولیدات آن‌ها در هر سال، رقمی نزدیک به 30 هزار دستگاه موتورسیکلت شد. با شروع جنگ جهانی دوم، بار دیگر این کمپانی دستخوش معضل اقتصادی شدیدی شد و اگر بار دیگر ارتش به آن‌ها پیشنهاد تولید نداده بود، امروزه دیگر خبری از این کمپانی نمی‌شنیدیم و برای همیشه به تاریخ پیوسته بود. اما ارتش آمریکا با سفارش چند هزار تایی توانست این کمپانی را از بحران اقتصادی نجات دهد و سفارش 30 هزار دستگاهی شوروی سابق برای داشتن موتورسیکلت‌های هارلی‌دیویدسون برگی جدید را برای این کارخانه رقم زد.

محصولات یک کمپانی قدیمی

تا امروز این کمپانی بیش از هر کمپانی دیگر محصول فروخته و جالب است که ‌به‌رغم جثه بزرگ و خاص محصولات این کمپانی، همواره در سراسر جهان مشتریان پر‌و‌پا قرصی داشته است که معتقدند سوار شدن یک هارلی‌دیویدسون، نه‌تنها یک موتورسواری، بلکه سبک خاصی از زندگی است! اگرچه در برخی سال‌ها نیز این کمپانی با مسائل حاشیه‌ای مختلفی سر‌و‌کار داشته، اما همواره جزو پرفروش‌ترین‌های بازار بوده است. برخی از این حاشیه‌های پیش آمده در نوع خود جالب هستند، به‌طور مثال در دهه 50 میلادی راکبان این موتورسیکلت عموما افراد شرور و قانون‌شکنان اجتماع بودند که در نهایت دولت وقت آمریکا،  این کمپانی را در اجازه فروش محصولاتش محدود کرد تا بتواند اعمال قانون بیشتری بر راکبان این موتورها داشته باشد، چیزی که امروزه بیشتر در فیلم‌های هالیوودی می‌بینیم، برگرفته از همین جریان است. بار دیگر در اواخر دهه 70 میلادی، این کمپانی به دلیل طراحی نقش یک سمبل نژادپرستی روی باک موتورهایش، دستخوش حاشیه‌های بسیار زیادی شد و مشتریان بسیاری را از دست داد. با ورود به دهه 80 و ظهور کشور ژاپن به‌عنوان یکی از قطب‌های بلامنازع صنعت در جهان، آمار فروش این شرکت دستخوش تغییرات شد که اگر سیاست‌های دولت وقت برای افزایش مالیات‌ها و کاهش واردات نبود، بعید نبود که هارلی‌دیویدسون گران‌قیمت در مقابل رقبای زیباتر، سریع‌تر و ارزان‌تر ژاپنی هیچ چیز برای عرضه نداشته و با سقوط قطعی همراه می‌شد. جالب است بدانید باوجود حضور موتورهای بسیار قدرتمندتر و معروف‌تر در جهان از برندهای مختلف بین‌المللی، کماکان درآمد این کمپانی هر ساله بالغ بر پنج میلیارد دلار است که نزدیک به یک میلیون دلار آن درآمد خالص مدیرانش است و این ارقام هر ساله هم از روند صعودی برخوردارند.

تنوع محصولات هارلی‌دیویدسون
محصولات عمده کمپانی هارلی دیویدسون که امروزه روی خط تولید می‌روند می‌توان به هفت دسته تقسیم کرد. سری Sportsters، سری Dynas، سری Softails، سری Touring، سری V-Rods، سری Trikes و سری سفارشی که مطابق سلیقه خریداران طراحی می‌شود. البته این هفت سری تنها سری‌های تولیدی این کمپانی نیست و سری‌های دیگری در تولید محدود نیز از طرف آن‌ها به بازار عرضه می‌شود. 
 تفاوت این محصولات علاوه بر قسمت موتوری و انجین آن، طراحی آنان نیز است. به‌طور مثال در سری Touring، که بیشتر به مدل تفریحی شناخته می‌شوند، از یک انجین دوقلو استفاده شده است که دسته‌های بسیار بزرگی دارند و عموما در جاده‌ها می‌توان آن‌ها را دید. برای شناخت این محصول باید به اول نام مدل آن توجه کرد که همگی از واژه FL برخوردارند. طراحی سری Softails به نوعی است که چرخ عقب در زیر سیستم تعلیق قرار گرفته است و این موتور هم از یک انجین دوقلو بهره می‌برد که قدرت زیادی را تولید می‌کند. سری Dynas عموما سواری نرم‌تری را نسبت به سایر محصولات این کمپانی به راکب خود می‌دهند و در اوایل دهه 80 میلادی این مدل توسعه خود را آغاز کرد و تولید محدودتری نسبت به سایر محصولات این کمپانی دارد. طراحی سری Sportsters عموما سبک‌تر و کوچک‌تر از سایر محصولات هارلی‌دیویدسون است و بیشتر برای مسابقات کاربرد دارند زیرا حجم موتور این دسته کمتر بوده و عموما بین 800 تا 1200 سی‌سی است.  دسته دیگری نیز به نام خیابانی در بین محصولات این کمپانی دیده می‌شود که پلتفرم جدید این کمپانی بوده و پس از سال 2000 روی خط تولید رفته است. این سری برای جوان‌ترها تولید شده و از وزن سبک‌تری برخوردار است و چیزی حدود 200 کیلوگرم وزن دارد، ضمن اینکه از قیمت کمتری نیز بهره می‌برد. 

مسیر پیش‌روی کمپانی 

طبق تحقیقات به عمل آمده تا اوایل دهه 90 میلادی، بیش از 90 درصد راکبان محصولات این کمپانی دارای میانگین زیر 35 سال سن بودند که در حال حاضر این آمار به 15 درصد از خریداران محصولات این کمپانی تعلق دارد و نشان می‌دهد امروزه جوانان به این نوع موتورها علاقه کمتری نشان می‌دهند. با آمارهای مختلف که در سال‌های متفاوت صورت گرفته، امروز میانگین سن سواران این موتورسیکلت 46 سال است که باز هم نشان‌دهنده این است که علاقه به موتورسیکلت‌های هارلی‌دیویدسون برای افراد مسن‌تر و میان‌سال‌هاست تا جوانان. این موتور، امروزه موتور رسمی ناوگان پلیس ایالات متحده بوده و جالب است بدانید در کنار آن گردهمایی زیادی از طرفداران و سواران این موتورسیکلت صورت می‌گیرد که عموما صفت «یاغی» را روی گروه خود دارند. فروش و درآمد خالص و در گردش این کمپانی در سال‌های اخیر شدر زیادی داشته است به‌طوریکه تا سال 2014، درآمد این کمپانی بیش از یک میلیارد دلار بوده و 909 میلیارد سهم از طرف سهامداران آن در گردش بورس است.    


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید هارلی دیویدسون، غول دو چرخ
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو