به بهانه اعلام آمادگی کیا برای حضور مستقیم در ایران

با واردات مستقیم هزینه واردات خودرو پایین می‌آید

بندر شهید رجایی قبل از تحریم‌ها لاینر بود و احتمالا در یکی‌دو ماه آینده این مشکل حل می‌شود و دوباره لاینر خواهد شد. حتی بندر چابهار هم در حال اقدام است که لاینر شود، اگر چابهار لاینر شود وضعیت خیلی بهتر می‌شود.

کد : 1418
تاریخ انتشار : يکشنبه 4 بهمن 1394
print
نظرات : 0
با واردات مستقیم هزینه واردات خودرو پایین می‌آید

روزنامه دنیای خودرو-مسلم تقوی : در هفته گذشته شرکت‌های مختلف کره‌جنوبی مکررا اعلام کرده بودند به‌دنبال حضور در بازار ایران هستند، روز گذشته، کیا موتورز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، برنامه ویژه‌ای برای همکاری با شرکت‌های ایرانی در دوران پساتحریم در نظر گرفته است. این شرکت در بیانیه خود از هدف‌گذاری برای صادرات 20 هزار دستگاه خودرو به بازار ایران در سال 2016 میلادی خبر داد و اعلام کرد: «اکنون شرایط جدید و مناسبی برای همکارهای دو جانبه فراهم شده است.» در این بیانیه همچنین تاکید شده است که پس از چندین سال لغو همکاری‌های دوجانبه به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، مسئولان این شرکت قصد دارند با تغییر شرایط سابق به طور کامل وارد بازار ایران شوند.
با توجه به اینکه در شرایط پساتحریم بیشتر شرکت‌های بزرگ جهانی و نهادهای اقتصادی اعلام کرده‌اند آماده حضور در بازار ایران هستند، انتظار می‌رود بسیاری از هزینه‌های واسطه‌گری در این میان حذف شود و قیمت نهایی محصول پایین بیاید. علاوه‌بر این تاکنون خدماتی که این شرکت‌ها موظف به ارائه دادن آن به خریداران بوده‌اند، شامل حال ایرانیان نبوده است. اکنون سوال این است که این کاهش قیمت به چه میزانی است و خدماتی که تاکنون از آن محروم بوده‌ایم کدام است. برای پاسخ به این سوالات گفت‌وگویی با فربد زاوه، کارشناس خودرو داشته‌ایم. 

با وارد شدن مستقیم کیا به بازار ایران چه تفاوت‌هایی در زمینه خدمات و قیمت خواهیم داشت؟
اولین اتفاق همین تعدیل قیمت است که اشاره کردید و قیمت‌ها به مقدار قابل‌توجهی تعدیل می‌شود. به دلیل اینکه خودروها اکنون از واسطه خریداری می‌شود هزینه‌ها سنگین است و هزینه صادرات مجدد امارات هم به آن اضافه می‌شود که اگر این ارقام را با هم جمع بزنیم رقم قابل‌توجهی به قیمت خودرو اضافه می‌کند. در امارات 5 درصد دولت می‌گیرد، دو درصد برای شماره‌گذاری گرفته می‌شود و هزینه‌های بندری و واسطه‌های امارات خیلی زیاد است. با مستقیم شدن صادرات این هزینه‌ها حذف می‌شود و در نتیجه احتمال می‌رود با کسر شدن این هزینه احتمالا قیمت خودرو بین 15 تا 20 درصد کم می‌شود. 
از سوی دیگر این شرکت‌ها خدمات پس از فروش و مارکتینگ را هم پوشش می‌دهند و هزینه‌های جاری شرکت‌ها کم می‌شود و در نتیجه شرکت‌ها با حاشیه سود بیشتر و در عین حال قیمت پایین‌تر بفروشند. یعنی ورود مستقیم کیا اولین تاثیری که می‌گذارد بحث قیمت است. 
بحث دومی که با ورود مستقیم شرکت کیا به ایران به وجود می‌آید بحث زمان تحویل است. در حال حاضر مشکلی که بین بیشتر شرکت‌ها وجود دارد تاخیرهای طولانی زمان تحویل است. این شرکت‌ها خودروهای پیش‌فروش شده را یک‌ماهه می‌فروشند و در بعضی مواقع 6 ماهه هم تحویل نمی‌دهند. وقتی شرکت مادر در بازار حضور داشته باشد به چنین چیزهایی نظارت می‌کند و اجازه این‌گونه رفتارها را به نماینده نمی‌دهد و این مسائل کنترل می‌شوند. پس احتمالا اتفاق دومی که خواهد افتاد بحث تنظیم شدن زمان تحویل است.
بحث سوم هم ارتقای کیفیت خدمات بعد از فروش است. دعوای همیشگی واردکننده‌های موازی و شرکت‌های نماینده هم با حضور کیا در بازار حل خواهد شد. معمولا وقتی شرکت مادر پشتیبان گارانتی این شرکت‌ها می‌شود، دیگر برای شرکت‌های نمایندگی گرفتن هزینه سه‌درصدی هم معنای خاصی پیدا نمی‌کند و قاعدتا اینها باید نسبت به گارانتی محصولاتی که در بازار وجود دارد، چه خودروهایی که الان وارد می‌شود و چه خودروهایی که قبلا وارد شده است، باید اقدام کنند. 
مجموعا می‌توان گفت روی هر سه عاملی که روی تنظیم بازار تاثیر می‌گذارد، تاثیر مثبت بگذارد. 

تغییراتی که مشتریان به صورت بی‌واسطه درک خواهند کرد چه خواهد بود؟
اولین تغییری که در کلام وجود دارد این است که نماینده می‌تواند «کلیم[یا ادعای هزینه]» کند و هزینه‌های خود را از شرکت واردکننده بگیرد. اما چیزی که مشتری درک می‌کند این است که الان به بهانه‌های بی‌اساس خودروها را برای گارانتی پذیرش نمی‌کنند. یعنی برای اینکه شرکت‌ها هزینه‌ها را مجبورند از سود خود پرداخت کنند، دنبال بهانه‌ای می‌گردند که موارد مشمول گارانتی  را کمتر کنند. همه این مسائل با آمدن کیا حل خواهد شد و مشتریان تغییر را احساس خواهند کرد. 

با توجه به دیوار تعرفه‌ای آیا امکان سرمایه‌گذاری مستقیم کیا برای تولید در ایران وجود دارد؟
فقط بحث دیوار تعرفه‌ای نیست و وقتی بخواهید در تیراژهای بالا کار کنید، حتی اگر دیوار تعرفه‌ای هم وجود نداشته باشد مجبور به تولید محلی خواهید شد. الان داخل اتحادیه اروپا و آمریکا که شرکت کیا بحث دیوار تعرفه ندارد، ولی در حال تولید محلی است. مسئله تولید محلی به بحث تیراژ برمی‌گردد. تولید محلی ارقامی در حد 20 هزار دستگاه در سال منطقی نیست، ولی با توجه به اینکه کیا در بازار ایران می‌تواند به ارقام بسیار بزرگ مانند 300 هزار دستگاه در سال فکر کند، محتمل است که به تولید در ایران برسد. شنیده‌ها هم مبنی بر این است که کیا ماه‌هاست فعالیت خود را در ایران شروع کرده است تا بتواند به صورت مستقیم در ایران یک پایگاه تولیدی داشته باشد. 
حدودا چهارماه پیش رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد در حال مذاکره با شرکت‌های کره‌ای برای سرمایه‌گذاری و تولید در ایران است. واقعیت این است که هیوندای-کیا به چشم یک بازار بزرگ به بازار ایران نگاه می‌کند و ایران را به عنوان یک پایگاه منطقه‌ای می‌بیند. حضور این شرکت در ایران برای تولید محتمل است ولی نباید انتظار داشت این اتفاق به زودی رخ خواهد داد. احتمالا در سه تا چهار سال آینده کارخانه هیوندای-کیا در ایران داشته باشیم. 

چرا ممکن است برنامه تولید آنقدر طول بکشد؟
این زمان‌بندی ربط به سیاست‌های وزارت صنایع دارد که برای حفظ کارخانه‌های اصلی دست به کارهای زیادی می‌زند. با تغییراتی که در وزارت صنایع در پیش است و در دو تا سه ماه آینده اتفاق خواهد افتاد. با روند کنونی وزارتخانه مطمئن باشید کیا علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در ایران ندارد. اولویت حفظ شرکت‌های بزرگ بر حفظ کل صنعت مانع دستاوردی مانند سرمایه‌گذاری واقعی خواهد شد. واقعیت این است که این شرکت‌های کره‌ای اگر شرایط را مساعد ببینند فارغ از دیوار تعرفه، برای سرمایه‌گذاری در ایران تمایل زیادی دارند. 

با واردات مستقیم طبیعتا واسطه‌های اماراتی حذف خواهند شد. تاثیرات این اتفاق چیست؟
قطعا اگر این اتفاق بیفتد مستقیم از کره برای بندر شهید رجایی حمل خواهد شد و دیگر نیاز نیست به امارات برود. بندر شهید رجایی قبل از تحریم‌ها لاینر بود و احتمالا در یکی‌دو ماه آینده این مشکل حل می‌شود و دوباره لاینر خواهد شد. حتی بندر چابهار هم در حال اقدام است که لاینر شود، اگر چابهار لاینر شود وضعیت خیلی بهتر می‌شود. با عملیاتی شدن این بندر هزینه‌های حمل حدود 200 تا 300 دلار کاهش پیدا خواهد کرد. خودتان حساب کنید 50 هزار خودرو ضرب در 200 دلار مبلغ بسیار زیادی می‌شود. 

با وجود این خبرها به نظر شما رکود بازار تشدید نمی‌شود؟
به هر صورت رکود بازار تشدید می‌شود و قرارداد بنز و قراردادهای دیگری که در هفته‌های آتی خواهیم شنید، در ماه آینده تا شب عید، دائما اخباری از قراردادهای جدید خواهید شنید. فکر می‌کنم حدودا هفته‌ای یک خبر قرارداد را خواهیم داشت. همین مساله باعث می‌شود مشتری تامل کند تا بعد از تعطیلات سال آینده شمسی. به نظر می‌رسد در این‌طرف سال خیلی نباید منتظر تکان خوردن بازار باشیم. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید با واردات مستقیم هزینه واردات خودرو پایین می‌آید
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو