دبیر انجمن صنعت تایر در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو»:

تایرهایی که زیر خودروهای سنگین می‌ترکند چینی‌اند

تایرهای سایز سنگین ساخت ایران‌ در دنیا بهترین نیستند اما از تایرهای چینی و هندی کیفیت به‌مراتب بالاتری دارند. 

کد : 1471
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 بهمن 1394
print
نظرات : 0
تایرهایی که زیر خودروهای سنگین می‌ترکند چینی‌اند

روزنامه دنیای خودرو-فرانک آقاصفی : واردات تایر در مدت 10 سال از نظر کمی حدود 2.5 برابر شده به‌طوری که سهم واردات از مجموع بازار از 26 درصد در سال 83 به بیش از 38 درصد در سال گذشته افزایش یافت. اما بنابراعلام اتحادیه سراسری لاستیک، فیلتر و روغن، این سهم در حوزه خودروهای کاروتجاری از این نیز بیش‌تر و درحدود 50 درصد است. آمارهای موجود نشان می‌دهد بیش از 15 میلیون نوع وسایل نقلیه اعم از کامیون‌های سنگین، نیمه‌سنگین، اتوبوس و مینی‌بوس، وانت‌بار، سواری و ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی در کشور وجود دارد که نیمی از تایر مورد نیاز آن‌ها از طریق واردات تامین می‌شود. البته بدیهی است در برخی موارد امکان تولید تایرهای مورد نیاز در کشور وجود ندارد. برخی تایرسازان حوزه کاروتجاری برای برون‌رفت از این وضعیت خواستار افزایش تعرفه واردات تایر خودروهای سنگین هستند تا حداقل سهم استفاده از تایر خودروهای کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و ماشین‌های راهسازی و معدنی از تولیدات داخلی افزایش یابد. برخی دیگر نیز معتقدند برای رقابت با تایرهای وارداتی، قیمت تایرهای سنگین داخلی باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد و تایرسازان حوزه کاروتجاری نیز باید در پخش محصول هماهنگی بیش‌تری با شبکه‌های توزیع داشته باشند. در این خصوص با مصطفی تنها، دبیر انجمن صنعت تایر گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ارزیابی شما از وضعیت بازار تایر خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین در حال حاضر چیست؟
تایر خودروهای سنگین در 2 تیپ تولید و مصرف می‌شوند؛ تایر بایاس و تایر رادیال. هر دو نوع این تایرها در داخل کشور، تولید می‌شوند. تایر بایاس از نظر تولید داخل اشباع شده است تا آن‌جا که تایرسازها مجبور شدند تولید را پایین بیاورند تا مازاد تایری که در بازار وجود دارد، جذب شود. تایرهای رادیال هم تولید داخل دارند. شرکت‌هایی مانند بارز به تولید این نوع تایر مشغول هستند. تاکنون نیز در تولید این نوع تایر مشکلی وجود نداشته است. این تایرها از نظر سایز به گونه‌ای هستند که بیشتر در اتوبوس‌های بین‌شهری استفاده می‌شوند. در ایران هر دو مدل تایرها، تولید و فقط کسری مصرف سالانه تایرها از کشورهای دیگر وارد می‌شود.

میزان واردات تایر به نسبت تولیدات داخل آن چقدر است؟
طی سال‌های اخیر در کل کشور به‌صورت متعارف میزان واردات تایر یک‌سوم نیاز بازار و تولید داخل آن تامین‌کننده دوسوم این نیاز بوده است. درواقع میزان واردات تنها در سال 93 برای خودروهای سواری و در اوایل سال 1394 نیز برای تایر خودروهای سنگین غیرمتعارف شد. یعنی در این دو زمان مشخص میزان واردات بیش از نیاز بازار بود.

این واردات مازاد به چه دلیل انجام شده است؟
هجمه دارندگان کارت‌های بازرگانی به سمت واردات تایر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما محتمل‌ترین دلیل این است که آن‌ها متوجه شدند در قوانین مربوط به واردات تایر، راه‌هایی برای استفاده از ارز مبادله‌ای وجود دارد. بنابراین آن‌ها به واردات تایر با ارز مبادله‌ای و فروش آن در بازار داخلی با ارز آزاد روی آوردند و این کار در نیمه نخست امسال نیز در بخش تایر خودروهای سنگین ادامه یافت.

آیا رکود بازار خودروهای سنگین، روی بازار تایر آن‌ها نیز تاثیرگذار بود؟
از اواخر سال 1393 و به دلیل رکود حاکم بر اقتصاد کشور که از تحریم‌ها ناشی می‌شد، پروژه‌های عمرانی تقریبا متوقف و فعالیت‌های تجاری محدود شدند. از این رو صنعت حمل‌ونقل آسیب دید و از آن‌جا که صنعت حمل‌ونقل در رابطه مستقیم با بازار خودروهای سنگین است، این بازار نیز دچار بحران شد. به تبع این بحران، بازار تایر خودروهای سنگین نیز دچار رکود نسبی شد.

تایرهای ساخت داخل را در بخش خودروهای سنگین از نظر کیفیت چگونه ارزیابی می‌کنید؟ میزان کیفیت این تایرها در مقایسه با نوع وارداتی آن‌ها چقدر است؟ آیا مشتریان شما از کیفیت این تایرها رضایت دارند؟
مشتری در زمان خرید محصول دو نکته را در نظر می‌گیرد؛ کیفیت و قیمت. تایرهای تولید داخل کشور با استاندارد ملی منطبق هستند. استاندارد ملی کشور نیز مطابق با استانداردهای جهانی در نظر گرفته شدند. از این رو تایرهای تولید داخل ایمن هستند. بسیاری از سوانح فاجعه‌آمیز ـ نه سوانح معمولی ـ مانند آن‌چه در قم به دلیل ترکیدگی تایر اتوبوس اتفاق افتاد و جان بسیاری از هموطنانمان را گرفت، به دلیل استفاده از تایرهای چینی رخ می‌دهد. منظورم این نیست که ما بهترین تایرهای سایز سنگین دنیا را تولید می‌کنیم اما در مقایسه با تایرهای واردشده از چین و هند، تایرهای ما کیفیت به‌مراتب بالاتری دارند. البته در تمام این سال‌ها صنعت چین نیز توسعه پیدا کرده است اما بسیاری از تایرهای تولید این کشور بی‌کیفیت هستند. واردات تایر تا پیش از شروع تحریم‌ها از بهترین برندهای دنیا انجام می‌شد و پدیده تایر چینی مولود تحریم‌هاست. قیمت تایرهای وارداتی نیز تنها به کیفیت یا کشور مبدا آن مرتبط نیست. برای مثال برخی تایرهای چینی ساخت شرکت‌هایی است که هزینه‌های خود را ازجمله مزد کارگران، با یورو پرداخت می‌کنند. بنابراین قیمت بیشتری دارند بی‌آن‌که کیفیت بالاتری داشته باشند.

برخی تایرسازان حوزه کاروتجاری خواستار حمایت از تولید داخلی این بخش از طریق افزایش تعرفه واردات تایر خودروهای سنگین هستند. شما چه نظری دارید؟
برای ما این امکان وجود دارد که تولیدات را افزایش داده و واردات را کاهش دهیم. درخواست ما از وزارت صنعت، معدن و تجارت هم این بوده است که اجازه دهند در حد امکان نیاز کشور به تایر را تولیدکنندگان داخلی تامین کنند و فقط کمبودش را وارد کنیم. البته باید در نظر گرفت که امسال قوانین جدیدی برای ضابطه‌مند کردن واردات در راستای منافع تولیدکنندگان داخلی وضع شده است و امید می‌رود بی‌سروسامانی واردات تایر به صفر میل کند. اما گام دیگری که دولت می‌تواند در این راستا بردارد؛ تعیین سقف برای واردات تایر است. وضعیت واردات این صنعت باعث شده که کاهش سرمایه‌گذاری در آن شده است. ما در تولید تایر 60 سال سابقه داریم و از دانش کافی در این زمینه‌ برخورداریم اما از اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 تقریبا هیچ‌ سرمایه‌گذار جدیدی به این صنعت ورود نکرده و هیچ برند جدیدی هم ایجاد نشده است. چراکه جاذبه در این صنعت از لحاظ سود در مقایسه با دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری کم است و همین موضوع باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران به این صنعت ورود نکنند.

آیا در مورد تایر داخلی ویژه خودروهای سنگین، بحث صادرات هم مطرح بوده است؟
صادرات در سال‌های گذشته و قبل از شروع تحریم‌ها به نسبت بیشتر از زمان حال بود. در سال‌های پیش از تحریم، صادرات در این صنعت قابل توجه و با روند افزایش روبه‌رو بود و بیشتر صادرات به کشورهای غرب آفریقا و خاورمیانه انجام می‌شد و در این کشورها در حال بازارسازی و افزایش صادرات بودیم. حتی در یک سال به دلیل نگرانی‌هایی که ازجمله برای تامین نیاز داخل وجود داشت، صادرات تایر به طور کلی ممنوع اعلام شد. اما بعد از اعمال تحریم‌ها به دلیل مشکلات بانکی و مسائل بیمه، صادرات در این صنعت با کاهش مواجه شد. بنابراین در زمان پساتحریم باید فضایی ایجاد شود که شرکت‌ها دوباره فعال شوند و صادرات رونق خود را بازیابد.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تایرهایی که زیر خودروهای سنگین می‌ترکند چینی‌اند
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو