بریتانیا در شرف شکستن رکورد تولید

سال خوب خودروسازان بریتانیایی

با وجود رکود اقتصادی در بازارهای بزرگ چین (به میزان 37.5 درصد) و روسیه (به میزان 69.4 درصد)، خودروسازان بریتانیایی امسال به رکورد صادرات 1.227.881واحدی دست پیدا کردند. 

کد : 1437
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 بهمن 1394
print
نظرات : 0
سال خوب خودروسازان بریتانیایی

روزنامه دنیای خودرو-علی منصوری : براساس اطلاعات منتشر شده توسط انجمن خودروسازان و خودروفروشان بریتانیا (SMMT) سال گذشته تعداد خودروهای ساخته‌شده در بریتانیا بیشتر از هر سالی در ده‌سال گذشته بود و میزان صادرات خودرو به خارج از کشور به رکوردی بی‌سابقه رسید. آخرین بار که میزان تولید خودروسازان به این رقم رسیده بود، سال 2005 و زمانی بود که خودروسازان در مجموع تولید یک‌میلیون و 590هزار و 697 دستگاه اعلام کردند. این به آن معنی است که خودروسازان بریتانیایی برای نخستین‌بار توانسته‌اند به شرایط پیش از بحران اقتصادی بازگردند. براساس ارقام منتشرشده توسط SMMT در سال جاری کمپانی‌های تویوتا، جگوار لندرور، مینی و واکسهال میزان تولید خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند. 
خودروسازان بریتانیایی، در قدمی دیگر به سوی شکسته شدن رکورد تاریخی خود یعنی تولید 1.92 میلیون دستگاه خودرو که در سال 1972به آن دست یافته بودند، امسال با افزایش 3.9 درصدی توانستند 1.587.677 خودروی ساخت بریتانیا را به فروش برسانند. این در حالی است که مایک هاوز، رئیس انجمن خودروسازان و خودروفروشان بریتانیا پیش‌بینی کرده است تا سال 2020 خودروسازان می‌توانند به رکورد جدیدی در تولید دست یابند. به‌زعم هاوز این رشد صعودی نشانگر خروج اروپا از بحران اقتصادی و همچنین ثبات اقتصادی در سایر بازارهای جهان است. هاورز می‌گوید: «ما اطمینان داریم که تا سال 2020 رکورد قبلی تولید شکسته خواهد شد، اما همچنین باید فاکتورهای زیادی را در نظر گرفت؛ از جمله ادامه تقاضا در انگلستان، احتمال جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا و همچنین سایر فاکتورهای جغرافیایی-اجتماعی که می‌تواند بر تقاضای بازارهای بزرگ تاثیر بگذارد.» به‌‌رغم رکود اقتصادی در بازارهای بزرگ چین (به میزان 37.5 درصد) و روسیه (به میزان 69.4 درصد)، خودروسازان بریتانیایی امسال به رکورد صادرات 1.227.881واحدی دست پیدا کردند. این رکودها به سادگی با رشد 11.3 درصدی تقاضا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین افزایش تقاضای بازار آمریکا که به بزرگ‌ترین خریدار خودروهای بریتانیایی خارج از اروپا بدل شده‌ است، جبران شد. تقاضای بازار خانگی نیز برای خودروهای تولید داخل بسیار قوی بود و با رشد 8.1 درصدی به395.796 واحد رسید تا افت فروش سال گذشته را جبران کند. با توجه به گزارش انجمن خودروسازان و خودروفروشان بریتانیا در سال 2015 هشت خودروی کاملا جدید توسط خودروسازان بریتانیایی به بازار معرفی و حدود 2.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید به بخش خودرو اختصاص داده شد. مایک هاوز با استقبال از موفقیت صنعت خودروسازی بریتانیا سعی کرد از این موقعیت برای حمایت خود از ادامه عضویت این کشور در اتحادیه اروپا استفاده کند.  «رشد مستمر در یک بازار به شدت رقابتی به هیچ‌وجه تضمین شده و مطمئن نیست و بستگی زیادی به شرایط اقتصادی در سطح بین‌الملل و ثبات سیاسی کشورها دارد. اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین شریک تجاری ما بوده و عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا ضروری است.» جرج آزبورن، رئیس مجلس اعیان انگلستان نیز در اظهاراتی محتاطانه از این موفقیت صنعت خودروسازی کشورش قدردانی کرد: «برنامه‌ریزی ما برای بازگرداندن تعادل به اقتصاد به آن معنی است که ما باید به بر قوت خودروسازان خود در میدلندز و شمال انگلستان تکیه کنیم. اهمیت استمرار موفقیت صنعت خودروسازی بریتانیا در ارقامی نهفته که اخیرا وزارت آمار ملی انگلستان منتشر کرده و نشان می‌دهد میزان تولید متوسط در ماه‌های اخیر در حال کند شدن است.»
سهم بالای جگوار لندرور
این میان جگوار لندرور بالاخره توانسته است از پیشتاز دیرینه خودروسازی انگلستان یعنی نیسان پیشی بگیرد و به بزرگ‌ترین خودروساز این کشور بدل شود. این جایگاهی است که جگوار لندرور هرگز نتوانسته بود در تاریخ 70 ساله خود بدان دست پیدا کند. براساس آمار انجمن خودروسازان و خودروفروشان بریتانیا میزان تولید جگوار لندرور با رشد 9 درصدی خود به 489.923 واحد رسید و بدین ترتیب از نیسان با 476.589 واحد تولیدشده پیشی گرفت. در حالی کارخانه ساندرلند نیسان که حالا دیگر سی‌ساله شده است، همچنان به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد تولیدی در خودروسازی بریتانیا به‌شمار می‌رود. رشد تولید جگوار بعد از سرمایه‌گذاری 16 میلیارد دلاری تاتاموتورز هند در سال 2009 بر این کمپانی اتفاق می‌افتد. در آن زمان تولید سالانه این کمپانی در رقم 158هزار واحد متوقف شده بود. بعد از سرمایه‌گذاری تاتا، نیروی کار کمپانی دو برابر شد و به میزان 35 هزار نفر رسید. همچنین این شرکت اعلام کرده قصد دارد در سال مالی 2016-2015، مبلغ 4.25 میلیارد دلار دیگر را نیز بر این کمپانی سرمایه‌گذاری کند.  در این میان میزان تولید هوندای بریتانیا به‌طرز شگفت‌انگیز دچار افت شده و به‌میزان 119.414 واحد رسیده، آن هم در سالی که این کمپانی مدل‌های جدید CR-V، سیویک و جاز را که همگی در انگلستان تولید شده‌اند به بازار فرستاده است. البته سایر خودروسازان شاخص بریتانیایی فروش خود را تا حد قابل‌توجهی ارتقا دادند. مینی، بیشترین میزان افزایش (12.4 درصد و فروش 201.207  واحد) را تجربه کرد. واکهسال با رشد 9.5 درصدی خود میزان تولید خود را به رقم 85.241 رساند و تویوتا نیز با رشد 10.4 درصدی 190.161 دستگاه خودرو تولید کرد. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید سال خوب خودروسازان بریتانیایی
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو