روزنامه «دنیای خودرو» برترین مدیران خودرویی جهان در قرن 21 را بررسی می‌کند

اَبَرمردان خودروسازی مدرن

عصر ما، عصر ابَرشرکت‌ها، ابَرخودروسازها و ابَرمدیرهاست. در شرکت‌های بزرگ تصمیم‌گیری به حدی حساس و مهندسی شده می‌شود که باید تصمیم‌گیری توسط ابرمدیران خبره انجام ‌شود.

کد : 1412
تاریخ انتشار : شنبه 3 بهمن 1394
print
نظرات : 0
اَبَرمردان خودروسازی مدرن

روزنامه دنیای خودرو-مسلم تقوی : در اوایل قرن بیست‌و‌یکم کارشناسان اعتقاد داشتند تا سال 2020 اکثر شرکت‌های خودروسازی با هم ادغام خواهند شد و تنها 10 شرکت خودروسازی باقی خواهد ماند. فارغ از اینکه این پیش‌بینی به حقیقت بپیوندد یا نه، مهم این است که عصر ما، عصر ابَرشرکت‌ها، ابَرخودروسازها و ابَرمدیرهاست. در شرکت‌های بزرگ تصمیم‌گیری به حدی حساس و مهندسی شده می‌شود که باید تصمیم‌گیری توسط ابرمدیران خبره انجام ‌شود. شرکت‌هایی که در بدترین شرایط اقتصادی باید به دوام خود ادامه دهند و در نبرد با دیگر رقبا، حتی لحظه‌ای از مسیر رو به جلوی پیشرفت عقب نمانند. 
در میان مدیران خودروسازی، بهترین مدیران صنعتی دنیا و قدرتمندترین انسان‌های دنیا دیده می‌شوند. در این گزارش چند تن از بهترین مدیران خودرویی دنیا بررسی می‌شوند. 

کارلوس غضن
کارلوس غُصن یا گوسن، کارآفرین، بازرگان و مدیر ارشد اجرایی فرانسوی، لبنانی-برزیلی تبار است که در حال حاضر به‌طور همزمان، ریاست هیات‌مدیره و مدیرعامل اجرایی شرکت‌های خودروسازی رنو و نیسان را بر عهده دارد. وی از طریق ریاستش در شرکت رنو-نیسان آلیانس بر این دو خودروساز بزرگ جهان، مدیریت می‌کند.
غصن در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی، در پی مدیریت بحران مالی و نجات شرکت نیسان از ورشکستگی، به شهرت رسید، تا جایی که به وی لقب قاتل هزینه‌ها داده شد! وی هم‌اکنون، عامل تولید یک خودرو، از هر ۱۰ خودروی فروخته‌شده در سراسر جهان است و به عنوان یکی از ۵۰ مرد مشهور در سیاست و اقتصاد جهانی، شناخته می‌شود.
این مدیر موفق عضو شورای راهبردی دانشگاه سنت‌جوزف بیروت و دانشگاه آمریکایی بیروت نیز محسوب می‌شود. غصن به زبان‌های فرانسه، انگلیسی، عربی، پرتغالی و ژاپنی مسلط است. کارلوس غصن دانش‌آموخته مدرسه پلی‌تکنیک پاریس و مدرسه عالی معدن است. وی فعالیت خود را از شرکت میشلن (بزرگ‌ترین تولیدکننده تایر اتومبیل در اروپا) در سال ۱۹۸۱ آغاز نکرد و در طول ۱۸ سال فعالیتش در این کمپانی، در کارخانجات مختلف میشلن در سراسر جهان اشتغال داشت.
غصن در سال ۲۰۰۰ به ریاست شرکت و در سال ۲۰۰۱ به مدیرعاملی نیسان منصوب شد. هنگامی‌که غصن سکان هدایت این شرکت ژاپنی را در دست گرفت، نیسان بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار بدهی داشت و از ۴۸ مدل خودرویی که تولید می‌کرد، تنها ۳ مدل سوددهی داشت.
عملکرد وی در نیسان چنان چشمگیر بود که در سال نخست، سود خالصی معادل ۲٫۷ میلیارد دلار نصیب کمپانی و تا سال ۲۰۰۵ کلیه بدهی‌های نیسان را پرداخت نمود.
در ماه می سال ۲۰۰۵ کارلوس غصن به‌عنوان مدیرعامل شرکت رنو منصوب شد و نخستین فردی بود که به‌طور همزمان، مدیریت دو کمپانی موجود در فهرست فورچون جهانی ۵۰۰ را بر عهده داشت. وی در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۲ در حالی‌که مدیر عامل اجرایی و ریاست هیات‌مدیره شرکت‌های رنو، نیسان و رنو-نیسان آلیانس را در دست داشت، به‌عنوان نایب‌رئیس  هیات‌مدیره شرکت آوتوواز منصوب شد.

آلن مولالی
آلن مولالی، صنعتگر، کارآفرین و مدیر ارشد اجرایی آمریکایی است که تا چند سال پیش مدیرعامل شرکت خودروسازی فورد بود.
وی در طول رکود اقتصادی اواخر دهه ۲۰۰۰ میلادی، سکان رهبری کمپانی فورد را در دست داشت و تلاش‌های فراوانی برای حفظ شرکت و سوددهی مجدد آن انجام داد در نهایت تنها شرکت خودروسازی آمریکایی بود که بدون دریافت بسته کمک‌های مالی از سوی دولت فدرال ایالات متحده آمریکا موفق به عبور از بحران مالی ۲۰۱۲ تا ۲۰۰۷ شد. 
مولالی پیش از پیوستن به فورد، سال‌ها به‌عنوان نایب‌رئیس  هیات‌مدیره شرکت بوئینگ و مدیرعامل شرکت هواپیماهایی تجاری بوئینگ، فعالیت می‌کرد. وی در سال ۱۹۶۹ به بوئینگ پیوست و در طول فعالیت سه دهه‌ای خود در این شرکت، پروژه‌های بزرگی را سرپرستی کرد که برای نمونه وظیفه مهندسی و مدیریت پروژه‌هایی چون بوئینگ ۷۲۷، بوئینگ ۷۳۷، بوئینگ ۷۴۷، بوئینگ ۷۵۷، بوئینگ ۷۶۷ و بوئینگ ۷۷۷ را بر عهده داشت.
در سال ۲۰۰۹ نام مولالی در فهرست تایم ۱۰۰ قرار گرفت و در سال ۲۰۱۱ مولالی از سوی مجله فایننشیال‌تایمز به‌عنوان شخص سال ۲۰۱۱ انتخاب شد. مجله چیف‌اگزکیوتیو نیز وی را به‌عنوان مدیرعامل سال ۲۰۱۱ معرفی کرد.
از نکات جالب توجه درباره آلن مولالی روش کار و سیستم مدیریتی اوست. وی هر روز راس ساعت ۵:۱۵ صبح وارد دفتر کارش می‌شود و روزانه به‌طور متوسط ۱۲ ساعت کار می‌کند.

آکیو تویودا
آکیو تویودا، متولد سال ۱۹۵۶، مدیر عامل بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی جهان یعنی تویوتاست. تویودا در سال ۱۹۸۴ و پس از فارغ‌التحصیلی در رشته ام‌بی‌ای کالج بابسون، وارد شرکت خودروسازی تویوتا و در سال ۲۰۰۰ به جمع اعضای هیات‌مدیره این شرکت افزوده شد. 
آکیو تویودا در سال ۲۰۰۵ معاون مدیرعامل و در نهایت در ۲۳ ژوئن ۲۰۰۹ از سوی هیات‌مدیره تویوتا به‌عنوان مدیر عامل اجرایی این شرکت ژاپنی منصوب شد. وی فرزند ارشد سوئیشیرو تویودا و نوه کیشیرو تویودا بنیانگذار شرکت خودروسازی تویوتاست. در سال 2010 که شرکت تویوتا به دلیل نقص فنی چند دستگاه خودرو دچار بحران شد، مدیرعامل این خودروساز ژاپنی به دنبال این اتفاق به آمریكا سفر كرد و در ملاقات با فروشندگان آمریكایی و كارمندان تویوتا در مورد این بحران معذرت‌خواهی کرد و به گریه افتاد.
تویودای 53 ساله كه برای ارائه توضیح در خصوص فراخوان میلیونی این شركت آن روزها در آمریكا به‌سر می‌برد، سری هم به كارمندان و فروشندگان تویوتا در آمریكا زده و به بررسی مشكلات آن‌ها پرداخته است. وی كه در جمع بیش از 200 فروشنده تویوتا در واشنگتن حضور یافته بود، ناگهان به گریه افتاد و جمع را تحت تاثیر خود قرار داد. 
به انتخاب مجله معتبر فوربس آكیو تویودا، مدیرعامل شركت خودروسازی تویوتا موتور ژاپن در سال‌های مختلف جزو قدرتمندترین مردان جهان انتخاب شده است. البته به نظر می‌رسد بحران اخیر به شدت به آقای تویودا فشار وارد كرده است.
آکیو تویودا توانست این شرکت بزرگ را در اوج رکود اقتصادی از بحران عبور دهد و جایگاه بزرگ‌ترین خودروساز دنیا را از آن خود کند. این گروه خودروسازی در حال حاضر نزدیک به 10 میلیون دستگاه می‌سازد و سلطنت بلامنازع خودروسازان دنیا را مدیون مدیر خود است. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید اَبَرمردان خودروسازی مدرن
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو