قطعه‌سازان؛ بیشترین نفع را از برجام می‌برند

ارتقای صنعتی که عامل تولید خودرو است

هرگونه سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ خارجی، نیازمند بستری امن و ثبات در قوانین در فضای کسب و کار داخلی است.

کد : 1433
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 بهمن 1394
print
نظرات : 0
ارتقای صنعتی که عامل تولید خودرو است

روزنامه دنیای خودرو-فرشید قاجار : با گذشت بیش از هفت ماه از توافق ایران و گروه 1+5 هنوز بازار‌ها و صنایع کوچک و بزرگ به انتظار رونق نشسته‌اند، گرچه گفته می‌شود روزشمار برجام فرارسیده است، اما برخی کاهش تولید قطعه‌سازی در سال ۹۵ را پیش‌بینی می‌کنند. این موضوع در حالی است که کارشناسان معتقدند لغو تحریم‌ها بیشتر به صنعت قطعه‌سازی کمک خواهد کرد زیرا باعث می‌شود تا ماشین‌آلات به‌راحتی به کشور وارد و تولید قطعات برای خودروهای داخلی از کیفیت بهتری برخوردار شوند. در همین‌باره علی خاکساری، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی گفت: «از این پس خودروسازان می‌توانند قطعات را از منابع اصلی تامین کنند بنابراین انتظار می‌رود کیفیت خودروها افزایش یابد.»
  این موضوع در حالی است که سوال اصلی به‌ؤجود می‌آید سهم قطعه‌سازان داخلی از پسابرجام چیست؟
البته قطعه‌سازان این روزها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند از یک‌سو بدهی کلان‌شان به بانک‌ها و از دیگر سو طلب‌شان از خودروسازان به معضل تبدیل شده است. در این میان وجود قطعات تقلبی و وارد کردن قطعات بی‌کیفیت از چین و بسته‌بندی به‌نام ایران موجبات تخلف در این صنعت را فراهم کرد. تا جایی‌که علی علیلو، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان گفت: «خطاب ما تنها به قطعه‌سازان متخلف نیست درواقع متخلفان موردنظر ما برخی قطعه‌ساز و برخی واردکننده هستند که تخلف آن‌ها ایجاد رانت و انحصار در بازار قطعات خودرو است.» این شرایطی است که برای قطعه‌سازان در داخل کشور وجود دارد اما حالا که به روزشماری اجرای برجام نزدیک شده‌ایم و حتی بحث سوئیفت که اجازه می‌دهد مبادلات مالی راحت‌تر برای ورود ماشین‌آلات صورت گیرد باز هم این سوال باقی می‌ماند که سهم قطعه‌سازان از برجام چیست؟

تاثیر برجام بر قطعه‌سازی
«هرگونه سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ خارجی، نیازمند بستری امن و ثبات در قوانین در فضای کسب و کار داخلی است.» 
این گفته‌های نایب رئیس انجمن قطع‌ سازان است. چندی پیش، رضا رضایی، با اشاره به افزایش رفت‌وآمد شرکت‌های خارجی جهت توسعه همکاری با خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی افزود: «قطعا این رفت‌و‌آمدها تاثیر مثبتی بر جریان صنعت خودرو خواهد داشت و مسلما با اجرای برجام شرایط خوبی برای صنعت خودرو کشور فراهم می‌شود.» وی اظهار داشت: «با اجرای برجام انتظار می‌رود ضمن افزایش کیفیت از طریق انتقال دانش فنی و کاهش حداقل 20 درصدی هزینه‌های مالی در واحدهای صنعتی، تسهیلات در خرید و واردات مواد اولیه و جلوگیری از ورود لوازم‌یدکی نامرغوب، دوباره به حالت منطقی بازگردانده خواهد شد.»
او با توجه به تاثیر سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در حوزه خودروسازی ایران بیان کرد: «البته این رفت‌و‌آمدها موجب خواهد شد دیدگاه شرکت‌های خارجی نسبت به صنعت خودروی ایران تغییر کرده و به نحوی باب همکاری‌ها در جهت مثبت تغییر کند.»
از دیگر سو، مشاور انجمن قطعه‌سازان کشور نیز به تاثیر اجرای برجام بر صنعت قطعه‌سازی کشور اشاره کرد و توضیح داد: «صنعت قطعه‌سازی به دانش فنی، ماشین‌آلات و فناوری کشورهای خارجی نیازمند است، در نتیجه عمده‌ترین تاثیری که برجام بر صنعت قطعه‌سازی خواهد گذاشت، ارتباط راحت با کشورهای صنعتی و صاحب فناوری است، چراکه در نتیجه آن، دانش فنی و ماشین‌آلات جدید وارد صنعت قطعه‌سازی خواهد شد.» آن‌طور که محسن رزم‌خواه می‌گوید: «با اجرای برجام و همکاری شرکت‌های قطعه‌سازی داخلی با کشورهای خارجی، ارتباط با صنعتگران خارجی تسهیل می‌شود که در نتیجه این امر، سطح دانش مدیریت و تخصص قطعه‌سازان کشور افزایش خواهد یافت.» وی اظهار کرد: «با اجرای برجام و ارتقای دانش فنی در شرکت‌های قطعه‌سازی، فعالان این حوزه وارد عرصه‌های بین‌المللی خواهند شد. از این‌رو فعالیت شرکت‌های قطعه‌سازی تنها منحصر به بازارهای داخلی نخواهد بود و درصورت مواجه شدن صنعت خودرو با هرگونه بحرانی، به دنبال آن صنعت قطعه‌سازی نیز دچار بحران نمی‌شود، زیرا قطعه‌سازان با شرکت‌های گسترده‌تری همکاری خواهند کرد.»

تاثیرات برجام بر قطعه‌سازی
در همین حال یک عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور به تاثیرات مثبت اجرای برجام در صنعت قطعه‌سازی کشور اشاره کرده است. محمدرضا نجفی‌منش می‌گوید: «با اجرای برجام، نقل و انتقال پول به‌راحتی انجام شده و فناوری‌های جدید وارد کشور می‌شوند. این درحالی است که در سال‌های تحریم خرید قطعه‌سازان از منابع قبلی یعنی آن‌دسته از شرکت‌های خارجی که در گذشته با ایران همکاری داشتند، میسر نبود.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید ارتقای صنعتی که عامل تولید خودرو است
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو