آیا بریتانیایی ها واقعا خودروسازیشان را رها کرده اند؟

تحسین گربه جنتلمن توسط متخصصان

تولید سوپراسپرت هیبرید و کانسپت سی‌ایکس 75 تحسین همه متخصصان خودرو را در برداشت و این خودرو مانند یک  فیلم علمی-تخیلی، آینده این صنعت و قدرت بی‌نظیر مهندسی بریتانیایی‌ها را نشان داد.
کد : 1465
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 بهمن 1394
print
نظرات : 0
تحسین گربه جنتلمن توسط متخصصان

روزنامه دنیای خودرو-بابک صدرایی : دنیای خودرو، دنیای مهیج و جالبی است چراکه طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان  را در برمی‌گیرد، گاهی برای برخی مصرف‌کنندگان خودرو تنها به‌عنوان یک وسیله مصرفی شناخته می‌شود و بر همین اصل طیف وسیعی از خودروسازان به نیاز اکثر جامعه مبنی‌بر خودروهایی که صرفا برای مصرف ساخته می‌شوند پاسخ می‌دهند، تولید محصولاتی ساده و به‌دور از هیجان و اصولا با طرح‌های تکراری و یکنواخت.
اما در بازار خودرو نیازهای دیگری نیز وجود دارد، برخی عاشق خودرو و به‌دنبال تفاوت  و پرستیژ با یک خودرو خاص هستند. 
این بخش از بازار و نیاز مصرف‌کنندگان است که قدرت یک شرکت خودروسازی را در مهندسی و تکنولوژی نشان می‌دهد و این تولیدکنندگان هستند به آهن و عناصر بی‌جان شخصیت و روح می‌بخشند. 
به‌جرات می‌‌توان گفت که استادکاران و مهندسان بریتانیایی از دیرباز متخصص ساخت خودروهای بسیار لوکس بودند و در این زمینه کمتر کسی توانسته است با خودروهای لوکس و با تکنولوژی بالای آنها رقابت کند.
جزیره‌نشینان مغرور و خوش‌فکر خدمات بی‌شماری به جامعه مهندسی ارائه دادند و ریشه بسیاری از اختراعات و ابداعات از این سرزمین سبز نشات گرفته است.
بریتانیایی‌ها همیشه با افتخار می‌گویند پایه‌گذار انقلاب صنعتی بودند که با خود تغییرات شگرفی را پدید آورد.
وجود نام‌ها و برندهای بی‌نظیری چون رولزرولس، بنتلی، آستون‌مارتین، جگوار و لندرور  همیشه تحسین‌برانگیز بوده است. زیرا همواره خاص‌ترین خودروها را ساختند و توانسته‌اند تاریخی پرشکوه برای خود، عصری طلایی را برای صنعت خودروسازی رقم بزنند.
یکی از این نام‌های بزرگ و پرافتخار، جگوار است که در عین خاص بودن و خصلت اشرافی بریتانیایی از تولید بسیار بالاتری نسبت‌به برندهای ذکر شده برخوردار است.
اگرچه امروز این دو برند بریتانیایی در تملک هندی‌ها قرار دارند اما از ارزش‌های آنها کاسته نشده و کماکان مدیریت و مهندسی آنها در دستان بریتانیایی‌های باتجربه است تا از این میراث گرانبها به خوبی محافظت کنند.
جگوار با تولید مدل‌های افسانه‌ای چون ای‌تایپ و دی‌تایپ، خاطره‌ای خوش برای عشاق خودرو رقم زد.  هیچ خودروسازی در دنیا این افتخار را ندارد که یکی از محصولاتش به‌عنوان زیباترین خودروی ساخته‌شده به‌دست بشر شناخته شود. بله جگوار ای‌تایپ؛ از دید بسیاری متخصصان خودرو و حتی از زبان انزو فراری، به‌عنوان زیباترین خودرو شناخته شده است.
این کمپانی با تولید سوپراسپرت ایکس‌جی 220 در اوایل دهه 90 یکی از خاص‌ترین و بهترین سوپراسپرت‌های جهان را تولید کرد تا  قدرت مهندسی بی‌نظیر خود را باردیگر به رخ رقبا بکشد.
تولید سدان اشرافی ایکس‌جی و همچنین خودروهای فوق لوکس دایملر نیز سندی بود بر اثبات بریتانیایی بودن این گربه اصیل و زیبا.
در سال‌های اخیر نیز مدل‌های محبوبی چون اس‌تایپ، ایکس‌اف، ایکس‌کا و ایکس‌جی جدید و اخیرا خودروی اسپرت زیبای اف‌تایپ که بازهم لقب زیباترین خودروی سال را به‌خود اختصاص داد، معرفی کرد تا نشان دهد این میراث و گنج گرانبها هیچ‌گاه رو به‌افول نمی‌رود و آخرین شاهکار این شرکت سدان متوسط ایکس‌ای بود. متدهای معرفی این محصول بسیار خاص بود تا دید  وسیع و نگاه نوین جگوار را به‌مقوله بازاریابی نشان دهد.
تولید سوپراسپرت هیبرید و کانسپت سی‌ایکس 75 تحسین همه متخصصان خودرو را در برداشت و این خودرو مانند یک  فیلم علمی-تخیلی، آینده این صنعت و قدرت بی‌نظیر مهندسی بریتانیایی‌ها را نشان داد.
این روزها این گربه خوش‌خط‌و‌خال مانند رقبای آلمانی خود به‌دنبال کسب سهم بیشتری از بازار است و علاوه‌بر بازارهای سنتی خود مثل آمریکا و اروپا نگاه ویژه‌ای به بزرگ‌ترین بازارهای مصرف جهان یعنی چین  و هند دوخته است.
از همین‌رو گروه جگوار-لندرور قرارداد تولید و همکاری ویژه‌ای در بزرگ‌ترین بازار مصرف خودروی جهان یعنی چین را با یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی چین و بزرگ‌ترین صادرکننده این خودرو یعنی شرکت چری به امضا رساندند.
شاید امروز برخی‌ گمان کنند که بریتانیایی‌ها  صنعت خودروسازی خود را رها کرده‌اند که این اشتباهی بزرگ است و  در جواب آنها به یاد قسمتی از برنامه پرطرفدار تاپ‌گیر می‌افتم که مجری مشهور آن با زیرکی تاریخ پرافتخار و دستاوردهای پربار این صنعت را نشان می‌دهد، خاص‌ترین خودروها از سوپراسپرت‌ها تا سوپرلوکس‌ها و بسیاری از ابداعات برندهای ژاپنی و اروپایی ریشه در این خاک دارد و با رژه این محصولات در کنار یکی از نمادهای ملی این کشور با غرور می‌گوید چه ‌کسی می‌گوید این صنعت مرده است؟
آری جگوار می‌رود تا شکوه گذشته خود را بازیابد و رقابت سختی را با رقبای خود آغاز کند، اما هرگاه یک خودروی بریتانیایی ازجمله جگوار را می‌بینم، با خود می‌گویم این خودروها متعلق به سرزمینی هستند که به آهن و چوب روح می‌دمند، پس یک  خودرو یا یک برند می‌تواند مانند یک انسان شخصیت داشته باشد؛ شخصیتی که همواره ماندگار باشد.
جای خالی این برند در بازار ایران که این روزها به سمت باز شدن و رقابتی شدن می‌رود بسیار حس می‌شود، چراکه پیش‌از انقلاب، تعداد نسبتا زیادی از این گربه‌های‌اشرافی وارد کشور شد تا همواره نمادی باشد  برای خاص‌سواران و کسانی‌که خواهان تمایز بودند، هنوز هم همه عاشقان خودرو خاطرات سال‌های دور را با جگوارهای زیبا و لوکس ایکس‌جی در سردارند که هنوز هم نمونه‌های سالم آن با غرور برای بسیاری از خودروها دست تکان می‌دهند. اما باید دید سرانجام چه کسی نمایندگی این جنتلمن بریتانیایی را در دست خواهد گرفت. آیا سرنوشت جگوار مشابه آئودی خواهد بود یا مشابه بنز و ب‌ام‌و؟
قطعا برای تصاحب این گربه اشرافی، بریتانیایی خیلی‌ها نقشه کشیده‌اند اما به‌دست‌آوردنش چندان ساده نیست و باید دید چه کسی برنده خواهد بود.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تحسین گربه جنتلمن توسط متخصصان
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو