هنوز برای خودروهای وام 25 میلیون تومانی تامین بودجه نشده است

خوشبین باشید؛ تحرک بازار در راه است

سه خودروساز بزرگ کشور با وجود بهبود روند ماهانه تولید، با کاهش تیراژ در 10 ماه امسال و نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده و از برنامه موردنظر عقب مانده‌اند.

کد : 1531
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 بهمن 1394
print
نظرات : 0
خوشبین باشید؛ تحرک بازار در راه است

خبرنگار

روزنامه دنیای خودرو-سارا غضنفری : چندی پیش آمار تولید 10 ماهه امسال خودروسازان کشور در حالی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد که طبق آن، غول‌های جاده‌ مخصوص با کاهش تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده‌اند، اما در عوض تیراژ ماهانه‌شان افزایش یافته است. بر این اساس، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع 650 هزار و 541 دستگاه انواع محصول سواری را تا پایان دی‌ماه امسال تولید کرده‌اند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهشی 2/ 9 درصدی را تجربه کنند. این در حالی است که هر سه این خودروسازان، توانستند تیراژ دی‌ماه خود را نسبت به آذر، بالا ببرند و درنتیجه روند ماهانه تولیدشان را بهبود بخشند. علی مرادلو، مشاور وزیر صنعت کاهش تولید در این ماه‌ها را به  دلیل عدم فروش می‌داند و می‌گوید: « البته تولید و فروش در ماه‌های اخیر رو به رشد بوده است. اما در ماه‌های گذشته به‌خاطر بحث اقتصادی و پایین آمدن فروش، آمار تولید هم پایین آمده که بحث رکود موجب این موضوع شده بود.» این مقام مسئول درباره آمار جدیدی که  اگر بخواهد ارائه شود و این که آیا در مردم تقاضا ایجاد شده است یا خیر؟ گفت:« خیر. تقاضا ایجاد نشده است ولی در بازاری حال‌حاضر موضوع این است که تحریک تقاضایی به‌وسیله وام به‌وجود آمد و تعدادی خودرو فروش رفت. البته وضع اقتصادی و بازار هم تحرک کمی داشته است. در حال حاضر وضع خرید و فروش بهتر شده است و نسبت به سه ماه قبل وقتی فروش بالا برود، تولید هم افزایش پیدا می‌کند.» مردادلو درباره خودروهای مازادی که در وام 25میلیون تومانی فروش رفت و تامین بودجه آنها، به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید:« اکثر کسانی که برای وام 25 میلیون‌تومانی ثبت‌نام کردند، خودروهایشان را تحویل گرفته‌اند و حتی نه فقط مازاد بلکه از بین  110 هزار دستگاه خودرو هم تعدادی تامین بودجه نشده است و بانک مرکزی هم با این که پول در اختیارش است، هنوز تامین بودجه برای خودروسازان نکرده البته امیدواریم این مشکل هم به‌زودی حل شود.»

چه خودروهایی کاهش تولید داشته‌اند
طبق آمار اعلامی، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو توانسته‌اند در دی‌ماه امسال‌، در مجموع 85 هزار و 510 دستگاه انواع محصولات سواری را تولید و نسبت به ماه قبل از آن، افزایشی 4/ 26 درصدی را تجربه کنند. اما در حالت تفکیکی ایران‌خودرویی‌ها در دی‌ماه امسال 54 هزار و 189 دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با آذر ماه 6/ 43 درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده باشند. از سایپا نیز خبر می‌رسد این شرکت در اولین ماه زمستان امسال 20 هزار و 732 دستگاه تیراژ داشته و با این حساب نسبت به آذر ماه تنها 4/ 4 درصد افزایش تولید داشته است. همچنین پارس‌خودرویی‌ها نیز که تیراژی 12 هزار و 589 دستگاهی را در دی‌ماه از خود به جا گذاشته‌اند، 2/ 10 درصد نسبت به آخرین ماه پاییز امسال افزایش تولید را تجربه کرده‌اند. با توجه به آمار منتشرشده، مشخص می‌شود سه خودروساز بزرگ کشور با وجود بهبود روند ماهانه تولید، با کاهش تیراژ در 10 ماه امسال و نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده و از برنامه موردنظر عقب مانده‌اند. طبق برنامه‌ریزی وزارت صنعت، خودروسازان باید تا پایان سال یک میلیون و 400 هزار دستگاه انواع محصول را به تولید برسانند که با توجه به آمار فعلی، رسیدن به این هدف محال به‌نظر می‌رسد. به اعتقاد کارشناسان، کاهش تولید خودروسازان کشور طی 10 ماه امسال و عقب‌ماندن‌شان از برنامه، جدای از مسائل و مشکلات مربوط به تولید، به افت تقاضا در بازار خودرو نیز مربوط می‌شود. به‌عبارت بهتر، یکی از عوامل اصلی افت تولید خودروسازان، کاهش تقاضا و در نتیجه کم شدن فروش آنها بود؛ بنابراین تا زمانی که خرید و فروش رونق نگیرد، امیدی به بالا رفتن تولید (مطابق با ظرفیت موجود) نیست.

سه دلیل کاهش تولید خودروهای داخلی
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران‌خودرو سه دلیل کاهش تولید خودرو در سال جاری را برشمرد. چندی پیش، مجتبی استادرحیمی معاون کیفیت گروه صنعتی ایران‌خودرو در شبکه خبر درباره  دلایل این موضوع گفت: «نخستین علت این بود که به علت مشکلات کیفی که در شبکه خدمات پس از فروش داشتیم و مشکلات مشتریان و مسائل فرایندهای تولید، سخت‌گیری‌هایی روی کیفیت قطعات انجام دادیم و این سختگیری‌ها موجب شد صلاحیت تعدادی از سازنده‌ها باطل و اجازه ندهیم قطعات تولیدی آنها وارد شرکت شود.»
وی با اشاره به اینکه عامل دوم، تطبیق عرضه و تقاضا بود، ادامه داد: «در ۲ تا ۳ ماه اخیر به علت کاهش تقاضا برای اینکه به خودروهای کف پارکینگ اضافه نشود و خواب سرمایه نداشته باشیم، بر اساس تقاضا تولید را کاهش دادیم که امیدواریم تا ماه‌های آخر سال این کاهش را جبران کنیم.»
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: «عامل مهم دیگر که بسیار مهم بود و از سال ۹۳ برای نخستین‌بار به طور قاطع در ایران‌خودرو پیاده شد، موضوع جلوگیری از تولید خودروی با کسری بود.»
استادرحیمی افزود: «در انتهای سال ۹۲ حدود ۳۵ هزار دستگاه خودرو با کسری داشتیم که به علل مختلف از جمله کسری سپر، چراغ و ای‌سی‌یو نمی‌توانستیم این خودروها را تحویل مشتری دهیم.» 
عامل رکود در بازار در ماه‌های اخیر عدم فروش و تقاضا بود. حالا با تحریک بازار و دوران پساتحریم و ورود کشورهای خارجی به ایران، کارشناسان خوشبین هستند به‌زودی رکود از بازار خودرو رخت بربندد و تقاضا افزایش پیدا کند.


برجسب ها :

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید خوشبین باشید؛ تحرک بازار در راه است
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو