رییس سازمان فروش شرکت بهمن‌دیزل در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» مطرح کرد

تاثیر مستقیم رونق اقتصادی بر تولید خودروهای کاروتجاری

با لغو تحریم‌ها و ازسرگیری فروش نفت، پروژه‌های زیادی تکمیل و راه‌اندازی می‌شوند که حمل‌ونقل و تولید خودروهای باری را توسعه خواهند داد.

کد : 1411
تاریخ انتشار : شنبه 3 بهمن 1394
print
نظرات : 0
تاثیر مستقیم رونق اقتصادی بر تولید خودروهای کاروتجاری

روزنامه دنیای خودرو-فرانک آقاصفی : بنا بر پیش‌بینی کارشناسان در دوران پساتحریم، تقاضای خودروی کاروتجاری به‌ویژه خودروهای باری در بخش حمل‌و‌نقل ایران رشدی روزافزون خواهد داشت. بر این اساس پتانسیل بسیارخوبی برای توسعه کمی و کیفی تولید در این بخش نهفته است که فرصت‌های زیادی را به خودروسازان نوید می‌دهد، به‌ویژه خودروسازانی با سرلوحه قرار دادن افزایش بهره‌وری در دوران دشوار تحریم خود را برای روزهای گشایش در اقتصاد و رونق بازار آماده کرده‌اند. در همین خصوص با حسن طهوری، رییس سازمان فروش شرکت بهمن‌دیزل به گفت‌وگو پرداختیم، به‌ویژه آن‌که این شرکت سهم خوبی از بازار خودروهای کار و تجاری دارد و به‌تازگی نیز توفیقاتی در زمینه بهره‌وری داشته است.

بهمن‌دیزل در مسابقه ملی بهره‌وری در بخش فروش سرانه و درصد حاشیه سود خالص رتبه نخست را کسب کرد، چه عواملی در این موفقیت دخیل بوده‌اند؟
بهمن‌دیزل توانسته است بهترین عملکرد را در زمینه فروش سرانه و درصد حاشیه سود داشته باشد. عوامل بسیاری در این زمینه دخیل بوده‌اند. ازجمله این موارد می‌توان به انضباط مالی و فروش مناسب اشاره کرد. انضباط مالی به این معناست که ما بدهی معوق به بانک‌ها نداشته‌ایم. در مورد خریدهای انجام‌شده از سوی مشتریان درصد مناسبی به‌صورت نقدی بوده و در خرید‌های شرایطی نیز برای وصول چک‌ها با مشکلی مواجه نبوده‌ایم. در موارد دیگر هم خرید و فروش بهمن‌دیزل مطابق برنامه‌ تعیین‌شده انجام شده است. بهمن‌دیزل توانسته 60 درصد بازار فروش خودروهای سبک تجاری (کامیونت‌ها) را در دست بگیرد. به غیر از خرید و فروش، در زمینه تولید هم مطابق برنامه عمل کرده‌ایم تا آن‌جا که تولیدی را در انبار نگه نداشته‌ایم. یکی دیگر از موارد دخیل در این موفقیت، کافی بودن نیروی انسانی در اختیار است؛ یعنی نیروی انسانی مازاد نداشته‌ایم و بر این اساس با یک استراتژی مدون و مطابق با برنامه و فروش خوب توانستیم که بهره‌وری مناسبی داشته باشیم. درست مانند خودرویی است که 4 چرخ آن همسان هستند و با هم حرکت می‌کنند.

ارزیابی دبیرخانه جشنواره بهره‌وری براساس شاخص سال‌های 1388 تا 1393 انجام شده است؛ یعنی دوره اوج تحریم‌ها، اما با این حال بهمن‌دیزل موفق شد برای سومین بار حائز رتبه اول شود. با مشکلات تحریم چگونه کنار آمدید و آن‌ها را چگونه مدیریت کردید؟
به‌رغم تحریم‌هایی که در این سال‌ها برقرار بود، بهمن‌دیزل توانست به‌موقع گشایش اعتبارات انجام دهد. یعنی در اواخر آذرماه سال 1392 و به محض انجام توافق وین، بهمن‌دیزل گشایش اعتبارات را به میزان مناسب انجام داد و با این کار توانست سال 1393 را پوشش دهد. این کاری بود که بسیاری از شرکت‌ها موفق به انجام آن نشدند. در شرکت بهمن‌دیزل واحد‌های تمام بخش‌ها اعم از بازرگانی، تامین، تولید و سفارش‌ها به‌صورت منظم و هم‌راستا وظایف خود را انجام دادند. از این رو، هم توانستیم قطعات CKD را از خارج از کشور وارد کنیم و هم آن بخش از قطعات را که ساخت داخل بودند، به خوبی تامین کردیم. طی این سال‌ها نیز تولید و فروش را به شکلی مناسب پیش برده و همواره رضایت و اعتماد مشتریان را در این سال‌ها جلب کرده‌ایم. طبق اعلام ISQI، بالاترین میزان رضایت مشتریان میان شرکت‌ها، به بهمن‌دیزل تعلق گرفت. بهمن‌دیزل نه‌تنها طی 4 یا 5 دوره به کسب این موفقیت نایل آمده بلکه امتیاز این شرکت هرسال نسبت به سال گذشته بهبود یافته است. ازجمله مواردی که رضایت مشتری را به همراه داشته؛ فروش مناسب، تحویل به موقع و کیفیت بالای محصولات است. بهمن‌دیزل سعی داشته کالای باکیفیتی را به مشتریان خود ارائه دهد و چنانچه کالایی هم با مشکل مواجه شده، شرکت با خدمات مناسب سعی در حل مشکل مشتریان در هر زمینه‌ای اعم از کیفیت، زمان تحویل و مشکلات مالی داشته است تا بتواند رضایت آن‌ها را جلب کند.

وضعیت بازار خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین اعم از باری و مسافری را چگونه ارزیابی می‌کنید و چشم‌انداز آن را با لغو تحریم‌ها چگونه می‌بینید؟
آینده بازار خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین و تجاری با توجه به لغو تحریم‌ها بستگی به رشد اقتصادی دارد. چنان‌چه کشور رشد اقتصادی خوب و مناسبی داشته باشیم، می‌توان آینده‌ خوبی را برای این صنعت متصور شد. از آن‌جا که این خودروها برای حمل کالا و بار استفاده می‌شوند، رونق اقتصادی تاثیر مستقیمی روی رشد تولید آن‌ها خواهد داشت. همان‌طور که بانک‌ جهانی و نشریه اکونومیست نیز پیش‌بینی کرده‌اند، ایران در سال 2016 با توجه به لغو و تحریم‌ها آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران، بیشترین جهش اقتصادی را نسبت به کشورهای دیگر خواهد داشت. در پی لغو این تحریم‌ها، فروش نفت از سر گرفته شده و پروژه‌های زیادی راه‌اندازی و پروژه‌های سابق نیز تکمیل می‌شود. جز این نیز نمی‌توان انتظار داشت. این بدان معناست که کسب‌وکار و حمل‌ونقل و تجارت در تمام زمینه‌ها مثبت خواهد بود و این رونق‌بخش بازار خودروهای کار و تجاری خواهد بود.

محصولات بهمن‌دیزل سهمی بالایی از بازار دارد. برای حفظ این جایگاه در آینده و در عین تنوعی که بازار با ورود محصولات رقبا خواهد داشت، چه تدبیری دارید؟
همیشه شخصی که در جایگاه اول قرار گرفته است، دغدغه خاطر بیشتری نیز دارد. از این رو، بهمن‌دیزل نیز با توجه به ورود رقبای دیگر در پی لغو تحریم‌ها، برای حفظ جایگاه خود برنامه‌های جامعی را در نظر گرفته است که به‌خاطر پاره‌ای از ملاحظات رقابتی از بیان آن‌ها در این مصاحبه معذورم.

قیمت محصولات فعلی بهمن‌ دیزل در نمایندگی و بازار چقدر است؟
با توجه به این‌که ایسوزو برند خوب و جاافتاده‌ای است، در بازار اغلب متقاضیان و کسانی که نیاز به کامیونت دارند، به دنبال این برند هستند. از این رو تقاضا برای ایسوزو همیشه زیاد است. در بعضی مواقع کاهش تولید باعث می‌شود حاشیه سود بین نمایندگی و بازار به وجود بیاید و حتی در مواردی هم قیمت در بازار 20 درصد از قیمت مصوب بیشتر می‌شود. البته ما هرگز از این وضعیت راضی و خوشحال نخواهیم بود و سعی ما بر این است که این اتفاق رخ ندهد. از این رو با تامین تقاضا، توانستیم کاهش حاشیه بازار را به دست بیاوریم تا به یک قیمت  مصوب برسیم. قیمت محصولات ایسوزو در بازار نسبت به محصولات مشابه رقبای آن، 25 الی 30 درصد بیشتر است، اما همچنان مشتریان خود را دارد که این نشان‌دهنده محبوبیت برند، کیفیت و نگاه بازار به ایسوزو است.

دو محصول جدید که وعده داده شده، چیست و حدود قیمت آن چقدر است؟
کشنده EXR و کامیون 26 تن FVZ، دو محصولی هستند که وعده داده شده است. یک نمونه از کشنده EXR گرفته شده است و در حال بررسی فنی و انجام تست‌های موردنیاز آن هستیم. بعد از تکمیل تست‌ها و آماده‌ شدن جواب آنها، این محصول در نیمه‌ اول سال 1395 به بازار عرضه خواهد شد. اما ورود کامیون 26 تن FVZ به دلایلی به تاخیر افتاده است که پیش‌بینی می‌شود بتوانیم این محصول را هم تا نیمه دوم سال آینده وارد بازار کنیم. قیمت این دو محصول را در حال حاضر نمی‌توانم اعلام کنم اما در زمانی نزدیک به عرضه، اعلام خواهد شد.




 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تاثیر مستقیم رونق اقتصادی بر تولید خودروهای کاروتجاری
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو