سرمایه گذاری مرز نمی‌شناسد

 سرمایه مملکت نمی‌شناسد و دنبال جایی می‌گردد که در آن سود باشد.

کد : 1506
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 بهمن 1394
print
نظرات : 0
سرمایه گذاری مرز نمی‌شناسد

روزنامه دنیای خودرو-علی طجوزی : انعقاد قرارداد رسمی همکاری ایران‌خودرو و پژو- سیتروئن به منزله اولین سرمایه‌گذاری مستقیم ایران در پسابرجام محسوب می‌شود. اینکه این‌ سرمایه‌گذاری‌ها و حضور رقبای قدرتمند چه تاثیری بر صنعت خودروی ایران خواهد گذاشت، با علیرضا نقوی، استاد دانشگاه بولونیا در میان گذاشتیم.

با توجه به اولین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران که توسط بخش خودرو صورت گرفته، می‌توان گفت درهای تجارت جهانی ایران رسما به جهان باز شده و امکان ورود خودروهای بیشتر، ارزان‌تر و باکیفیت‌تر فراهم شده است. آیا در شرایط فعلی خودروسازان ایرانی توان رقابت با رقبای قدرتمند را خواهند داشت؟
به نظرم پیش از هر چیز باید تاثیر تحریم‌ها بر ایجاد مشکلات صنعت خودروسازی را در نظر بگیریم. به دلیل تحریم‌ها خودروسازان نتوانستند مبادلات پولی را از مسیر درستی انجام دهند  و عوض شدن شرکای قطعه‌ساز نیز به‌نوبه خود باعث شد کیفیت خودروها پایین بیاید. همچنین عدم ارتباط با شرکت‌های مطرح و بزرگ جهان توان کنترل و تحلیل روند را از کارشناسان گرفته بود. حالا که تحریم‌ها رفع شدند، باید این مشکلات برطرف و فرایند تهیه قطعات و مبادلات مالی از راه صحیح و درستی انجام شود تا هم بتوان جلوی مشکلات احتمالی را گرفت و هم به آمارها و تحلیل‌های شفافی دست یافت و عامل بیماری‌ها را کشف کرد.

درباره مشکلات رقابت چه نظری دارید؟ 
در مورد نقاط‌ضعف صنعت خودروی ایران نسبت به رقبای خارجی می‌توان به مشکلاتی مانند قیمت‌گذاری بالا، کیفیت پایین و خدمات پس از فروش نامناسب  اشاره کرد. مجموعه این مشکلات باعث شده‌اند صنعت خودرو، قدرت رقابت در سطح جهانی را از دست بدهد. ضمن اینکه باید فکری هم به حال تعرفه‌ها کرد. زیرا دیوار تعرفه در سال‌های گذشته نتوانسته است هدفی را که سیاست‌گزار در نظر داشته، برآورده کند.

پس چرا این گونه برای رسیدن به ایران صف بسته‌اند. به‌عنوان مثال جدا از  پژو- سیتروئن، فولکس‌واگن و فیات هم دنبال سرمایه‌گذاری مشترک در ایران هستند. دلیل این تفاوت نگاه چیست؟
 آنها از ظرفیت‌های بازار ایران کاملا آگاه هستند ضمن اینکه  دنبال یک قدرت اقتصادی و سیاسی مهم در خاورمیانه هستند تا بتوانند بخش مهمی از تولیدات، قطعات و تجهیزات خود را به این کشور وارد کنند و از طریق ایران نیاز کل منطقه را پاسخگو باشند. براساس محاسبات آنها اینجا بازار مهمی وجود دارد و صحیح‌تر این است که اشتیاق‌ آنها به بازار ایران و منطقه است نه خودروسازان؛  و این شرایط برای ما یک موقعیت طلایی پیش آورده است که امیدواریم این بازار و فرصت طلایی به‌وجود آمده را به کشورهای دیگر واگذار نکینم. 

 پس این اتفاق برای صنعت خودروی کشور تهدید نیست  بلکه یک فرصت است؟
دقیقا. شما نگاه کنید کشورهایی مانند چین و هند از یک وضعیت بسیار نامطلوب تبدیل به یک قدرت جهانی شده‌اند که آمریکا را به زانو درآورده‌اند. در چندسال گذشته مسائل بزرگی توسط سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی حل شده است. زمانی بسیاری از کشورها اجازه سرمایه‌گذاری بین‌المللی را نمی‌دادند ولی حالا می‌بینید شرکت‌های خودروسازی برخلاف منافع کشور خود در کشورهایی مانند چین سرمایه‌گذاری کرده و همین خودروها را به کشورهای منبع صادر می‌کنند. کشورهای در حال توسعه  که زمانی شانس کوچک‌ترین موفقیتی را نداشتند، حالا با کمک سرمایه‌گذاری‌های مشترک، خودشان صاحب موفق‌ترین شرکت‌های بین‌المللی شده‌اند. پس بدون‌شک یکی از راه‌حل‌های اصلی همین سرمایه‌گذاری مشترک است. 

اگر خودروساز فرانسوی به ایران بیاید فقط منافع خودش را تقویت می‌کند؟
خیر، سرمایه مملکت نمی‌شناسد و دنبال جایی می‌گردد که در آن سود باشد. این ترس، روانی و تاریخی است و واقعیت این است که آنها اگر بیایند و در کشور ما سرمایه‌گذاری کنند، تبدیل به بخشی از سرمایه ملی ما می‌شوند و مجبور هستند با خواسته‌های ملی ما حرکت کنند. 

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید سرمایه گذاری مرز نمی‌شناسد
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو