بازار خودروی ایران در پساتحریم از نگاه رسانه‌های خارجی

رویترز:بعد از بنز نوبت آئودی و ب ام و است

اگرچه بسیاری از برندهایی که اکنون در حال بستن قرارداد هستند، پیش‌تر در ایران بوده‌اند ولی نوع قرارداد به دلیل شرایط خوب ایران بسیار سخاوتمندانه‌تر تعریف شده‌اند. 

کد : 1395
تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 بهمن 1394
print
نظرات : 0
رویترز:بعد از بنز نوبت آئودی و ب ام و است

روزنامه دنیای خودرو-مسلم تقوی : آلمان به ایران آمد و چین هم چندسالی است در جاده مخصوص آرام‌‌آرام در حال قدم زدن است. با اجرایی شدن برجام، اگر توجه رسانه‌های خارجی برای خودروسازان خود در ایران بیشتر از رسانه‌های ما نباشد، کمتر هم نیست. 
چینی‌ها سال‌هاست در ایران حضور دارند ولی در حالی که بسیاری از خودروسازان غربی هنوز برای قرارداد با شرکای ایرانی مردد هستند، بنز از تجربه پیشین خود استفاده کرد و به سرعت قرار سرمایه‌گذاری مشترک در ایران را اجرا کرد. 
اگرچه بسیاری از برندهایی که اکنون در حال بستن قرارداد هستند، پیش‌تر در ایران بوده‌اند ولی نوع قرارداد به دلیل شرایط خوب ایران بسیار سخاوتمندانه‌تر تعریف شده‌اند. تفاوت شرایط موجود با پیش از تحریم‌ها نه تنها در نحوه تنظیم قراردادها که در حضور اولین برندهای غربی در ایران است. 
آئودی به عنوان مثال یکی از شرکت‌هایی است که به خاطر تحریم‌های پس از انقلاب و ایزوله شدن بازار ایران از بازارهای بین‌المللی هیچ‌وقت فکر حضور به ایران را نمی‌کرد. ولی اکنون نه تنها به این بازار در حال رشد چشم دارد، بلکه نمایندگان این برند آلمانی در زمانی که شما این مطلب را می‌خوانید در تهران و در حال بررسی شرایط موجود هستند.
رویترز خبر از علاقه آئودی برای رسیدن به بازار ایران می‌دهد. آئودی پیش زمینه و تجربه‌ای از حضور در ایران نداشته ولی این امر باعث نشده است این شرکت آلمانی، چشم به بازار ایران نداشته باشد. 
در خبر رویترز آمده است اولین ورود آئودی به بازار ایران بدون ریسک نخواهد بود اما این خودروساز آلمانی پس از برداشته شدن تحریم‌ها، بازار خودروهای لوکس در ایران را همراه با پتانسیلی در حال رشد می‌بیند.
وزیر صنعت و تجارت آلمان می‌گوید: به دنبال تحریم چندساله ایران، اکنون که این تحریم‌ها لغو شده است بازار ایران عطش بالایی دارد که سال‌های گذشته را جبران کند. به همین دلیل شرکت‌های آلمانی قادر خواهند بود تا حدود 10 میلیارد یورو صادرات به ایران داشته باشند. 
سخنگوی این شرکت بدون اینکه جزئیات بیشتری توضیح دهد در اینگولشتات به رویترز گفت: نمایندگان این برند زیرمجموعه فولکس‌واگن اکنون در تهران هستند تا با واردکنندگان احتمالی آئودی در ایران گفت‌و‌گو و شرایط موجود را برای گسترش تجارت، بسنجند.
وی ادامه داد: در شرایطی که آئودی به برندی لوکس تبدیل شده بود، ایران به دلیل انقلاب اسلامی در سال 1979 از بازارهای تجاری بین‌الملل بیرون ماند و به همین دلیل تا پیش از این هرگز با ایران رابطه تجاری نداشتیم، ولی اکنون شرایط اقتصادی، سیاسی و بازار خودروی ایران اکنون جذابیت و رنگ دیگری دارد. 
در ادامه این خبر به دایملر رقیب تازه وارد آئودی اشاره می‌شود که در روز دوشنبه با بستن قرارداد و سرمایه‌گذاری مشترکی با ایران‌خودرو دیزل کار خود را شروع کرده است. 
سخنگوی برند لوکس ب‌ام‌و نیز با اشاره به پتانسل فوق‌العاده این بازار برای خودروهای لوکس گفت: هرگونه ورود به بازار ایران در آینده، مشروط به تصمیمات سیاسی و پیشرفت‌های اقتصادی خواهد بود.

فعالیت پیش از تحریم چینی‌ها در ایران
رسانه چینی شینهوا نیز ایران را هاب (مرکز فعالیت‌های منطقه‌ای) و مرکز تجاری جاده ابریشم می‌داند و می‌نویسد: قرن‌ها گذشته است و ایران هنوز جایگاه خود را در مسیر تجاری آسیا-اروپا حفظ کرده است. 
خبرنگار این خبرگزاری از دومین خودروساز بزرگ ایران دیدار کرده و شراکت‌های بین ایران و چین را در زمینه تولید خودرو بررسی کرده است. وی خودروسازی را به عنوان با استعدادترین بخش اقتصادی ایران با ارزش حدود 10 درصد تولید ناخالص ملی، بزرگ‌ترین بخش صنعت ایران می‌داند. 
در این گزارش سایپا را دومین خودروساز بزرگ ایران می‌داند که به همراه ایران‌خودرو 90 درصد از بازار ایران را در اختیار دارند. این شرکت بزرگ شریک داخلی گروه برلیانس است و احتمال می‌رود خط تولید این خودرو تا ماه می‌سال جاری راه‌‌اندازی شود. 
کی یومین، رئیس هلدینگ خودرویی برلیانس چین می‌گوید: ایران مهم‌ترین شریک گروه برلیانس در خاورمیانه است و سیاست ما  برای شرکای خارجی «ابتدا تجارت، بعد سرمایه‌گذاری» است. ما تجارت با سایپا را در سال‌های گذشته توسعه داده‌ایم و مراحل اولیه این رابطه انجام شده است. مرحله گذار از تجارت به سرمایه‌گذاری در سال 2013 انجام شده است و مراحل ساخت خطوط تولید دو سال به طول انجامید. 
در ادامه این گزارش به تقاضای بالقوه و بازار بالفعل خودرو در ایران و کشورهای همسایه اشاره می‌شود و از ایران به عنوان هاب آینده منطقه نام برده می‌شود. زیرساخت‌های موجود توزیع، فروش و خدمات پس از فروش در ایران به عنوان یک استعداد فوق‌العاده و بی‌نظیر در میان همه کشورهای دیگر آماده سرمایه‌گذاری، شناخته می‌شود. 
از سوی دیگر با برداشته شدن تحریم‌ها بازار ایران روی شرکت‌های خارجی باز می‌َشود و با توجه به تعرفه بالای خودرو در ایران، برد با شرکت‌هایی است که در این کشور خط تولید داشته باشند. شرکت‌های اروپایی و رقبای آسیای شرقی به دلیل رعایت تحریم‌ها تاکنون هیچ سرمایه‌گذاری در ایران انجام نداده‌اند و به همین دلیل برای استفاده از بازار ایران در ابتدای راه هستند، در حالی‌که شرکت‌های چینی سال‌هاست در این کشور حضور دارند.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید رویترز:بعد از بنز نوبت آئودی و ب ام و است
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو