درباره همکاری با خودروساز بزرگ آلمانی

بنز در ایدم سه نوع موتور می‌سازد

واگذاری 30 درصد از سهام شرکت ایدم گروه صنعتی ایران‌خودرو به مرسدس‌بنز آلمان طی تفاهم‌نامه‌ای مصوب و قطعی شد.

کد : 1442
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 بهمن 1394
print
نظرات : 0
بنز در ایدم سه نوع موتور می‌سازد

روزنامه دنیای خودرو-فرانک آقاصفی : روز گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران‌خودرو اعلام کرد که مدیران بلندپایه دایملر آلمان ـ مالک برند مرسدس‌بنز ـ پس از بازدید از خطوط تولید شرکت ایدم، با مدیرعامل این شرکت و مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل توافق کردند که سه نوع موتور را در ایدم به تولید برسانند. بنابراین گزارش، هیات متشکل از مدیران دایملر که پس از اجرای برجام وارد ایران شده و مذاکراتی گسترده برای حضور در صنعت و بازار کشور انجام داده‌اند، پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری با گروه صنعتی ایران‌خودرو و البته ملاقات با وزیر صنعت معدن و تجارت، راهی تبریز شده و از شرکت ایدم بازدید کردند. مدیران ارشد دایملر پس از بازدید، طی مذاکراتی با غلامرضا رزازی، مدیرعامل ایران خودرو دیزل و فرهنگ صیدی، مدیرعامل شرکت ایدم برای تولید سه نوع موتور در تبریز به توافق رسیدند.

ساخت سه نوع موتور 
موتورهای سری 400 دیزلی، موتورهای سری 900 دیزلی مربوط به خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین که استاندارد آلایندگی یورو4 و یورو5 را دارند و همچنین موتورهای سری 900 گازسوز با استاندارد آلایندگی یورو6 با توان 300 اسب بخار و حجم 7.7 لیتری، سه نوع موتوری هستند که در آینده‌ای نزدیک با همکاری شرکت دایملر در ایدم به تولید خواهند رسید. بر این اساس، نخستین کامیون مرسدس‌بنز که پیش از پایان سال عرضه خواهد شد، آکسور (Axor) و دومین کامیونی که با آرم بنز پیش از پایان سال به خطوط تولید ایران‌خودرو دیزل راه خواهد یافت، آکتروس (Actros) خواهد بود. همچنین بنا بر اعلام قبلی، موتور سری 900 روی کامیونت جدید 6 تن آرنا نیز نصب خواهد شد و در مینی‌بوس آرین نیز جایگزین موتور کامینز خواهد شد.

قطعیت خرید 30 درصد سهام ایدم
دایملر در برنامه‌ریزی‌های خود برای ورود به صنعت خودروی ایران، خرید بخشی از سهام شرکت ایدم را پیش‌بینی کرده بود که در تفاهم‌نامه منعقده واگذاری 30 در صد از سهام شرکت ایدم به مرسدس بنز آلمان به تصویب رسیده است. هدف از واگذاری این میزان سهام از شرکت ایدم به مرسدس‌بنز، گسترش دامنه همکاری در محصولات جدید و به‌روزآوری فناوری مورد استفاده در خطوط تولیدی شرکت ایدم در تبریز عنوان شده است. گفتنی است واگذاری بخشی از سهام شرکت ایدم و همچنین حضور پررنگ شرکت دایملر در صنعت خودروهای تجاری کشور در تفاهم‌نامه گروه صنعتی ایران‌خودرو و این شرکت آلمانی مورد توافق قرار گرفته و به امضای هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و ولفگانگ برنارد، عضو هیات مدیره دایملر رسیده است.

سهام محور خودرو؛ خرید بعدی بنز
بنا بر بیانیه گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت دایملر، همکاری استراتژیک این دو خودروساز با امضای یک تفاهم‌نامه برای ایجاد یک شرکت مشترک آغاز شده است. دایملر به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کامیون در جهان و ایران‌خودرو که بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه به‌شمار می‌آید، قصد دارند با تاسیس یک شرکت مشترک، از مزیت‌های نسبی یکدیگر استفاده کرده و ضمن تحکیم جایگاه خود، یک قطب تولید خودروهای کار و تجاری را در منطقه ایجاد کنند که مبتنی بر سرمایه‌گذاری مشترک است. در بیانیه نیز آن‌چه مورد تاکید قرار گرفته است، سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید منطقه‌ای کامیون‌های مرسدس‌بنز و قطعات قوای محرکه، تاسیس شرکت مشترک فروش کامیون‌های مرسدس‌بنز و قطعات آن‌ها در ایران و همچنین خرید بخشی از سهام شرکت محور‌خودرو (تولیدکننده اکسل) در کنار ایدم توسط دایملر است. علاوه بر این، دو طرف درصدد هستند سرمایه‌گذاری مشترکی برای فروش وسایل نقلیه تجاری و باری مرسدس داشته باشند. ضمن این‌که دایملر اعلام کرد برای تحقق این برنامه‌ها دفتر خود در تهران را در سه ماه نخست سال ۲۰۱۶ ایجاد خواهد کرد. همچنین دو طرف تصمیم گرفتند ضمن اصلاح ساختار شرکت خدمات پس از فروش «گواه» نسبت به واگذاری این شرکت به شرکت مشترک ایران‌خودرو و بنز اقدام کنند.

چرایی اطلاع‌رسانی محدود
مدیران ایران‌خودرو در پاسخ به پیگیری‌های ما برای دانستن جزئیات بیش‌تر از همکاری ایران‌خودرو و مرسدس‌بنز، توپ را به زمین خودروساز آلمانی می‌اندازند و می‌گویند نظر بنز این است که خارج از چارچوب بیانیه مشترک اخیر که در روز 28 دی‌ماه اعلام شد، اطلاعات بیش‌تری از توافقات منتشر نشود و جزئیات مربوط به هر یک از بندهای توافق‌نامه مانند تولید یک مدل آمبولانس، تولید اتوبوس جدید بین شهری با شاسی بنز و گیربکس ZF و... در زمان تعیین شده برای اجرای آن‌ها در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد. اما برخی کارشناسان معتقدند که این اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی به‌خاطر نتیجه‌گیری معکوس خودروسازان داخلی از هیاهوی رسانه‌ای اواخر بهار امسال ـ به‌ویژه درخصوص احتمال تولید خودروهای سواری آلمانی در ایران ـ است. زیرا بنا بر اعلام قبلی، در برنامه همکاری درازمدت 5 تا 10 ساله، تولید سواری کلاس E و در ادامه سواری کلاس C بنز نیز پیش‌بینی شده و این پتانسیل نیز وجود دارد که در آینده برخی از مدل‌های سواری شرکت بنز در ایران‌خودرو دیزل تولید شود. اما مانور تبلیغاتی پس از توافق لوزان كه به عقیده کارشناسان برای حفظ ارزش سهام خودروسازن و كاستن از تأثیر منفی اعلام زیان انباشته آنان در فصل مجامع بود، انتظارات و توقعات مردم برای عرضه خودروهای كیفی جدید با قیمت مناسب را بالا برد و زمان طولانی پیش‌بینی‌شده برای تحقق این توافقات را به حدی از نظر دور کرد که به رکود عمیق بازار خودرو به‌شدت دامن زد.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید بنز در ایدم سه نوع موتور می‌سازد
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو