پایان یک دوران

آیا عصر طلایی سودآوری خودروسازان به پایان رسیده است؟

ما در پایان عصر قیمت‌گذاری به سبک چینی، تقاضای فزاینده و درآمد بی‌دردسر هستیم و همچنین در پایان عصری که باور دارد فناوری‌های مرسوم خودرو هنوز می‌توانند به حیات خود ادامه دهند.

کد : 1480
تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 بهمن 1394
print
نظرات : 0
آیا عصر طلایی سودآوری خودروسازان به پایان رسیده است؟

روزنامه دنیای خودرو-علی منصوری : در حالی‌که کارشناسان با زحمت بسیار در تلاش برای پیش‌بینی اوضاع اقتصاد جهانی هستند، یک تحلیل‌گر متقاعد شده که صنعت خودروسازی به پایان خود نزدیک شده است. مکس واربرتن تحلیل‌گر موسسه تحقیقاتی «برنتستین» در گزارشی سودآوری خارق‌العاده بازار چین، تقاضای فزاینده و حاشیه‌‌های سود‌ پیش‌بینی نشده را در حال پایان می‌داند. به باور او نه تنها همه اینها رو به پایان است، بلکه صنعت خودروسازی جهان به واسطه الزامات قانونی سفت و سخت برای خودروهای پاک‌تر  و همچنین ظهور فناوری‌‌های جدید مانند اتصال‌پذیری و خودروهای خودران در معرض تهدید کمپانی‌های جدیدی قرار گرفته که ممکن است سران سنتی این صنعت را از دور خارج کنند.  واربرتن در گزارشی با نام «پایان یک عصر» گفته که فروش جهانی خودرو در سال 2015 به 87 میلیون دستگاه رسیده است و خودروسازان توانسته‌اند به 130 میلیارد دلار سود دست پیدا کنند. این امکان وجود دارد که این سودآوری در سال میلادی جاری نیز به رشد خود ادامه دهد. واربرتن در گزارش خود می‌نویسد: «اما به باور ما بعد از آن با یک افول اجتناب‌ناپذیر روبه‌رو خواهیم بود. ما در پایان عصر قیمت‌گذاری به سبک چینی، تقاضای فزاینده و درآمد بی‌دردسر هستیم و همچنین در پایان عصری که باور دارد فناوری‌های مرسوم خودرو هنوز می‌توانند به حیات خود ادامه دهند.» واربرتن می‌گوید خودروسازان در چین، حاشیه سودی بیش از 20 درصد داشته‌اند اما این میزان در حال تنزل است. «عامل دوم، رشد قوی سودآوری در بازار ایالات متحده در سال‌های اخیر بوده است. حجم تولید بعد از بحران اقتصادی سال 2008 بهبود یافته، شرایط مالی به بهترین وضعیت خود رسیده و ظرفیت جدیدی برای تولید به وجود آمده و در این شرایط است که ما شاهد نشانه‌های نخستین برای رو به وخامت گذاشتن اوضاع هستیم. با کاهش سودآوری در بازارهای آمریکا و چین، دشوار می‌توان راه‌حلی را برای جبران پیدا کرد». بازارهای نوظهور بعد از تمام خوش‌بینی‌ها و وعده و وعیدها رو به وخامت گذاشته‌اند. اروپا می‌تواند نقطه امیدی دانسته شود، اما اصلاحات لازم برای افزایش ظرفیت تولید در آن‌ها صورت نگرفته است و در نتیجه حاشیه سودها اندک هستند. چندین چالش‌ جدید نیز بر سرراه خودروسازان در حال رشد است، از جمله استانداردهای دشوار مربوط به آلایندگی خودروها، سرمایه‌گذاری برای باتری‌های جدید، موتورهای پلاگین هیبرید و پیل سوختی، اتصال‌پذیری و خودروهای خودروان که هر یک می‌توانند رقیب جدیدی را وارد بازار کنند. «آیا ما تحلیل‌گران از تخصص و مهارت‌های لازم برای پرداختن به این عصر جدید برخوردار هستیم؟ گویی هنوز متقاعد نشده‌ایم. سرمایه‌گذاران پیش از این از ما می‌خواستند به تحلیل ظرفیت تولید، قیمت‌گذاری و هزینه بپردازیم... اما حالا همه صرفا می‌خواهند درباره اوپل، آی‌کار، اوبر و اقتصاد اشتراکی صحبت کنند». واربرتن گفته است قیمت سهام در این بخش از بازار ارزان به نظر می‌رسد، اما این به‌ آن خاطر است که سودآوری آنها خیز برخواهد داشت». خودروسازان اندکی هستند که می‌توانند از این شرایط سربلند بیرون بیایند و  برای سرمایه‌گذاران خود سودآوری داشته باشند. به گفته واربرتن: «چند سال آینده ما گذشته را «عصر طلایی» برای سودآوری صنعت خودرو خواهیم دانست». 

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید آیا عصر طلایی سودآوری خودروسازان به پایان رسیده است؟
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو