چگونه خودروها را امن می‌سازند؟

طراحی سازه خودرو

سازه هر خودرو در واقع شاسی و بدنه خودرو محسوب می‌شود که طراحی آن بسیار مهم بوده و یکی از راه‌های افزایش ایمنی سرنشینان و خودرو است.

کد : 1391
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 دي 1394
print
نظرات : 0
طراحی سازه خودرو

روزنامه دنیای خودرو-حمید محمدی : همان‌طور که می‌دانید خودرو از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو، سازه آن است. درواقع زمانی که خودرو روی سطوح ناهموار حرکت می‌کند، ضربات و ارتعاشات به‌وجود‌آمده در خودرو توسط سیستم تعلیق جذب می‌شود که تنها بخشی از این تحمل بارهای وارد شده را  سیستم تعلیق بر عهده دارد و باقی این انرژی به سازه خودرو وارد می‌شود. بنابراین هنگام طراحی خودرو، مهم‌ترین عضوی که در طراحی از اهمیت بالایی برخوردار است، سازه آن است که هر طراح خودرو باید از نوع و محل بارهای وارد شده اطلاعات کافی و لازم را داشته باشد. در مراحل ابتدایی طراحی خودرو، طراح چهار نوع بار وارده بر سازه خودرو را در نظر می‌گیرد و از آنجا که این بارها ماهیت دینامیکی دارند و در طول زمان باعث خستگی اعضا می‌شوند، سیستمی ‌مانند سیستم تعلیق را در نظر گرفته تا بتواند مانع از خستگی بارها روی سازه شود. سازه هر خودرو در واقع شاسی و بدنه خودرو محسوب می‌شود که طراحی آن بسیار مهم بوده و یکی از راه‌های افزایش ایمنی سرنشینان و خودرو است.

پیشینه یک تفکر غلط! 
هر خودرو دارای پنج قسمت اصلی است و عبارتند از شاسی و بدنه، موتور، گیربکس و دیفرانسیل، سیستم تعیلق و ترمز و سیستم‌های الکترونیکی که مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش هر خودرو، شاسی و بدنه آن است. به عبارتی پلت‌فرم چارچوب خودرو است که شاسی و بدنه روی آن طراحی و قالب یک خودرو را تشکیل می‌دهند. طراحی شاسی و بدنه تنها بخشی از خودرو است که می‌تواند راننده و سرنشینان داخل کابین را از صدمات پیش ‌رو مصون کند.
حساسیت و دقت طراحی خودرو به همین سازه فلزی وابسته است. اگر به دهه‌های 80 و 90 میلادی بازگردیم، خواهیم دید در آمار تصادفات، بیشترین صدمه و آسیب به راننده و سرنشینان خودرو وارد شده است که تماما به همین سازه فلزی باز می‌گردد. در طراحی ‌خودروهای قدیمی تنها بخشی که بیشتر به آن اهمیت داده می‌شد، ضخامت بدنه خودروها بود، به گونه‌ای که مهندسان روی شاسی محکم‌تر با ضخامت بیشتر بدنه متمرکز بودند، زیرا تصور می‌کردند هر اندازه شاسی محکم‌تر باشد، خودرو ایمن‌تر است! این موضوع هنگام برخورد خودرو به موانع کاملا متفاوت بود و همین امر سبب شد عامه مردم این تصور اشتباه را داشته باشند که هر چقدر شاسی خودرو محکم‌تر و ضخامت بدنه بیشتر باشد، خودرو ایمن‌تر است! در صورتی که در تست‌های تصادف ثابت شد هر اندازه یک شاسی خودرو انعطاف‌پذیرتر باشد، خودرو ایمن‌تر خواهد بود.
این موضوع سبب شد طراحی شاسی و بدنه دچار تحولات و تغییرات اساسی شود. زیرا شاسی خودرویی که محکم‌تر و سخت‌تر بود در تصادفات بیشترین صدمه را به خودرو یا عابر پیاده وارد می‌‌کرد، پس مهندسان با در نظر گرفتن نتایج و تست تصادفات، در اوایل سال2000 میلادی تصمیم گرفتند در سازه خودرو تغییراتی ایجاد کنند که هم باعث سبک‌تر شدن خودروها و هم باعث افزایش ایمنی آن‌ها شود. 

ویژگی‌های یک شاسی
شاسی خودرو باید به گونه‌ای باشد که انعطاف‌پذیر بوده تا هنگام برخورد با موانع بیشترین نیروی وارده را جذب و کمترین صدمه و آسیب به راننده و سرنشینان داخل کابین وارد شود. این دو موضوع اساس کار مهندسان خودرویی شد تا به طراحی سازه‌هایی بپردازند که دو ویژگی مهم را داشته باشد؛ انعطاف‌پذیری در عین مقاوم بودن و رسیدن به ضخامت بدنه‌ای که متناسب با طراحی شاسی باشد.
در ساختار خودروهای امروزه اغلب آلیاژ آلومینیوم استفاده می‌شود که انعطاف‌پذیر‌تر بوده و از استحکام بالایی برخوردار است که سبب کاهش وزن خودرو نیز می‌شود. قطعات شاسی از پنل‌های به هم متصل شده تشکیل شده است که در برخورد با موانع، نیرو را جذب و مانع صدمه وارده به کابین می‌شود. نکته‌ای که در طراحی سازه از اهمیت بالایی برخوردار است این است که مهندسان با بهره‌گیری از اسکلت بدن انسان، سازه‌ای طراحی کردند که عملکرد، ساختمان و شکل‌گیری بهتری داشت. این طراحی به نحوه‌ای است که پنل‌های به هم متصل شده از جلوی خودرو که محل قرارگیری موتور است تا کاپوت و تا  صندوق عقب به هم متصل بوده و نیروی وارده بر سازه به‌طور یکسان جذب و سبب افزایش ایمنی خودرو می‌شود. در حقیقت این پنل‌های شاسی طوری طراحی شده‌اند تا مانند آکاردئون هنگام برخورد با موانع نیرو را جذب و کم‌ترین نیروی وارده را به کابین منتقل کنند. البته شاسی و بدنه، به تنهایی باعث افزایش ایمنی نمی‌شوند، بلکه قطعات دیگر در خودرو نیز موجب چنین ایمنی بهتر در خودرو می‌شوند. مهندسان خودرویی با تاسیس سازمان‌های تست تصادف و امتیازدهی به این بخش سبب شدند ایمن‌ترین خودروها در اختیار عموم قرار گیرد. با توجه به امتیازدهی، سازمان‌های تست تصادف بین کمپانی‌های خودروسازی رقابت‌های جدی بر سر ایمن‌تر بودن خودرو ایجاد کردند که همین امر موجب شد سیستم‌های دیگری به کمک شاسی انعطاف‌پذیر آمده تا ایمنی خودروها را افزایش دهند. یکی از این سیستم‌ها که موجب افزایش ایمنی بیشتر شد ایربگ است. طراحی ایربگ، انقلابی در صنعت خودروسازی و به ویژه ایمنی خودروها به وجود آورد؛ به‌طوری که پس از طراحی و به‌کارگیری ایربگ برای سرنشینان داخلی خودرو، یکی از کمپانی‌های خودروساز دست به اقدامی ‌جدید زد و نتیجه آن افزایش ایمنی محیط داخلی و خارجی اتومبیل شد. این اقدام طراحی ایربگ خارجی برای عابر پیاده بود چرا که پس از در نظر گرفتن برخورد با موانع و خودرو، تنها بخشی که در آمار تصادفات نشان داده صدمه بیشتری به آن وارد می‌شود، عابرپیاده است که درصد زیادی از آسیب در رده‌بندی را به خود اختصاص داده که با طراحی ایربگ خارجی درصدی از این صدمه کاهش کاهش یافته است. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید طراحی سازه خودرو
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو