نیم‌قرن رقابت «کاج کوچک» ژاپنی با «کرم ابریشم» آمریکایی با شعار «محاصره»

کوماتسو پیش از کاترپیلار به ایران برمی‌گردد

کاترپیلار منتظر است تا همان‌گونه که وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرده است، واشنگتن درچارچوب برجام اجازه تجارت با ایران را برای شعبه‌های خارجی شرکت‌های امریکایی صادر کند. اما کوماتسو مقدمات بازگشت خود به ایران را پس از توافق لوزان مهیا کرد.

کد : 1430
تاریخ انتشار : يکشنبه 4 بهمن 1394
print
نظرات : 0
کوماتسو پیش از کاترپیلار به ایران برمی‌گردد

روزنامه دنیای خودرو-محمدعلی دیانتی زاده : کوماتسو که حضورش در ایران سابقه دیرینه دارد، مدتی پس از آن‌که کاترپیلار ایران را ترک کرد، با وجود اعمال تحریم‌های آمریكا همچنان به روابط اقتصادی خود با ایران و همکاری با شرکت‌های ایرانی اعم از پیمانکاران و سازندگان ادامه داد و فاکس‌نیوز نیز در مرداد 1389 در گزارشی به این مساله پرداخت. اما کمتر از یک‌سال بعد کوماتسو نیز ناچار شد مثل دو كمپانی آمریكایی كاترپیلار و ترکس برای به خطر نیفتادن قراردادهای چندین میلیون دلاری خود با دولت آمریكا روابط تجاری خود با ایران را قطع كند. حال اما کوماتسو پیش از کاترپیلار امکان بازگشت به ایران را یافته است. زیرا کاترپیلار و دیگر شرکت‌های آمریکایی منتظر هستند تا همان‌گونه که وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرده است، واشنگتن درچارچوب برجام اجازه تجارت با ایران را برای شعبه‌های خارجی شرکت‌های امریکایی صادر کند. اما کوماتسو مقدمات بازگشت خود به ایران را پس از توافق لوزان مهیا کرد و در دیدار رئیس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با سفیر ژاپن و نمایندگان شرکت‌های بازرگانی مرتبط با کمپانی‌های ژاپنی در ایران که اردیبهشت‌ماه امسال انجام شد، آکیرا کوبایاشی، مدیرعامل شرکت بازرگانی کوماتسو ایران که مرتبط با سوزوکی نیز هست، حضور داشت.

کاج کوچک

کوماتسو که در زبان ژاپنی به معنای درخت کاج کوچک است، نام یک شرکت چندملیتی صنایع سنگین ژاپنی است که به تولید خودروها و ماشین‌آلات کشاورزی، معدنی و عمرانی می‌پردازد و یکی از بزرگ‌ترین سازندگان بولدوزر، بیل مکانیکی و لودر در جهان محسوب می‌شود. دفتر مرکزی این شرکت در توکیوی ژاپن واقع شده است. کوماتسو هم‌نام شهری است که کارخانه این شرکت در سال 1917 در آن تاسیس شد. گروه کوماتسو شامل کوماتسو (با مسئولیت محدود) و 182 کمپانی می‌شود که میان آنها 146 زیرمجموعه تلفیقی و 35 کمپانی دیگر ارزش ویژه به حساب می‌آیند. درست است که کوماتسو پس از کاترپیلار، دومین شرکت بزرگ جهان در زمینه تولید خودروها و ماشین‌آلات راه‌سازی و استخراج معادن به‌شمار می‌آید اما با این وجود محصولات کوماتسو در برخی مناطق مانند ژاپن و چین از محبوبیت بیشتری نسبت به کاترپیلار برخوردار هستند. این شرکت در ژاپن، آسیا، آمریکا و اروپا به تولید مشغول است.

آغاز با قطعه‌سازی
ریخته‌گری و قطعه‌سازی کوماتسو توسط صنایع معدنی تاکئوچی راه‌اندازی شد تا ابزار صنعتی را برای کارخانه مادر تهیه و تولید کند. این شرکت به اندازه‌ای رشد کرد که توانست به مردم عادی فروخته شود و در سال 1921 به عنوان سهامی عامل و به نام کوماتسو (با مسئولیت محدود) شناخته شد. کوماتسو اولین نمونه تراکتور کشاورزی خود را در سال 1931 تولید کرد. طی دهه 1930، کوماتسو همچنین موفق به تولید تراکتورهای نظامی، بلدوزر، تانک و خمپاره‌انداز برای ارتش ژاپن شد. این شرکت، بعد از جنگ جهانی دوم و تحت‌نظر مدیرعامل جدیدش؛ یوشیناری کاوای، توانست ساخت بلدوزرهای غیرنظامی و لیفتراک‌ را نیز به خط تولیدش اضافه کند.

کوماتسو با موتور کوماتسو
کوماتسو در سال 1949 تولید اولین موتور دیزلش را نیز آغاز کرد. در سال 1951 دفتر اصلی این کارخانه به شهر توکیو منتقل شد. در سال 1957 این شرکت از نظر تکنولوژی تا آن‌جایی پیشرفت کرد که در تمام مدل‌هایش از موتورهای کوماتسو استفاده می‌شد. در سال 1964، ریوی‌چی کاوای؛ پسر یوشیناری کاوای، مدیرعامل شرکت کوماتسو شد و با آغاز به کار وی، صادرات محصولات کوماتسو نیز شروع شد. برای خنثی کردن تصویر بعد از جنگ، محصولات با قیمت پایین تولید می‌شدند.

محاصره کاترپیلار
در جولای 1967، کوماتسو توانست به بازارهای آمریکا وارد شود و با کاترپیلار بزرگ‌ترین تولیدکننده بلدوزر در کشور خودش به رقابت بپردازد. کوماتسو کار خود را در این بازار با شعار Maru-C به معنای محاصره کاترپیلار آغاز کرد. شرکت کوماتسو با همکاری «صنایع درِسر» تاسیس و فعالیت آن را تراکتورهای معدنی و تجهیزات وابسته تعریف کردند. این شراکت 50-50 از سپتامبر 1980 تا آگوست 1994 یعنی زمانی که کوماتسو موفق شد سهم درسر را خریداری کند، به طول انجامید. محصولات معدنی کوماتسو در سال 1997 با نام «سیستم‌های معدنی کوماتسو» تلفیق شد. به منظور پیشگیری از اختلاط نام برندها بر اثر این تغییرات شرکت‌، برای محصولاتی که از خط تولید تاسیس‌شده در زمان همکاری با درسر، تولید می‌شدند نام هاول‌پکز (Haulpak) در نظر گرفته شد. این نام به سال 1957 و زمانی برمی‌گشت که لِتورنئو- وستینگ‌هاوس، دامپ‌تراک‌هایی با نام هاول‌پکز تولید می‌کرد. لِتورنئو- وستینگ‌هاوس در سال 1967 با نام تجهیزات WABCO شناخته شد اما نام هاول‌پکز همچنان برای برخی دامپ‌تراک‌ها استفاده می‌شود.

بزرگ‌ترین بلدوزر جهان
کوماتسو که بزرگ‌ترین بلدوزر جهان را با نام D575 تولید کرده است، در سال 2008 خط تولید کوماتسوی هیبریدی PC200-8 را راه‌اندازی کرد؛ این دستگاه یک بیل مکانیکی‌ است که انرژی را در هنگام گرفتن ترمز ذخیره می‌کند و بدین وسیله ضمن کاهش مصرف سوخت بر قدرت دستگاه می‌افزاید.

درآمد نجومی
در حال حاضر سهام این شرکت در بازار بورس توکیو دادوستد می‌شود و به‌عنوان جزئی از شاخص‌های نیکی۲۲۵ و تاپیکس ۱۰۰ که به ۱۰۰ شرکت برتر ژاپن اشاره دارد، محسوب می‌شود. درآمد سالانه کوماتسو در سال گذشته در حدود 16 میلیارد و 100 میلیون دلار گزارش شده است و کارکنان این شرکت نزدیک به 40هزار نفر هستند. جان میلر، تحلیل‌گر جهانی بازارهای سهام و مدیر صندوق مارتین‌کوری ژاپن می‌گوید: وقتی شما اقدام به خرید سهام کوماتسو و سرمایه‌گذاری در این شرکت می‌کنید، صرفا در بازار سهام ژاپن حضور نیافته‌اید بلکه در بخش بزرگی از بازارهای منطقه‌ای و جهانی حضور پیدا کرده‌اید.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
andموافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید کوماتسو پیش از کاترپیلار به ایران برمی‌گردد
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو