نتایج برجام در صنعت خودروسازی بعد از یک سال مشخص می‌شود

وضعیت کنونی صنعت قطعه‌سازی ایران حاکی از این است که این  صنعت توان جهانی شدن را دارد.

کد : 1474
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 بهمن 1394
print
نظرات : 0
نتایج برجام در صنعت خودروسازی بعد از یک سال مشخص می‌شود

رضا رضایی-نایب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان : با اجرای برجام و حضور جدی‌تر خودروسازان خارجی پیش‌بینی می‌شود در یک‌سال آینده نتیجه همکاری‌ها در صنعت خودرو و قطعه‌سازی ایران مشخص شود.
با رفع تحریم‌ها و اجرای برجام تعداد قابل ملاحظه‌ای از قطعه‌سازانی که در مدت تحریم‌ها دچار عقب‌افتادگی شدند با جوینت شدن می‌توانند به‌طریقی در جهت کسب تکنولوژی و دانش  روز حرکت کنند.
البته تعداد بسیاری از قطعه‌سازان نه‌تنها با حضور خودروسازان خارجی و همکاری مشترک شرکت‌ها در حوزه تولید قطعات مشکلی نخواهند داشت بلکه پاسخگوی کیفیت و کمیت خودروهای جدیدی که تولید می‌شوند، خواهند بود و این توان را دارند تا در بخش‌هایی که عقب‌افتادگی دارند، به‌سرعت جبران کنند.
به‌نظر می‌رسد با لغو تحریم‌ها در حوزه خودروسازی در کشور باید تحولات عمیق‌تری رخ دهد، زیرا به‌ هر دلیلی در این سال‌ها صنعت خودرو نتوانست با پیشرفت تکنولوژیک صاحبان صنعت در دنیا حرکت کند.
البته تحریم‌های ظالمانه بخشی از مشکلات صنعت خودروسازی ایران و بخشی از آن نیز نتیجه سوء‌مدیریت‌های داخلی بود که امکان به‌روزرسانی و دستیابی به تکنولوژی روز را برای شرکت‌ها  فراهم نساخت.
در شرایط فعلی قطعا باید تحولات سنگینی در صنعت خودرو صورت گیرد. در صورتی که مستقل عمل کنند مسلما  مسائل اقتصادی کلان کشور به این راحتی این امکانات را که خودروسازان فعلی مناسباتی را با کشورهای بزرگ طراح پلت‌فرم  داشته باشند، فراهم نخواهد کرد. در صورتی‌که اقداماتی نیز داشته باشند حداقل 3 تا 4 سال زمان نیاز است تا محصول آنها تولید شود. البته حجم این تغییرات در قطعه‌سازی کشور کمتر نمود خواهد داشت، زیرا تعداد فعالان در حوزه قطعه‌سازی بسیار اما تولید اغلب آنها بسیار کم و محدود است.
درصد قابل‌ملاحظه‌ای از قطعه‌سازان قبل از سال 90 تقریبا جهانی شدند و از تکنولوژی به‌روزی برخوردار بودند چنانچه دانش، مدیریت، استانداردها، ساخت و تجهیزات و آموزش و نیروی کار در این صنعت تقریبا با خودروسازان جهانی فاصله چندانی نداشت.
وضعیت کنونی صنعت قطعه‌سازی ایران حاکی از این است که این  صنعت توان جهانی شدن را دارد.  با آن‌که در سال‌های 91 تا93 و به‌خصوص 94 به‌لحاظ شدت تحریم‌ها آن‌گونه که باید‌و‌شاید قطعه‌سازان به‌روز نشدند، اما با برندهای معتبر و قطعه‌سازان جهانی فاصله چندانی ندارند. البته  شاید در برخی قطعات های‌تک به‌لحاظ تکنولوژی مشکلاتی وجود داشته باشد اما در‌خصوص تولید حدود 84 درصد از قطعات خودرو از تکنولوژی روز دنیا عقب‌افتادگی وجود ندارد و تقریبا تولیدات به‌روز است.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید نتایج برجام در صنعت خودروسازی بعد از یک سال مشخص می‌شود
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو