دستاوردهای اروپایی سفر رئیس‌جمهور به اروپا چیست؟

حمل و نقل خودرو محور جدی مذاکرات

مذاکرات ایران‌خودرو و پژو از حدود دوسال پیش و پس از توافق هسته‌ای آغاز شد و طی آن، مقامات این دو شرکت پس از ماه‌ها مذاکره، با یکدیگر به توافقاتی مثبت رسیدند، تا در نتیجه آن، شراکتی متفاوت از گذشته را در پیش بگیرند.

کد : 1463
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 بهمن 1394
print
نظرات : 0
حمل و نقل خودرو محور جدی مذاکرات

روزنامه دنیای خودرو-سارا غضنفری : سرانجام برجام اجرایی شد و حالا رئیس‌جمهور نیز با سفر به اروپا نشان داده است که می‌توان به بهبود اوضاع اقتصادی امیدوار بود. رئیس‌جمهور در آستانه سفر به اروپا به همراه هیات ۱۰۰ نفره از فعالان اقتصادی گفت: «این سفر در شرایط پسابرجام و پساتحریم انجام 
می‌شود و از این جهت، مقطع تاریخی مهمی است.»
 این اقدامات نشان می‌دهد که حوزه خودرو نیز از تغییرات به‌دور نخواهد ماند و قراردادهای خودرویی با کشورهای خارجی در راه است. حسن روحانی، پیش از عزیمت به ایتالیا در فرودگاه مهرآباد تهران و در جمع خبرنگاران گفت: «این سفر در شرایط پسابرجام و پساتحریم انجام می‌شود و از این جهت، مقطع تاریخی مهمی است.» رئیس‌جمهور به‌خصوص به حوزه خودرو اشاره کرد و گفت: « درزمینه خودرو قراردادهای مهمی در دست تهیه است و احتمالا در این سفر امضا خواهد شد؛ راجع‌به پژو و رنو هم احتمال امضای قرارداد وجود دارد. بنابراین در بخش حمل‌و‌نقل اسناد زیادی در دست مذاکره، تفاهم و امضا قرار خواهد گرفت.»
علی علیلو، نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» در پاسخ به این سوال که  در مرحله نزدیک شدن برجام به مرحله اجرایی شدن آن هستیم، آیا تغییری در شرایط خودروسازی ایران حاصل خواهد شد؟ می‌گوید: « تغییر در پساتحریم را من  از ابتدا هم گفتم بستگی به نوع مدیریت ما دارد. در گذشته هم کارهای خوبی انجام شد ولی آیا از آن کارها به‌خوبی بهره‌برداری شد؟ پاسخ خیر است. قرارداد ال90 ذات خود مشکل نداشت اما در اجرا مشکل‌دار شد. حالا بعد از برجام بسیار موقعیت‌های خوبی وجود دارد که بتوانیم بهره‌برداری کنیم. اول استراتژی نیاز داریم. دوم به برنامه براساس استراتژی لازم است. سوم مدیریت و کنترل در نظارت اجرای قراردادها و در پایان پایه استراتژی اقتصاد مقاومتی است. حالا ادامه‌ این موضوع را باید دولت برنامه‌ریزی و چارچوب‌بندی کند.» این نماینده مجلس درباره این‌که برای پیشبرد این خواسته‌ها چه اقدامی  انجام داده‌اند، می‌گوید: «بنده در نطق رسمی‌ام از دولت خواسته‌ام که برنامه پسابرجام خصوصا در حوزه صنعت و به‌ویژه خودرو را به ما ارائه دهد. تا به حال چیزی به مجلس از سوی دولت ارائه نشده است و اگر نمی‌خواهند باید این برنامه را به مجلس بدهند، بالاخره باید در بدانند اگر استراتژی درستی نسبت به حوزه خودرو و تحول در خودرو داشته باشند و براساس آن استراتژی، برنامه‌ریزی درست و نظارت خوبی  بر نحوه اجرای قراردادها داشته باشند قطعا آثار خوبی خواهد داشت.» 

قطعی شدن قرارداد ایران خودرو و پژو با سفر روحانی
رئیس‌جمهور در حالی به فرانسه می‌رود که زمزمه‌های بستن قرارداد خودرویی به گوش می‌رسد. بازگشت پژو به بازار پرسود خودروی ایران به‌طور جدی از سوی ایران خودرو و طرف فرانسوی پیگیری می‌شود. به‌گفته منابع آگاه، هیاتی از ایران‌خودرو، رئیس‌جمهوری را در سفر به فرانسه همراهی خواهد کرد تا نتیجه دو سال مذاکره سخت را به فرجام برسانند. مذاکرات ایران‌خودرو و پژو از حدود دوسال پیش و پس از توافق هسته‌ای آغاز شد و طی آن، مقامات این دو شرکت پس از ماه‌ها مذاکره، با یکدیگر به توافقاتی مثبت رسیدند، تا در نتیجه آن، شراکتی متفاوت از گذشته را در پیش بگیرند. اگر نگاهی به جزئیات قرارداد ایران‌خودرو و پژو بیندازیم، متوجه می‌شویم بندبند آن با‌گذشته متفاوت است و دو طرف با رویکردی جدید و بسیار متفاوت از قبل، همکاری دوجانبه‌شان را آغاز خواهند کرد. تشکیل شرکتی مشترک با سهم برابر، آغاز تولید با ساخت داخل مناسب و الزام صادرات محصولات تولیدی پژو در ایران، ازجمله نکاتی است که به شرط اجرا می‌توانند اثر مثبتی بر صنعت خودروسازی کشور بگذارند. به عبارت دیگر، ایران‌خودرو و پژو قرار نیست مانند گذشته که فقط محصولات این خودروساز فرانسوی در ایران مونتاژ می‌شد، کار کنند، چه آنکه نگاه هر دو طرف کاملا فرق کرده و به اصطلاح قرار است طرحی نو در انداخته شود. به احتمال زیاد، پژو 207، اولین محصولی است که پس از امضای قرارداد، در ایران‌خودرو به تولید خواهد رسید.
امرالله امینی، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی نیز در این‌باره  می‌گوید: «همزمان با برداشته شدن تحریم‌ها باید سهم دولت نیز کاهش پیدا کند. نکته دیگر این است که باید سرمایه‌گذار خارجی در صنعت خودرو حضور پیدا کند و خروج سود هم داشته باشیم. همچنین نیاز به ثبات نرخ ارز نیز داریم. وقتی همه این تغییرات صورت گرفت در آن‌زمان ما شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.»


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید حمل و نقل خودرو محور جدی مذاکرات
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو