نگاهی به تاریخچه حضور خودروسازان ژرمن در دیار پارس

بنز پیش از پیکان در ایران تولید می شد

قدیمی‌ترین و بدون اغماض معتبرترین برند دنیا، محصول دوره طلایی اروپا و میراث مردانی مانند گوتلیب دایملر، ویلهلم می‌باخ و کارل بنز است. 

کد : 1385
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 دي 1394
print
نظرات : 0
بنز پیش از پیکان در ایران تولید می شد

روزنامه دنیای خودرو-مسلم تقوی : دقت مهندسی خودروسازهای آلمانی، میراث دانش پیشرو خاصه ژرمن‌هاست که در دوره حکومت نازی هیتلری به اوج خود رسید. قدیمی‌ترین و بدون اغماض معتبرترین برند دنیا، محصول دوره طلایی اروپا و میراث مردانی مانند گوتلیب دایملر، ویلهلم می‌باخ و کارل بنز است. 
مرسدس-دایملر در کنار ب‌ام‌و و فولکس‌واگن مثلث خودروسازی آلمان را تشکیل می‌دهند که هر سه جزو 10 خودروساز بزرگ دنیا هستند. 
در این میان رابطه مرسدس‌بنز از دیگر برادران خود به ایران نزدیک‌تر است. شاید واژه بنز به اندازه تفنگ برنو در ایران قدمت داشته باشد زیرا در دوره حکومت نازی، ایرانیان با این محصول آشنا شدند. 

تاریخچه مرسدس در ایران
تصور عامه بر این است که اولین خودرویی که به کشور وارد شد یک بنز 170 بود. فارغ از اینکه حقیقت امر چیست و چه خودرویی برای اولین بار وارد ایران شد،‌ بنز 170 جزو اولین اتومبیل‌هایی بود که در ایران حضور داشت. 
اساسا پیش از آنکه خبری از تولید پیکان در ایران باشد، ایران‌ناسیونال سابق، اتوبوس 302 و شرکت خاور کامیون مرسدس‌بنز را تولید می‌کردند.
پیش از انقلاب، مرسدس‌بنز 30 درصد از سهام موتورسازی تبریز «ایدم» را خرید و به این ترتیب قصد داشت با تولید محصولات خود در ایران، بازار قاره آسیا و بخشی از آفریقا را تامین کند. اواخر دهه 30 و اوایل دهه 40 میلادی تحولی در رابطه بنز و ایران شکل گرفت. چند دستگاه از مدل‌هایPonton  با کد W120 و W121 با نام‌های معروف 180 و 190 وارد ایران شد. این سری از خودروها به دلیل امکاناتی خاص چون رادیو و صندلی چرم، با استقبال زیاد مشتری مواجه شدند. مرسدس‌بنزهای 180 و 190 جزو قوی‌ترین مدل‌های چهار در خانوادگی این شرکت محسوب می‌شدند.
کمی بعد در سال‌های 1344 به بعد و تقریبا هم‌زمان با بازارهای جهانی، عرضه نسخه W110 معروف به Fintail در ایران نیز آغاز شد. مدل‌های 190، 200 و 230 در این زمان پا به خاک ایران گذاشتند. فروش این خودروها فراتر از پیش‌بینی بود.
به موازات عرضه این سری، بازرگانان ایرانی واردات مدل‌های فوق لوکس W111 را نیز آغاز کردند. این خودرو، در زمره نخستین تولیدا Sکلاس مرسدس‌بنز قرار می‌گیرد. 230S و 230SE در این دوره آمدند و ماندند.

بنز پس از انقلاب
پس از انقلاب هم واردات بنز در سال‌های دهه 70، روندی مستقیم را پی گرفت. در این سال‌ها استقبال مشتریان نسبت به بنز کم شد و بیشتر توسط بنزسوار‌های قدیمی خریداری می‌شد. با بهبود شرایط اقتصادی، مرسدس‌بنز بر آن شد تا رابطه‌اش را با بازار پرسود ایران از سر بگیرد. سال 1380 مذاکرات اولیه آغاز شد و سرانجام در سال 1381 شرکت ستاره ایران به نمایندگی از دایلمر در ایران فعالیت خود را شروع کرد.
در سال 1385 ایران‌خودرو توسط زیرمجموعه خود «تاپ خودرو»، تولید مدل‌هایی مانند Eکلاس را در برنامه قرار دادند. عرضه مدل‌های دیگر این شرکت مانند کامیون، مینی‌بوس، آمبولانس و خودروی آتش‌نشانی نیز در برنامه تاپ‌خودرو بود. پس از آنکه ایران‌خودرو خط تولید مرسدس‌بنز Eکلاس را جمع کرد، تولید RD و بعدها با اسم دیگرشRoaرا روی همان تجهیزات ادامه داد. این بدان معنا بود که نه ایران‌خودرو و نه مرسدس‌بنز برنامه‌ای برای همکاری مجدد نداشتند.
از آن ایام به بعد عرضه رسمی مرسدس‌بنز متوقف شد ولی نمایشگاه‌داران و واردکنندگان، جدیدترین محصولات این شرکت را به بازار عرضه کردند. 
شرکت بنز در ادامه، سهام ستاره ایران را در مقابل حدود یک میلیون دلار به ایران خودرو می‌فروشد و با این کار تولید سواری بنز در ایران رو به‌خاموشی می‌رود. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید بنز پیش از پیکان در ایران تولید می شد
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو