تست و بررسی پیکاپ جی‌ام‌سی سی‌یرای گذر موقت

یک روز با غول‌پیکر آمریکایی در غرب تهران

 به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی که معمولا همگی دارای جثه‌ای بزرگ هستند، علاقه‌مندان به این دسته از خودروها سعی بر این دارند تا خودروهای حال حاضر کشور را تا حدودی شبیه آن‌ها کنند. اما در این میان گاهی شاهد ورود یکی از همین خودروهای آمریکایی با پلاک گذرموقت به کشور هستیم که با تردد  در خیابان‌ها همگان را شگفت‌زده می‌کنند.

کد : 1489
تاریخ انتشار : شنبه 10 بهمن 1394
print
نظرات : 0
یک روز با غول‌پیکر آمریکایی در غرب تهران

روزنامه دنیای خودرو-آرمین محسنی : در شلوغی‌های خیابان‌های پایتخت که تا چشم کار می‌کند ماشین وجود دارد، دیدن یک خودروی غول‌پیکر با ظاهری زمخت و خشن بسیارجالب و قابل‌توجه است. از آنجایی که با وجود ترافیک‌های طولانی و کسل‌کننده کلان‌شهرها مردم تمایل به خرید خودروهای کوچک‌ و ‌جمع‌وجور دارند، عده‌ای نیز سختی و مشقت رانندگی با یک خودروی عظیم‌الجثه را به جان می‌خرند تا کاملا از سایر خودروهای موجود در خیابان متمایز شوند. به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی که معمولا همگی دارای جثه‌ای بزرگ هستند، علاقه‌مندان به این دسته از خودروها سعی بر این دارند تا خودروهای حال حاضر کشور را تا حدودی شبیه آن‌ها کنند. اما در این میان گاهی شاهد ورود یکی از همین خودروهای آمریکایی با پلاک گذرموقت به کشور هستیم که با تردد  در خیابان‌ها همگان را شگفت‌زده می‌کنند. هفته گذشته هنگامی که در یکی از خیابان‌های شمال‌غربی تهران در حال تردد بودیم با یکی از همین غول‌های آمریکایی مواجه شدیم که در میان انبوه خودروهای داخلی و وارداتی موجود در خیابان کاملا متمایز جلوه می‌کرد. پس از کمی تکاپو خود را به آن رساندیم و پس از گپ و گفتی کوتاه سرانجام موفق به هماهنگی‌های لازم برای انجام تست و بررسی شدیم. خودرویی که از آن سخن می‌گوییم یک دستگاه جی‌ام‌سی سی‌یرا مدل است که از کشور افغانستان وارد و موفق به کسب مجوز تردد تا پایان سال جاری شده‌است. پس از هماهنگی‌های لازم خودروی مذکور را برای بررسی قابلیت‌هایش به مناطق ناهموار بردیم و پس از آن رانندگی در شهر را با آن تجربه کردیم که در ادامه به جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت.

طراحی داخل کابین و امکانات رفاهی

هنگامی که قصد وارد شدن به کابین یک خودروی آمریکایی را داشته باشیم، اولین چیزی که به ذهن می‌آید، یک کابین با فضای بسیار زیاد به همراه صندلی‌های بسیار نرم و راحت است. کابین جی‌ام‌سی سی‌یرا نیز دقیقا همین‌طور است. پس از باز کردن در و وارد شدن و نشستن روی صندلی‌های بزرگ و جادار، به‌خوبی حس و حال یک خودروی آمریکایی به سرنشینان القا می‌شود. فضای کابین به‌طور کلی بسیار ساده و بی‌آلایش است. البته با توجه به سفارش مالک قبلی این خودرو، تودوزی خاص و ویژه‌ای برای آن درنظر گرفته شده است. تودوزی چرم قرمز و کرم به همراه دوخت‌های لوزی روی صندلی‌ها، فضایی لوکس و در عین‌حال اسپرت و هیجان‌انگیز را به‌وجود آورده است. همچنین روکشی که روی سقف آن، از جنس جیر و قرمز رنگ است که می‌توان آن‌را دلیل اصلی لوکس‌تر شدن کابین این غول آمریکایی دانست. در قسمت میانی سقف یک نمایشگر تعبیه شده است که با کمی فشار دادن به‌صورت اتوماتیک باز می‌شود و برای سرنشینان قسمت پشتی فایل‌های صوتی و تصویری را نمایش می‌دهد. از آن‌جایی که بیشتر خودروهای آمریکایی به‌جز تولیدات اخیر کمپانی‌های مطرح، از طراحی ساده پیروی می‌کنند، کابین سی‌یرا بسیار ساده و شاید کمی کسل‌کننده باشد که البته با وجود نوع تودوزی و رنگی که انتخاب شده، از شدت این موضوع کمی می‌کاهد. پس از نشستن روی صندلی بسیار راحت، باوجود ابعاد بزرگ خودرو به‌خوبی احساس تسلط می‌کنید طوری که بر همه چیز احاطه دارید. ستون‌ها با توجه به ضخامتی که دارند مانع دید خارج نمی‌شوند و این خود نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد. غربیلک فرمان ساده و درعین‌حال قدیمی بسیار خوش‌دست و پوششی از جنس چرم روی آن دوخته شده‌است. در وسط فرمان کیسه هوا، سمت چپ آن کلیدهای کنترل سیستم پخش و در سمت راست و پشت آن، اهرم تعویض دنده مانند سنت دیرینه خودروهای آمریکایی جا خوش کرده است. این نکات هستند که اصالت طراحی را دائما به سرنشینان گوشزد می‌کنند تا لذت یک رانندگی نرم و پر از تکان‌های ناشی از ابعاد و ارتفاع بلند را تجربه کنند. داشبورد و تریم داخلی جی‌ام‌سی سی‌یرا بسیار ساده و یکنواخت است، به‌گونه‌ای که توقع راننده و سرنشینان را برآورده نمی‌کند. کنسول تعبیه‌شده در قسمت میانی داشبورد، توسط تریم چوبی احاطه شده است که در آن یک نمایشگر لمسی به همراه سیستم تهویه مطبوع هوا، پورت خروجی برق 12 ولت و همچنین سیستم صوتی قرار گرفته است. اهرم تعویض دنده این خودرو مانند بسیاری از خودروهای آمریکایی پشت فرمان است، به‌همین خاطر فضای نسبتا زیادی در قسمت میانی کنسول وجود دارد. آمپرهای نشانگر سرعت، دورموتور، سوخت و... نیز مانند سایر قسمت‌های کابین از یک طراحی ساده پیروی کرده است. در کل می‌توان گفت در تولید سی‌یرا و اغلب خودروهای شاسی‌بلند آمریکایی، راحتی سرنشینان بر زیبایی و امکانات رفاهی ارجحیت دارد. از امکانات و آپشن‌های موجود در این خودرو می‌توان به صورت مختصر به موارد زیر اشاره کرد؛ سیستم ترمز ABS، تنظیم برقی صندلی راننده، شیشه برقی، تنظیم برقی فرمان، در باز‌کن باک خودرو، گرم‌کن شیشه عقب، سیستم کنترل سرعت، سیستم تهویه مطبوع، رادیو پخش CD به همراه قابلیت تعویض دیسک.

طراحی خارجی و بدنه

کمپانی جنرال‌موتورز در سال 2007 میلادی نسلی نوین از محصولات وانت، مخصوص کارهای سنگین را روانه بازار کرد که از آن جمله می‌توان به جی‌ام‌سی سی‌یرا اشاره کرد. این خودرو برای رقابت با فورد F-150، دوج رم و همچنین شورولت سیلورادو طراحی و تولید شد، به‌همین منظور سایز و ابعاد بزرگی دارد که همین موضوع جذابیت آن را دوچندان کرده است. سی‌یرا به‌طور کلی خودرویی ساده اما در عین‌حال جذاب به حساب می‌آید. نکته اصلی که در طراحی کابین و ظاهر بدنه این خودرو در دستور کار طراحان قرار گرفته ، سادگی و کارآمد بودن آن است. همان‌طور که در تصاویر مشخص است، نمای خارجی این خودروی آمریکایی بسیار زیبا و دلنشین است. قسمت جلوی این خودرو به لطف تغییرات جزئی که روی آن اعمال شده، بسیار جذاب و چشم‌نواز است. چراغ‌های بزرگ مستطیلی در طرفین جلوپنجره استیل که در میان آن لوگوی قرمز رنگ GMC خودنمایی می‌کند، یکی از نکات بارز در ابهت این خودرو به شمار می‌آید. نمای جانبی آن نیز مانند سایر نقاط آن ساده و به‌دور از خطوط شکسته و طرحی مفهومی است. پنجره‌های بزرگی که برای این خودرو در نظرگرفته شده است، دید بسیار خوبی را برای سرنشینان و راننده مهیا می‌کند. برجستگی‌های نامحسوس روی گل‌گیرهای جلو و عقب، چهره‌ای عضلانی برای این غول آمریکایی پدید آورده است. هم‌چنین در نمای جانبی بیشترین چیزی که توجه را به خود جلب می‌کند، رینگ‌های کروم 19 اینچی است که به صورت فابریک روی این خودرو نصب می‌شود و هماهنگی زیبایی را با زه‌های استیل نصب‌شده روی در‌ها ایجاد کرده است که همگی در تضاد با رنگ سیاه بدنه هستند. البته خالی از لطف است اگر نگوییم که این خودرو با رنگ سیاه بسیار زیباتر و با ابهت‌تر دیده می‌شود. در ضمن فضای باری که برای این وانت غول‌پیکر تعبیه شده است به‌گونه‌ای است که می‌توان به راحتی هرچه می‌خواهید با آن جا‌به‌جا کنید و دغدغه کمبود فضا و همچنین ضعف سیستم حرکتی را نداشته باشید زیرا درون سینه سی‌یرا قلبی تپنده وجود دارد که نیروی کافی را برای به حرکت در آوردن این جثه تنومند تولید می‌کند. 

تجربه رانندگی 

همان‌طور که در بالا گفته شد انتظاری که از یک خودروی بزرگ آمریکایی می‌رود، یک سواری نرم، آرام و بدون تنش است که برای اثبات این موضوع، سی‌یرای قوی‌هیکل و عضلانی را به منطقه ناهموار در خارج از بافت شهری برده‌ایم. پس از استارت زدن پیشرانه هشت‌سیلندر، غرشی به‌گوش می‌رسد که یاد‌آور صدای موتور خودروهای آمریکایی قدیمی است. این صدا نوید قدرت بی‌حد‌و‌حصر را به شما می‌دهد. پس از حرکت با وجود وزن زیاد و ابعاد بزرگ، شتاب نسبتا خوبی را می‌توان حس کرد که این موضوع در صورت خالی بودن قسمت بار بیشتر قابل لمس است. باتوجه به نوع فنربندی و سیستم تعلیقی که در این خودرو به‌کار رفته است، تکان و ضربه‌های ناشی از ناهمواری‌های زمین تا حدود زیادی جذب شده و به کابین منتقل نمی‌شود، اما مانند سایر خودروهای شاسی‌بلند و پیکاپ تکان‌هایی را می‌توان در اتاق حس کرد که باوجود ابعاد بزرگ خودرو تاحدودی توجیه‌پذیر است. سیستم ترمز در شرایط بحرانی و اضطراری در مناطق گوناگون به‌خوبی عمل می‌کند و به شما اطمینان خاطر می‌دهد. نکته‌ای که هنگام رانندگی و همچنین سواری با این وانت بزرگ می‌توان به آن دست‌ یافت، ایمنی بالایی است که ناخودآگاه متوجه آن می‌شوید. به همین منظور تمایل دارید پدال گاز را بیشتر فشار دهید و از موانع پیش‌رو یکی پس از دیگری عبور کنید. پیشرانه حجیم و قدرتمندی که برای این خودرو درنظر گرفته شده بیش از هرچیز در شرایط سخت، امانند حمل بارهای سنگین یا عبور از مناطق ناهموار و کوهستانی به‌داد سی‌یرا می‌رسد. پیشرانه هشت سیلندری که با حجم 3/5 لیتر توانایی تولید 370 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه را دارد. پس از کمی گرد و خاک کردن با این خودروی عضلانی تصمیم گرفتیم آن‌را کمی در شهر و لا‌به‌لای خودروهای کوچک شهری بررسی کنیم. باید در همین ابتدا به سختی کار اشاره کرد، زیرا ارتفاع بلند و ابعاد بزرگ خودرو سبب می‌شود در مواقع ترافیک و شلوغی خیابان کمی از دید اطراف خود را از دست بدهید. همچنین سیستم تعلیقی که در زمین‌های ناهموار کمی دچار تنش شده بود، روی آسفالت بسیار آرام و بی‌صدا عمل می‌کند و تا زمانی که رانندگی بدون هیجانی را دنبال می‌کنید این آرامش را به شما ارزانی می‌کند. رانندگی با این خودرو در شهرهای شلوغ مثل تهران بسیار خسته‌کننده است و مصرف بالای سوخت آن صرفه اقتصادی ندارد. اما با این حال شرایط ورود این‌گونه خودروها به ایران مهیا شود، یقینا استقبال بی‌نظیری از آن‌ها می‌شود. می‌توان برای جمع‌بندی و ارزیابی این‌گونه قلمداد کرد که جی‌ام‌سی‌ ‌سی‌یرا خودرویی باری و کاری است که برای شیطنت‌های خارج از جاده‌ای گزینه‌ای مناسب بوده و در عین حال حسی خوشایند را به شما منتقل می‌کند که فقط می‌توان آن را در یک خودروی آمریکایی یافت. در پایان از حاجی محمد ظاهر فقیری مالک محترم خودرو جهت در اختیار قرار دادن برای تست و بررسی سپاسگزاریم. 











 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید یک روز با غول‌پیکر آمریکایی در غرب تهران
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو