گفت‌وگوی روزنامه «دنیای خودرو» با مدیر‌بازاریابی و فروش آرین‌موتور در مورد ورود مستقیم خودروهای ژاپنی به ایران

خودروهای ارزان‌تر و خدماتی بهتر در راه است

با آمدن شرکتهای مادر، ایرانی ها طعم واقعی خدمات پس از فروش را خواهند چشید.

کد : 1464
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 بهمن 1394
print
نظرات : 2
خودروهای ارزان‌تر و خدماتی بهتر در راه است

روزنامه دنیای خودرو-مسلم تقوی : خودروسازان ژاپنی با برداشته شدن تحریم‌های مالی و سرمایه‌گذاری از سوی ژاپن، مشتاق ورود به ایران هستند. اتفاقی که در صورت رخ دادن مسبب ایجاد تفاوت زیادی برای مشتریان خواهد شد. اگرچه چندسالی است ایرانی‌ها طعم خودروهای باکیفیت روز دنیا را چشیده‌اند ولی هنوز خدمات این محصولات به‌درستی به ایرانیان داده نشده است. حالا با آمدن برندهای ژاپنی ممکن است این خودروها حتی با قیمت پایین‌تری هم به دست مشتری برسند.
آرین‌موتور یکی از شرکت‌هایی است که نماینده این خودروهای ژاپنی است. میتسوبیشی محصولی است که با این شرکت به ایران می‌آید و رضا مزینانی، مدیر بازاریابی و فروش این شرکت از مصایب واردات خودرو در دوران تحریم و محاسن اتفاق رفع تحریم می‌گوید.

با آمدن خودروسازان جهانی به بازار ایران چه اتفاقی برای نمایندگی‌های پیشین خواهد افتاد؟
دو دسته نمایندگی در زمان تحریم در ایران فعال بودند. دسته اول کسانی مثل نمایندگی میتسوبیشی در ایران که نمایندگی در شرایط تحریم را گرفته بود و در این سال‌ها وضعیت‌ چندان بدی نداشتند. اینها توانستند نمایندگی خود را با وجود محدودیت‌هایی که مواجه بودند، حفظ کنند. دسته دوم هم کسانی هستند که یا کلا نمایندگی خود را از دست داده‌اند یا در شرایط تحریم رفته‌اند و از شرکت ثالث نمایندگی گرفته‌اند. 
ولی در هر حال هر دو دسته پس از آمدن میتسوبیشی ذی‌نفع خواهند شد. کسانی که نمایندگی دارند و حتی کسانی که نمایندگی خود را در این دوره از دست داده‌اند، می‌توانند تجدید قرارداد کنند و با نمایندگی رسمی سرویس بهتری از شریک خود بگیرند. به این صورت، هم مشتریان و هم نمایندگی‌ها منتفع می‌شوند. 

چه سودی برای نمایندگی ها خواهد داشت؟
اتفاقی که پس از گرفتن نمایندگی رسمی رخ می‌دهد این است که هزینه‌های مالی نمایندگی‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند. ما در ارسال پول خصوصا به کشور ژاپن مشکلات زیادی داشتیم و مجبور بودیم انتقال‌های مالی خود را به هر دلیلی از کشور ثالثی انجام دهیم ولی با این اتفاق می‌توانیم پول را مستقیما به ژاپن بفرستیم. خیلی از نمایندگی‌هایی که نمی‌توانستند مستقیما از شرکت‌های ژاپنی خرید کنند، مجبور بودند بروند از کشورهایی مانند کشورهای عربی خرید کنند. با این اتفاق این نمایندگی‌ها می‌توانند به‌طور مستقیم خرید کنند و این امر سبب می‌شود قیمت این خودروها حداقل 8 درصد ارزان‌تر تمام شود و مهم‌تر از همه اینکه محصول، تحت گارانتی شرکت اصلی خواهد بود. 
در شرایط تحریم خیلی سخت بود که کشتی از ژاپن به ایران بیاید. ما مجبور بودیم خودرو را در بندر ثالثی مثل دوبی و عمان تخلیه کنیم و کشتی دیگری تهیه کنیم و این بار را به ایران بیاوریم. پس طبیعی است که با ارتباط مستقیم هم کاهش مسیر داریم و هم کاهش زمان را خواهیم داشت.

آیا امکان استفاده از سرمایه خارجی هم فراهم خواهد شد؟
وقتی تحریم‌ها برداشته شود ما می‌توانیم از یوزانس و ال‌سی استفاده کنیم. طبیعتا استفاده کردن از منابع خارجی سبب کاهش هزینه‌ها خواهد شد. در این شرایط اتفاقات مثبتی که خواهد افتاد همانطور که گفتیم یکی کاهش قیمت خواهد بود و دیگری ارتباط بی‌واسطه با شرکت مادر باعث می‌شود از حال و روز مشتریان ما خبردار شوند و سرویس و خدمات پس از فروش بهتری به ما بدهند. از سوی دیگر اینکه شرکت‌های مادر مثل میتسوبیشی و هوندا و بقیه شرکت‌ها، از این به بعد هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات را به عهده خواهند گرفت. 
به طور خلاصه می‌توان گفت خودروها آسان‌‌تر و ارزان‌تر به ایران می‌رسند. 
البته مسئله مثبت دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد این است که در زمان تحریم‌ها سروکله شرکت‌هایی پیدا شد که تنها واردکننده خودرو بودند ولی خود را نماینده رسمی می‌دانستند. با آمدن برندهای رسمی وضعیت این شرکت‌ها به مشکل برمی‌خورد.

یعنی ممکن است شرکت مادر، خودروی کسانی را که از این برندها خرید کرده‌اند گارانتی نکنند؟
خیر معمولا اینطور نیست و وقتی شرکت‌مادر به کشوری برود خدماتش را به همه خودروهای خود عرضه می‌کند. وقتی با میتسوبیشی ژاپن قرارداد جدید بستیم، یکی از شروط‌مان این بود که خودروهایی را که تا پیش از این نیز فروخته شود تحت گارانتی خود قرار دهند. 

شما خودتان نماینده رسمی از شرکت میتسوبیشی هستید یا از یک شرکت واسطه نماینده گرفته‌اید؟
ما از معدود شرکت‌هایی هستیم که نمایندگی‌مان را در شرایط تحریم به صورت مستقیم گرفته‌ایم. همانطور هم که می‌دانید چندی پیش که نخست‌وزیر ژاپن به ایران آمد، عده‌ای از میستوبیشی آمدند و مهمان ما بودند. اساسا میتسوبیشی بسیار علاقه‌مند است که حضور خود را پررنگ‌‌تر کند. این شرکت در زمینه‌های مختلفی قصد دارند شراکت خود با ایرانی‌ها را توسعه بدهد. 

میتسوبیشی در پاکستان بسیار پرطرفدار است و ایران می‌تواند تبدیل به هاب منطقه‌ای میتسوبیشی شود. در این شرایط احتمال تولید در ایران وجود دارد؟
این یکی از گزینه‌های شرکت مادر میتسوبیشی است. در حال حاضر گروهی در ایران با کمکی که از سوی ما می‌گیرند مشغول تحقیق و توسعه هستند که آیا تولید در ایران صرفه اقتصادی دارد یا نه. البته عمده خودروهای میتسوبیشی در خود ژاپن و تنها میراژ در تایلند تولید می‌شود. اما خودشان هم اطلاع دارند که قطعا اگر بخواهند نیاز ایران و منطقه را مرتفع کنند، می‌توانند از ایران برای هاب تولید در منطقه استفاده کنند. همه این‌ها اگر و اماهایی است که در حال بررسی آن هستیم.

چه خدماتی را که تاکنون از آن محروم بوده‌ایم پس از آمدن مستقیم میتسوبیشی خواهیم داشت؟
خوشبختانه میتسوبیشی تاکنون بیشتر سرویس‌هایی را که می‌توانسته به ما بدهد، داده است. مثلا همین گارانتی 150 هزار کیلومتر که ما به مشتری می‌دهیم از میتسوبیشی ژاپن می‌گیریم. ولی بزرگ‌ترین منفعتی که به مشتری می‌رسد این است که خودرو را خیلی ارزان‌تر می‌گیرند. از طرفی محدودیت پرداخت پول به ژاپن داریم و وقتی این محدودیت از بین برود قطعه‌های بیشتری با قیمت ارزان‌تر وارد کشور می‌شود و به دست مشتری می‌رسد. این امر در نهایت باعث خواهد شد خدمات پس از فروش و تامین قطعات برای مشتری ساده‌‌تر و ارزان‌تر شود. 

اگر بخواهید به طور خلاصه تفاوت صنعت خودرو ایران و ژاپن را بیان کنید، چگونه می‌گویید؟
در مورد ژاپن همان‌طوری‌که همه ما می‌دانیم و همه دنیا نیز قبول کرده است به واسطه تصمیمی که بزرگان آن جامعه گرفته‌اند، این کشور همیشه به‌دنبال کیفیت و اساسا اصالت بوده است. سال‌ها پیش در این کشور به این نتیجه رسیدند‌که نگاهشان باید اقتصادی شود. وقتی به شرکتی مثل تویوتا نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید، درآمد مالی آن از بسیاری کشورها بیشتر است.
اعتقاد من این است، زمانی‌که به خارج از کشور می‌روید، بیشتر از اینکه یک هم‌وطن را ببینید، چیزی که شما را خیلی خوشحال می‌کند این است که محصول کشورتان را در آنجا ببینید. برای من واقعا چنین بوده است. زمانی‌که به کشورهای دیگر رفته‌ام، می‌بینیم که شکلات ایران در خیلی از گیشه‌های آنها وجود دارد و به فروش می‌رود که این امر باعث خوشحالی و افتخار من است. حتی آدم دلش می‌خواهد در کنار این شکلات‌ها بیایستد و عکس بگیرد که این همان محصولی است که کشور من تولیدکننده آن است. من فکر می‌کنم سال‌های قبل در ژاپن اتفاقی افتاده، اینکه نگاه آنها یک نگاه جهانی بوده است. به واقع آنها دارند این کار را انجام می‌دهند. و با توان تولیدی که دارند، با محصولی که به دنیا صادر می‌کنند، دنیا را تسخیر و به خودشان محتاج کرده‌اند. این قدرتی است که یک کشور و یک فرهنگ می‌تواند داشته باشد و می‌تواند آن را تحمیل کند در عوض ما شعارزده هستیم و شعار می‌دهیم. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
یک مخالف
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 2 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
ارسال شده در در 01/27/2016 14:33:59

چقدر طول میکشه که این کاراجرایی بشه؟؟؟

profileimage
مهدی الماسیان
ارسال شده در در 01/27/2016 14:05:31

لطفا قیمت‌ها رو هم بفرمایید

تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو