تلاش شهرداری برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی

تاکسیران ها در انتظار تاکسی های نو با وام ارزان

در این فرایند یکی از قسمت‌ها پرداخت وام است و در سوی دیگر خودروساز قرار دارد که باید خودروی انتخابی تاکسیران را تحویل دهد.

کد : 1409
تاریخ انتشار : شنبه 3 بهمن 1394
print
نظرات : 0
تاکسیران ها در انتظار تاکسی های نو با وام ارزان

روزنامه دنیای خودرو-پگاه طوسی : از آخرین روزی که تاکسی‌های فرسوده در تهران اسقاط شدند نزدیک به یک‌سال می‌گذرد. یک‌سال است که اسقاط تاکسی‌ها متوقف شده است و 17 هزار تاکسی فرسوده تهرانی در حال جابه‌جایی مسافران هستند و 6 برابر همتایان صفر کیلومترشان هوا را آلوده می‌کنند. باوجود آن که هوای تهران در ریه تمام تهرانی‌ها می‌رود اما گره کار با دست چند نفر باز می‌شود. چند نفری در جلسات متعدد یک‌ساله خود هنوز به نتیجه نرسیده‌اند و هربار بهانه‌ای تازه می‌گیرند. عدم فعالیت سامانه اسقاط ستاد حمل‌و‌نقل و سوخت، عدم تسویه‌حساب ستاد حمل‌و‌نقل سوخت با خودروساز، عدم همکاری بانک عامل برای پرداخت وام، عدم تایید گواهی اسقاط تاکسیران توسط ستاد حمل‌و‌نقل سوخت، عدم موافقت خودروساز برای بهره‌بری تاکسیران از وام دولتی برای خرید خودروهای داخلی و عدم محل مصرف خودروساز از ارزش گواهی اسقاط چند هزار تاکسی فرسوده از جمله دلایلی بودند که در یک‌سال گذشته درهای مراکز اسقاط را بر تاکسیرانان بسته نگه داشتند. به‌تازگی حین آن که تهرانی‌ها یکی بعد از دیگری تسلیم بیماری‌های ریوی و تنفسی شدند و میانگین سنی قربانیان، 2 سال کاهش یافت، سرانجام معاون شهرداری تهران اعلام کرد نوسازی تاکسی‌های فرسوده شهر در دستور کار قرار گرفته است و با هماهنگی بانک‌شهر وام تاکسی‌ها برابر نرخ وام دولت ارائه می‌شود. خبری که مشخص نشده تا اجرای آن چند روز فاصله است.

کنش‌ها و واکنش‌های مسئولان 
 با اعلام خبر ارائه پرداخت وام 25 میلیون تومانی به شهروندان برای خرید خودروهای داخلی و حمایت از تولیدات ایرانی، امیدواری کوتاه و کاذبی برای سازمان تاکسیرانی به وجود آمد. امید آن که تاکسیرانان بتوانند از وام دولتی که متعلق به تمام شهروندان است بهره ببرند، با تاکسی‌های نو همشهریان‌شان را جابه‌جا کنند. اما خودروساز به این خوش‌بینی‌شان جواب مثبت نداد. 17 هزار تاکسی فرسوده در تهران ماندگار شدند و هزاران خودرو ـ آمار دقیقی از آنها در دست نیست ـ وارد تهران می‌شوند. بعد از استقبال بی‌سابقه مردم و فروش باورنکردنی خودروهای داخلی، مسئولان شورای شهر اعتراض کردند که تهران به پارکینگی بزرگ تبدیل شده است و بهتر بود در میان 120 هزار خودروی به فروش رفته، سهمی برای تاکسیرانان در نظر گرفته می‌شد.  

گوشه‌ای از ارقام آلودگی 
 ۸۰ درصد آلایندگی هوای تهران مربوط به خودروهای دیزلی، خودروهای كاربراتوری و موتورسیكلت‌هاست. در شهر تهران، نزدیك ۱۲۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده و حدود ۳۰۰ هزار دستگاه، خودروی كاربراتوری تولید سال ۸۲ و قبل از آن وجود دارد كه ۱۰ درصد ناوگان خودرویی تهران را شامل می‌شود. همین میزان موجب ایجاد ۵۰ درصد از آلودگی هوای تهران می‌شود. براساس اعلام شركت كنترل كیفیت هوا با وجود آن كه ادعا می‌شود سال گذشته ۳۱۰ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شده‌اند، اما سهم تاكسی‌های تهران از این نوسازی بسیار ناچیز است. در تهران، سالانه تنها دو هزار دستگاه تاكسی نوسازی می‌شوند. این در حالی است كه تاكسی‌ها، ۳ تا ۴ برابر خودروهای عادی تردد دارند. در حال حاضر، 17 هزار دستگاه تاكسی فرسوده در تهران مشغول به كار هستند.

سال 95 تهران با 24 هزار تاکسی فرسوده 
بهمن ماه سال 93 آخرین دوره‌ای بود که چهار هزار تاکسی فرسوده اسقاط شد. پس از آن تا امروز این روند متوقف ماند و 17 هزار تاکسی فرسوده در تهران ماندگار شد. به طور میانگین هر سال 7 هزار تاکسی به سن فرسودگی می‌رسند و اگر تاکسی‌ها همچنان اسقاط نشوند سال آینده تهران با بحران 24 هزار تاکسی فرسوده مواجه خواهد شد. مهدی ابراهیمی، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت بر تاکسیرانی در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنیای خودرو» گفت: شهرداری تهران با توجه به حساسیت آلودگی هوای تهران و سهم تاکسی‌های فرسوده و به‌ویژه کاربراتوری یارانه‌ای به این بخش اختصاص داد و تصمیم گرفت با سرمایه‌گذاری خود و همکاری بانک شهر، وام و تسهیلات مناسبی به تاکسیرانان ارائه دهد تا روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی دوباره به جریان بیفتد. طبق تصمیمات اتخاد شده، تاکسی‌های پیکان در اولویت هستند. مسئولان شهرداری و تاکسیرانی تمام سعی خود را می‌کنند تا این طرح را در بهمن ماه سال جاری اجرایی کنند. 
به گفته وی پرداخت وام برای نوسازی، یک موضوع فرایندمحور است و زمانی این وام به تاکسیران پرداخت می‌شود که خودرو قدیمی اسقاط شده و از چرخه اسقاط ستاد حمل‌و‌نقل و سوخت کشور گذشته باشد و در نهایت گواهی اسقاط به خودروساز برسد. در این فرایند یکی از قسمت‌ها پرداخت وام است و در سوی دیگر خودروساز قرار دارد که باید خودروی انتخابی تاکسیران را تحویل دهد. در این میان هم دستگاه‌های مختلفی نقش دارند که باید هر کدام به موقع وظایف‌شان را انجام دهند. سازمان تاکسیرانی تا این لحظه به تمامی وظایف خود عمل کرده و در انتظار همکاری سایر سازمان‌هاست. حدود هشت هزار نفر در سامانه نوسازی تاکسیرانی ثبت نام کرده‌اند. 

خودروساز هنوز گواهی اسقاط را نمی‌پذیرد
پیش از این، ایران‌خودرو از دریافت گواهی اسقاط تاکسی‌ها امتناع می‌کرد، چراکه محل مصرفی برای آنها نداشت. در سال‌های گذشته ایران‌خودرو تولیدات بیشتری نسبت به سال‌های اخیر داشتند و قطعات SKD  و CKD زیادی را وارد کردند. بر این اساس آنها نیاز داشتند از تخفیفات گمرکی استفاده کنند، به‌همین دلیل خریدار گواهی اسقاط تاکسیرانی بودند و در طرح‌های عمده اسقاط خودروهای فرسوده شرکت می‌کردند. اما در سال‌های اخیر تولیدات خودروسازان داخلی کمتر شده و واردات خودرو CBU به صورت محدودی انجام می‌شود. بنابراین ایران خودرو خود را بی‌نیاز از مشارکت در طرح‌های عمده اسقاط می‌داند و خودروهای شخصی را اسقاط می‌کند. ابراهیمی در این خصوص تشریح کرد: همکاری‌های مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است. طبق قرارداد سازمان تاکسیرانی با ایران خودرو، خودروساز قبول کرد گواهی اسقاط تاکسی‌ها را بپذیرد. اما یک‌سویه این موضوع را منکر شده و تعهد نمی‌کند. ما نیز مجبوریم با مراکز اسقاط هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم تا گواهی‌های اسقاط را بردارند و به سایر واردکنندگان بفروشند. هماهنگی میان تاکسیران، مراکز اسقاط و واردکنندگان سرعت کار را کاهش می‌دهد. ستاد حمل‌و‌نقل و سوخت که متولی روند نوسازی است باید تمهیداتی در این زمینه داشته باشد و نواقص کار را رفع کند. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تاکسیران ها در انتظار تاکسی های نو با وام ارزان
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو