دوره های آموزشی معاینه فنی برای کارشناسان تصادفات و پلیس

خودروهای دودزا را چگونه شناسایی کنیم؟

سیستم قضایی باید هر چه زودتر برای شناسایی متخلفان و صادر کنندگان گواهی معاینه فنی جعلی ورود کرده و قاطعانه با کسانی که سلامت عمومی جامعه را به خطر می اندازند برخورد کند.

کد : 1517
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 بهمن 1394
print
نظرات : 0
خودروهای دودزا را چگونه شناسایی کنیم؟

روزنامه دنیای خودرو-پگاه طوسی : قائم‌مقام ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران از برگزاری اولین دوره آموزشی معاینه‌فنی برای کارشناسان تصادفات پلیس خبر داد. دوره‌های آموزشی معاینه‌فنی مختص دانشجویان دانشکده افسری و معاینه‌فنی در سرفصل‌های دروس آنها نیز گنجانده شده است. این دوره آموزشی در‌واقع کارگاه آموزشی دو ساعته است که هفته گذشته برای اولین گروه 50 نفره برگزار شد. در این راستا مکاتبات و توافق‌هایی میان سرهنگ مرادی معاون آموزش دانشکده افسری و مرکز معاینه‌فنی انجام شده و در آینده سایر گروه‌ها برای آموزش به مرکز ستاد معاینه‌فنی اعزام می‌شوند.

اصلاح نگاه پلیس در تشخیص خودروهای دودزا 
پیش از این ماموران راهنمایی و رانندگی و ستاد معاینه‌فنی طرح مشترکی داشتند. در این طرح ماموران راهنمایی و رانندگی خودروهایی را که احتمال می‌دادند دودزا باشند متوقف می‌کردند و دور موتور آنها را به هفت‌هزار می‌رساندند. در این حالت هر ماشینی به دود می‌افتد و انباره آنها تخلیه می‌شد، پلیس تصور می‌کرد خودرو دودزاست. به همین دلیل آموزش‌های اصلاحی مختصری در این خصوص داده می‌شود. دکتر سیدنواب حسینی‌منش، قائم‌مقام ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران، در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنیای خودرو» با اشاره به همکاری و تعامل خوب پلیس در اجرای قانون و برخورد با خودروهای فاقد معاینه‌فنی و دودزا با رویکرد ارتقای سطح ایمنی تردد و کاهش آلودگی هوا گفت: «این دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی به‌صورت مشترک و مستمر با هدف آشنایی و آگاهی کارشناسان محترم پلیس به عنوان مجریان قانون از رویه و فرایند انجام معاینه‌فنی در مراکز شهر تهران و ایجاد تعامل بیشتر در ارتقای کیفی و نظارتی مراکز معاینه‌فنی برگزار خواهد شد. این دوره‌های آموزشی برای کارشناسان تصادفات برگزار می‌شود و در آن بخش‌های مختلف خودرو که در ایمنی تاثیرگذار هستند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. تمرکز آموزش‌ها بیشتر در بخش ایمنی است و در بحث آلایندگی تنها شناسایی خودروهایی که روغن‌سوزی دارند آموزش داده می‌شود.»
به گفته او، در مورد خودروهای گازسوز که ماهیتشان دود آبی دارند، بسیاری از ماموران راهنمایی و رانندگی به اشتباه تصور می‌کردند این خودروها روغن‌سوزی دارند. برای کاهش این خطا، در این کارگاه‌ها تعاملات میان دانشجویان و کارشناسان معاینه‌فنی دوسویه است و تجربیات بسیاری ردو‌بدل می‌شود، در نتیجه شاهد افزایش کیفیت کار ماموران راهنمایی و رانندگی خواهیم بود. ضمن آن که آنها با روند کاری مراکز معاینه‌فنی تهران بهتر آشنا شده و اعتمادسازی به مراکز بیشتر می‌شود. 

راه‌اندازی سامانه ملی یکپارچه معاینه‌ فنی
حسینی‌منش در خصوص عدم وحدت رویه در انجام معاینه‌فنی و تخلفات بعضی مراکز در سطح کشور گفت: «به زودی با اتصال کلیه مراکز در سطح کشور به سامانه ملی یکپارچه معاینه‌فنی (سیمفا)، کلیه مراکز با یک استاندارد واحد و یکسان فعالیت خواهند کرد. خوشبختانه براساس مواد آیین‌نامه اجرایی نحوه انجام معاینه‌فنی مصوب سال 93 هیات‌وزیران علاوه بر الزام مراکز به استفاده از سامانه معاینه‌فنی، دستورالعمل‌های مربوط به فرایند معاینه‌فنی وسایل نقلیه، مطابق با استاندارد ملی و حدود مجاز سطح انتشار آلایندگی سازمان حفاظت از محیط‌زیست در حال تدوین است. بدون تردید با اصلاح و انجام این اقدامات موثر دغدغه‌های پلیس و متولیان بحث معاینه‌فنی در کشور از صدور معاینه‌فنی بدون اصالت برطرف خواهد شد و پلیس می‌تواند به صورت نرم‌افزاری با اتصال به دیتا بانک معاینه‌فنی نسبت به اعمال قانون و جریمه خودروهای فاقد معاینه‌فنی اقدام کند.»

برخورد قوه قضائیه با صادرکنندگان جعلی برگه معاینه‌ فنی
دکتر حسینی‌منش با اشاره به‌زحماتی که در زمینه معاینه‌فنی از لحاظ کیفی و کمیتی در 15 سال اخیر توسط متولیان و مردم انجام شده است، تصریح کرد: «فواید انجام معاینه‌فنی به صورت صحیح در کشور، در بحث کاهش آلودگی هوا و تصادفات بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در حوزه خدمات معاینه‌فنی در مدت 15 سال زحمات زیادی توسط مسئولان و مردم کشیده شده است. امروز مراکز معاینه‌فنی از تعداد یک مرکز بیهقی در سال 1379 به تعداد 440 مرکز تمام مکانیزه معاینه‌فنی در سطح کشور توسعه یافته است. در بحث وضع قوانین و دستورالعمل‌ها در این چند سال سازمان‌ها تلاش خود را کرده‌اند. ولی در وضع موجود جای بسی تاسف است که عده‌ای سودجو و قانون‌شکن ماهیت این خدمات را که با زحمات زیادی برای کیفی‌سازی و توسعه آن انجام شده است، زیر سوال ببرند. برای سامان‌بخشی این وضعیت و تاثیرپذیری انجام معاینه‌فنی در ارتقای ایمنی و کاهش آلودگی هوا، درخواست ما از سیستم قضایی این است که هرچه زودتر در این ارتباط ورود کرده و با افراد متخلف و خاطی که سلامت عمومی جامعه را به خطر می‌اندازند برخورد کند.»

گواهی معاینه‌ فنی جعلی؛ نشان بی‌مسئولیتی
او درخصوص وظیفه اجتماعی شهروندان در بحث معاینه‌فنی گفت: « بنابر شنیده‌ها متاسفانه تعدادی شهروندان به جای انجام وظیفه شهروندی در کاهش آلودگی هوا، تنها صرف ترس از اعمال جریمه و قانون، از راه‌های غیرمتعارف اقدام به تهیه گواهی معاینه‌فنی جعلی یا بدون اصالت می‌کنند. واقعا جای تعجب است راکب از خودرویی برای خود و خانواده‌اش استفاده می‌کند که حتی از وضعیت عملکرد سیستم ترمز آن نیز مطلع نیست. این شخص نه‌تنها هیچ مسئولیتی نسبت به جامعه احساس نمی‌کند، حتی برای جان خود و خانواده‌اش نیز ارزش قائل نیست. بدون تردید اگر شهروندان، متقاضی دریافت این برگه‌های معاینه‌فنی غیرمتعارف نباشند، بسیاری از تخلف‌های موجود در این زمینه برچیده خواهد شد.»


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید خودروهای دودزا را چگونه شناسایی کنیم؟
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو