چشم‌انداز حضور چینی‌ها در بازار خودروی ایران

چین بزرگ‌ترین خودروساز دنیاست که با تیراژ بالایی نسبت‌به سایر شرکت‌ها و فاصله زیادی با سایر کشورها در این زمینه رکورد دارد.

کد : 1419
تاریخ انتشار : يکشنبه 4 بهمن 1394
print
نظرات : 0
چشم‌انداز حضور چینی‌ها در بازار خودروی ایران

روزنامه دنیای خودرو-سارا غضنفری : با توجه به این که رئیس‌جمهور چین در آستانه ورود به کشور است، سوالات بی‌شماری از حضور این کشور در صنعت خودروسازی در دوران پساتحریم به ذهن می‌رسد. در همین زمینه روزنامه «دنیای خودرو» از مجیدرضا حریری، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین  سوالاتی درباره چشم‌انداز حضور چینی‌ها در بازار خودروی ایران پرسیده است:

چشم‌انداز حضور چینی‌ها در صنعت ایران به چه صورت بوده است؟
به‌طور کلی ما در تمام شئون اقتصادی‌مان با چین به عنوان دومین اقتصاد برتر دنیا رابطه‌مان همیشه خوب بوده است. بعد از تحریم هم قطعا فرصت جدیدی برای همکاری ایجاد می‌شود و این فرصت‌ها حسن‌اش نسبت‌به دوران تحریم این است که به هرحال در جریان رقابت شکل می‌گیرد.
یعنی هم شرکت‌های چینی باید با شرکت‌های اروپایی رقابت کنند و هم شرکت‌های چینی با خودشان به رقابت بپردازند. چون بسیاری از شرکت‌های چینی هم به دلیل تحریم یا امکان کار کردن با ایران را نداشتند یا به‌دلیل وجود شرکا و بازار گسترده‌ای که در کشورهای غربی داشتند، می‌ترسیدند که براساس تحریم مورد محدودیت قرار گیرند و یا به هرحال مایل به همکاری با ایران نبودند.

 در حوزه خودرو درباره این رابطه اقتصادی چه نظری دارید؟
در حوزه خودرو هم باید گفت چین بزرگ‌ترین خودروساز دنیاست که با تیراژ بالایی نسبت‌به سایر شرکت‌ها و فاصله زیادی با سایر کشورها در این زمینه رکورد دارد. از دیگر سو، تا سال 2020، کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که چین، خودروسازی خواهد شد که حرف اول را در دنیا خواهد زد و تا سال 2020 هم زمان زیادی باقی نمانده است. آن‌طور که مشاهده می‌کنم چینی‌ها در خودروهای بنزینی در زمان کوتاهی که وارد شده‌اند، پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای داشته‌اند و در حوزه خودروهای برقی هم به‌شدت در حال تحقیق و توسعه در کمپانی‌هایشان هستند یکی از شانس‌هایی آینده این بازار را چینی‌ها تشکیل می‌دهند این موضوع پیش‌زمینه‌ای است که ما وقتی برای آینده‌مان پیش‌بینی کنیم تا پایان برنامه ششم توسعه می‌خواهیم سه‌میلیون خودرو تولید کنیم اگر قرار باشد 3 میلیون خودروی بنزینی تکنولوژی دهه هشتاد میلادی را تولید کنیم، بهتر است از حالا به فکر تولید خودروی برقی باشیم و می‌توانیم از بین تولیدکنندگان اتومبیل برقی به شرکای چینی هم فکر کنیم.

آیا چینی‌ها بازیگر نقش اول صنعت خودروی ایران در زمان تحریم بوده‌اند؟
من نمی‌دانم این گفته براساس کدام سند اعلام می‌شود. در تمام صنعت تولید داخل ما چینی‌ها دخیل نیستند یعنی در قطعات شاید دخیل باشند ولی در پلت‌فرم دخیل نیستند و در واردات هم نقش چینی‌ها در حد یک تا دو درصد نسبت به کل واردات خودرو بوده است. چینی‌ها، چشم‌انداز خوبی در بازار ما دارند چون چشم‌انداز خوبی در بازار خودروی دنیا دارند اما آنها نقش عمده‌ای در خودروسازی ما ندارند شاید در قطعه‌سازی این‌گونه باشد آن هم باز می‌شود گفت بسیاری از قطعه‌سازها از چین به نام ایرانی قطعه می‌آوردند و به نام ایرانی می‌فروختند که نوعی تخلف بوده است.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید چشم‌انداز حضور چینی‌ها در بازار خودروی ایران
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو