نگاهی به شهرهای دوستدار دوچرخه در دنیا

تهران، شهر بی‌دوچرخه!

تعداد سفرهای روزانه با دوچرخه در شهر تهران هم بسیار کمتر از حد‌انتظار است و فقط شامل هزار و ۵۰۰ سفر می‌شود. افرادی هم که از این دوچرخه‌ها استفاده می‌کنند، بیشتر در مراکز تفریحی شهر رکاب می‌زنند .

کد : 1477
تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 بهمن 1394
print
نظرات : 0
تهران، شهر بی‌دوچرخه!

روزنامه دنیای خودرو-سیران سعدی : درحالی‌که بیشتر شهرهای دنیا در حال تجهیز معابر و فضای شهری برای افزایش دوچرخه‌سواری در سطح شهر هستند و بخش قابل‌توجهی از سهم حمل‌و‌نقل شهری به این وسیله نقلیه ساده تعلق دارد، تهران اما از این لحاظ جزو عقب‌مانده‌ترین پایتخت‌های مدرن دنیاست و روز‌به‌روز جولان خودروهای شخصی در معابر شهری افزایش می‌یاید و این معابر در انحصار وسیله‌های حمل‌و‌نقل‌ پرهزینه و دودزاست.

تهران، بدون رکاب دوچرخه‌سواری
به گزارش روزنامه «دنیای خودور» برخی افراد برای عبور و مرور در سطح‌ شهر از دوچرخه استفاده می‌کنند. البته این موضوع در شهرهای کوچک به‌مراتب بیشتر از شهرهای بزرگ است، اما باز هم افرادی هستند که مسیرهای طولانی را در شهری مانند تهران با دوچرخه طی می‌کنند. البته فرهنگ دوچرخه‌سورای در بین ایرانی‌ها و به‌ویژه در شهر بزرگی مانند تهران بسیار ضعیف است. از طرف دیگر زیرساخت‌ها و فضای شهری و امکانات لازم هم در شهر به‌ویژه در مرکز آن که قلب تپنده آلودگی هواست، فراهم نیست تا شهروندان با خیال راحت از این وسیله حمل‌و‌نقل استفاده کنند. در واقع دوچرخه‌سواری، سهم بسیار ناچیزی در حمل‌و‌نقل شهری داراست و اگر دوچرخه به سامانه حمل‌و‌نقل شهری اضافه شود، بخش زیادی از سفرهای انجام‌شده درون‌شهری با خودروهای شخصی حذف می‌شود که امری غیرممکن است.  البته دوچرخه‌سواری برای نیمی از جمعیت ایران یعنی زنان در داخل شهر ممنوع است و فقط مردان می‌توانند از دوچرخه برای سفرهای درون‌شهری استفاده کنند.
در این میان شهر تهران به خانه‌های دوچرخه مجهز شده است. طبق آمار در تهران ۱۶۰خانه دوچرخه با بیش از ۷هزار دستگاه دوچرخه برای استفاده شهروندان تدارک دیده شده است، اما این آمار بسیار کم است. هرچند مسئولان شهری خبر از افزایش این آمار تا 12 هزار دستگاه هم داده‌اند، اما خبری از زیرساخت‌های مناسب برای این امر و ساماندهی معابر شهری به‌خصوص در مراکز شهر نیست. تعداد سفرهای روزانه با دوچرخه در شهر تهران هم بسیار کمتر از حد‌انتظار است و فقط شامل هزار و ۵۰۰ سفر می‌شود و پنج‌هزار و ۵۰۰دوچرخه هم در خانه‌های دوچرخه بایگانی می‌شوند. افرادی هم که از این دوچرخه‌ها استفاده می‌کنند، بیشتر در مراکز تفریحی شهر آن را رکاب می‌زنند و درواقع در سفرهای درون‌شهری به‌خصوص در مناطق مرکزی و شلوغ دوچرخه‌ای دیده‌نمی‌شود.

شهرهای دوستدار دوچرخه در دنیا
استفاده از وسیله حمل‌و‌نقل دوچرخه به‌جای استفاده از خودرو، فرهنگی است که در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان وجود دارد. نقش مسئولان شهری هم در ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در سفرهای درون‌شهری پررنگ است و این کشورها توجه زیادی به توسعه معابر و فضای شهری برای استفاده از دوچرخه می‌کنند. فرهنگ استفاده از دوچرخه در بین مردم این شهرها فقط جنبه تفریحی ندارد، بلکه دوچرخه در سفرهای درون‌شهری آنها نقش مهمی ایفا می‌کند.
خبرگزاری ایسنا به نقل از روزنامه گاردین نوشته است، در سال 2011 شرکت طراحی «Copenhagenize» به تحلیل و بررسی اقدامات شهرها جهت ارتقای فضای مناسب برای دوچرخه‌سواری همچون حمایت از این برنامه، وجود زیرساخت‌ها، پذیرش و مقبولیت اجتماعی و گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری برای رتبه‌بندی شهرها پرداخت. در این بررسی 122 شهر با جمعیت بالای 600 هزار نفر مورد مطالعه قرار گرفتند که کپنهاگ در رتبه اول و شهرهای آمستردام و اوترخت هلند،‌ جایگاه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
دولت انگلیس قرار است تا سال 2020 میلادی فضای شهری مناسب، ویژه دوچرخه‌سواری را توسعه بدهد. مردم در شهر لندن از بیش از هشت‌هزار دستگاه دوچرخه توسط برای سفرهای درون‌شهری استفاده می‌کنند و شهرداری لندن با تدارک هشت‌هزار دوچرخه تک‌سرعته، شهر خود را در بین شهرهای دوستدار دوچرخه جای داده است.
در شهر کپنهاگ دانمارک بیش از نیمی از جمعیت پایتخت از دوچرخه برای رفت‌و‌آمدهای شهری استفاده می‌کنند و کپنهاگ را «پایتخت دوچرخه‌ها» می‌نامند. حدود یک‌سوم نیروی کار در دانمارک هم با دوچرخه سر کار می‌روند. مسئولان شهری کپنهاگ مراکزی را برای کرایه دوچرخه به شهروندان ایجاد کرده‌اند و به محض این که دوچرخه کرایه‌کرده را به مرکز بازگردانند، ودیعه آنها پس داده می‌شود. علاوه‌بر چراغ‌های راهنمایی ویژه دوچرخه‌سواران، در برخی نواحی شهری کپنهاگ، ورود خودرو به کلی ممنوع است و فقط دوچرخه‌سواران حق تردد دارند.
در شهر بازل سوئیس، که یکی از شهرهای دوستدار دوچرخه در جهان است، مسیرهای ویژه‌ای برای دوچرخه‌سواران چپ‌دست وجود دارد که در دنیا منحصر به‌فرد است. همچنین با توجه به سیستم گسترده حمل‌و‌نقل ریلی سوئیس، هر فرد می‌تواند دوچرخه‌ای در هر یک از ایستگاه‌های قطار اجاره کند و آن را در ایستگاهی دیگر تحویل دهد.
در شهر آمستردام هلند هم حدود نیمی از جمعیت این شهر از دوچرخه برای سفرهای درون‌شهری استفاده می‌کنند. مردم این کشور برای کارهای روزمره خود، جابه‌جایی کودکان، خرید و ‌رفتن به سر کار از دوچرخه استفاده می‌کنند. زیرساخت‌های معابر شهری هلند بسیار مناسب و پیشرفته هستند و اخیرا دوچرخه‌های الکتریکی هم به بازار هلند آمده‌اند. در اصلی‌ترین توقفگاه شهر آمستردام، سازه‌ای سه‌طبقه وجود دارد که 10 هزار دوچرخه را در خود جای می‌دهد. مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری در آمستردام به مراتب بیشتر از مسیرهای خودرو است و به‌همین دلیل خودروی زیادی در این شهر مشاهده نمی‌شود. در تقویم ملی هلند به نام «روز دوچرخه‌سواری» نام‌گذاری شده است.
در کشور چین و پایتخت آن، پکن بیشتر مردم در سفرهای درون‌شهری از دوچرخه استفاده می‌کنند. روزانه هزاران نفر از شهروندان چینی از دوچرخه برای رفت‌وآمد به محل کار استفاده می‌کنند. چین پرجمعیت‌ترین کشور دنیاست و بیشترین درصد استفاده از دوچرخه در بین شهرهای دنیا را دارد. تعداد فراوان دوچرخه‌سواران این شهر باعث شده زیرساخت حمل‌و نقل پیچیده‌ای برای پارکینگ و تعمیر دوچرخه در این شهر تعیین شود. همچنین مسیرهای ویژه‌ای برای دوچرخه و چراغ‌های راهنمایی ویژه دوچرخه‌سواران طراحی شده است.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تهران، شهر بی‌دوچرخه!
تلگرام
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو