بزرگ‌ترین محموله وارداتی BRT از کدام شرکت چینی می آید؟

کینگ‌لانگ؛ پادشاه بی‌آرتی‌سازان

70درصد اتوبوس‌های دوکابین خطوط BRT تهران تولید مشترک کینگ‌لانگ و اسنا هستند.

کد : 1400
تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 بهمن 1394
print
نظرات : 0
کینگ‌لانگ؛ پادشاه بی‌آرتی‌سازان

روزنامه دنیای خودرو-فرانک آقاصفی : این روزها مردم در بسیاری از شهرها و جاده‌های کشورمان نام King Long  را بر اتوبوس‌های شهری مانند بی‌آرتی‌ها و اتوبوس‌های بین شهری دیده‌اند، به‌ویژه در تهران که 70درصد اتوبوس‌های دوکابین خطوط بی‌آرتی آن تولید مشترک کینگ‌لانگ و یک شرکت همکار ایرانی است؛ صنایع خودروسازی کینگ‌لانگ درواقع یک تولیدکننده اتوبوس در ایالت فوجیان چین است که محصولات آن در ایران با همکاری شرکت خودروسازي ستاره نيک آريا (اسنا) تولید می‌شوند. در ادامه این مطلب هم با کینگ‌لانگ بیش‌تر آشنا می‌شویم و هم با اسنا و سخنان مدیرعامل اسنا را نیز درخصوص مشکلات تولید اتوبوس‌های دوکابین در ایران خواهیم خواند.

کینگ‌لانگ‌ در ایران
در سال 2012، 300 اتوبوس کینگ‌لانگ18 متری ویژه خطوط BRT تهران به ایران صادر شد. این بزرگترین صادرات اتوبوس BRT  است که یک شرکت چینی تا به حال انجام داده است. شرکت اسنا که اتوبوس‌های دوکابین کینگ‌لانگ را با موتور و شاسی ساخت مان آلمان در ایران تولید می‌کند، مجموعه‌اي است که 100درصد سهام آن مربوط به بخش خصوصي بوده و فعاليت رسمي اين شرکت از سال 1380 و در حوزه هاي توليد، واردات، صادرات، خدمات و مشاوره در امر خودرو آغاز شده است. اين مجموعه یک کارخانه توليدي در شهر تبريز به مساحت 80هزار مترمربع، یک مرکز اصلي خدمات پس از فروش در تهران به مساحت 50هزار مترمربع، یک دفتر مرکزي در تهران به مساحت یک‌هزار متر مربع و همچنين 30 نمايندگي فعال و مجهز در سراسر کشور دارد. اسنا درحقيقت به‌عنوان شرکت مادر محسوب مي‌شود که 6 شرکت تجاری و صنعتی داخلی، اروپایی و بین‌المللی در زیرمجموعه خود دارد که دفاتر اصلی آن‌ها تهران، منطقه آزاد ارس، هامبورگ آلمان و پکن چین است. این شرکت همچنین نمايندگي فعال فروش و خدمات پس از فروش برخی محصولات دايملرکرايسلر آلمان و برزيل، مان آلمان، مارکوپولوي برزيل، کايوی برزيل، وويت آلمان، سات‌ايست چين، نوک‌تک چين و شاک چين را دارد. اما با این‌حال مدیرعامل اسنا اعلام کرده است که شاید به‌واسطه موانع و مشکلات موجود، تولید اتوبوس‌های دوکابین در این شرکت متوقف شود.

موانع تولید دوکابین‌ها در ایران
حبیب باقرین، مدیرعامل اسنا درخصوص تولید اتوبوس‌های دوکابین در ایران توسط بخش خصوصی می‌گوید: بخش خصوصی نیازمند همکاری نهادهای دولتی است، در غیر این صورت دیگر نخواهیم توانست اتوبوس‌های دوکابین بسازیم و تحویل شهرهای بزرگ کشور دهیم. وی می‌افزاید: سازمان ملی استاندارد و چند نهاد دیگر با برخی سنگ‌اندازی‌ها راه را برای ادامه فعالیت ما سخت کرده‌اند و به همین علت شاید از تولید اتوبوس‌های دوکابین شهری صرف نظر کنیم. باقرین با بیان این‌که کارخانه تولید اتوبوس در تبریز چند ماه پس از تاسیس که با حضور مقامات کشوری برگزار شده بود، اکنون به حالت نیمه‌تعطیل در آمده است، ادامه می‌دهد: در حال حاضر با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنیم و با آن‌که با صرف هزینه‌های بسیاربالا موفق به بومی‌سازی تولید اتوبوس‌های باکیفیت دوکابین در ایران شدیم اما با این‌حال از حمایت سازمان‌ها و نهادهای مسئول محرومیم و احساس می‌کنیم با نوعی بی‌توجهی مواجه شده‌ایم. وی با یادآروی این‌که اسنا یک شرکت ۱۰۰درصد خصوصی است و از هیچ ارگان و نهاد دولتی در بخش سرمایه‌گذاری کمکی نمی‌گیرد، می‌افزاید: درنتیجه ما با انباشت سرمایه‌ای روبه‌رو هستیم که نمی‌توانیم هیچ کاری با آن انجام دهیم و در چنین شرایطی بسیار سخت است تا درخواست شهرداری تهران برای اضافه شدن اتوبوس‌های دوکابین به سیستم حمل‌ونقل شهری را به‌سرعت انجام دهیم.

اژدهای طلایی
کینگ‌لانگ که در دسامبر سال 1988 تاسیس شد و فعالیت خود را در جهت توسعه، تولید و فروش ون‌های سبک، سنگین و نیمه‌سنگین آغاز کرد، در حال حاضر به‌طور مشترک متعلق به شرکت‌ صنایع خودروسازی Xiamen، شرکت (دولتی) سرمایه‌گذاریXiamen  (با مسئولیت محدود)، شرکت صنعتی سان‌یانگ (تایوان) است. نسبت سهام هر یک از این سه شرکت به ترتیب شامل 50، 25 و 25 است. گروه کینگ‌لانگ در حال حاضر سه زیرمجموعه با نام‌های صنایع خودروسازی کینگ‌لانگ (با مسئولیت محدود)، شرکت اتوبوس‌سازی اژدهای طلایی Xiamen و شرکت اتوبوس‌سازی هیگر دارد. محصولات تولیدی این گروه با نام‌های «کینگ‌لانگ»، «گلدن‌ دراگن» (اژدهای طلایی) و «هیگر» عرضه می‌شوند.

امکانات تولیدی
از جمله امکانات در اختیار کینگ‌لانگ می‌توان به زمینی با مساحت 200 هزار مترمربع اشاره کرد. این شرکت همچنین یک‌هزاروهشتصد کارمند دارد که در میان آنها چهارصد نفر مهندس فنی و 30 نفر با تحصیلات تکمیلی هستند که نقش‌های مهمی را در این شرکت ازجمله در زمینه تحقیق و توسعه، آی‌تی، مدیریت تولید، کنترل کیفیت، مالی و خدمات فروش و پس از فروش برعهده دارند.

پادشاه اتوبوس‌سازان چینی
کینگ‌لانگ توانسته در میان اتوبوس‌سازان چینی در بازارهای جهانی نقش لیدر را به دست بیاورد و در این زمینه نسبت به رقبای خود پیشرو باشد. کینگ‌لانگ همچنین توانسته همکاری خود را با شرکت‌های قطعه‌ساز بسیاری حفظ کند؛ از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت‌های آلمانی MAN و ZF، شرکت‌های آمریکایی کامینز، DANA و Neway، شرکت فرانسوی  تلما، و شرکت‌های ژاپنی نیسان و هینو اشاره کرد. خودروسازی کینگ‌لانگ در حال حاضر به تولید پنج سری از محصولات مشغول است که این محصولات 50 زیرمجموعه را شامل می‌شوند. برخی از این محصولات شامل اتوبوس‌های (6 تا 13 متر) برای مواردی مانند توریسم، مسافربری و اتوبوس‌های شهری در نظر گرفته شده‌اند. محصولات این شرکت به بازارهای فرامرزی مانند استرالیا، هند، کاستاریکا، بلغارستان، سنگاپور، فیلیپین، عربستان سعودی، عراق، لبنان، مالتا، قبرس، ایالات متحده آمریکا، آرژانتین، باربادوس، هنگ‌کنگ، مجارستان، ماکائو، تایلند و مالزی صادر می‌شود.

سهم 20درصدی از صادرات چین
اواخر سال 2004، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های 2005 مربوط به شهر Xiamen واقع در ایالت فوجیان؛ یعنی پروژه به‌روزسانی تکنولوژی و جابه‌جایی کینگ‌لانگ به‌صورت رسمی راه‌اندازی شد. محل جدید شرکت در صنایع خودروسازی Xiamen در پارک صنعتی گوانان واقع شده است. این پروژه در دو مرحله به اجرا رسید: مرحله اول محدوده‌ای به مساحت 25 هکتار بود که با ظرفیت تولید 6 هزار دستگاه اتوبوس طراحی شد و حدود 260 میلیون یوان برای آن سرمایه‌گذاری شده بود. انتظار می‌رفت این مرحله تا پایان سال 2005 تکمیل شود و به پایان برسد. فضای در نظر گرفته شده برای مرحله دوم پروژه، بین 15 تا 20 هکتار بود. این پروژه پس از تکمیل به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه تولیدی اتوبوس‌ با 13 هزار تولید اتوبوس‌های بزرگ و متوسط در چین شناخته خواهد شد. از سال 2008، کینگ‌لانگ حدود 18 تا 20 درصد از بازار صادرات چین را در دست گرفت. فروش برون‌مرزی حدود 25 درصد از فروش خودروسازی کینگ‌لانگ را شامل می‌شد.

حضور در 100 کشور از 5 قاره
کینگ‌لانگ استراتژی بازاریابی جهانی خود را در سال 2000 آغاز کرد. با گذشت بیش از 10 سال گشت‌و‌گذار در بازارهای خارجی، اتوبوس‌های کینگ‌لانگ به پنج قاره آسیا، اقیانوسیه، آمریکای جنوبی، افریقا و اروپا فروخته شده و به کاربران در بیش از 100 کشور و منطقه خدمات ارائه می‌شود. این خودروسازی دارای مقام دوم در زمینه سهم اتوبوس جدید در بازار اتوبوس توریستی ایتالیا بوده و بیش از 70 درصد سهم بازار جزیره مالت در مورد اتوبوس حمل‌و‌نقل عمومی را داراست. کینگ‌لانگ در اوایل سال 2005 به بازار اروپا وارد شد و بازاریابی و آژانس‌های خدماتی موفقیت‌آمیزی را در بسیاری از کشورها از جمله انگلستان، آلمان و ایتالیا پایه‌گذاری کرد.

جایزه اتوبوس سال
کینگ‌لانگ در سال 2010 موفق شد جایزه اروپایی BAAV (تولیدکننده اتوبوس سال) را از Busworld Europe دریافت‌کند. در سال 2011، کینگ‌لانگ با ARRIVA همکاری کرد تا 172 دستگاه اتوبوس با استاندارد یورو 5 را به مالتا صادر کند که به یک رویداد مهم تبدیل شد که به عنوان اولین شرکت تولیدکننده اتوبوس در چین با بزرگترین اپراتور حمل‌ونقل اروپا همکاری می‌کرد. کینگ‌لانگ در سال 2012 علاوه بر صادرات 300 اتوبوس 18 متری ویژه خطوط BRT تهران به ایران که یک رکوردزنی در صادرات اتوبوس BRT  چینی بود، در سال 2013، 329 دستگاه از انواع خودروهای خود را به آمریکای جنوبی ارسال کرد. از زمان ورود به آمریکای جنوبی در سال 2007 تاکنون، کینگ‌لانگ در بازار به خوبی شناخته شده است.

34 درصد رشد فروش سالانه
کینگ لانگ از زمان تاسیس تاکنون رشد متوسط فروش سالانه 34درصدی و مجموع تولید 250 هزار اتوبوس را به‌دست آورده و از سال 2011 در لیست برترین 100 برند ارزشمند چین قرار گرفته است. کینگ‌لانگ علاوه بر ارائه سرویس‌های اتوبوس رسمی سمینارهای دولتی چین طی 14 سال گذشته، تامین اتوبوس رسمی بسیاری از کنفرانس‌ها یا وقایع بین‌المللی را مانند بازی‌های المپیک پکن، اکسپو شانگهای، بازی‌های آسیایی گوانجو، بازی‌های جام جهانی فوتبال آفریقای جنوبی، بازی‌های المپیک نوجوانان سنگاپور برعهده داشته است. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید کینگ‌لانگ؛ پادشاه بی‌آرتی‌سازان
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو