در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» مطرح شد

اثرات جذب سرمایه‌گذاری خارجی بر صنعت خودروسازی ایران

باید قوانینی که باعث دلسردشدن سرمایه‌گذاران می‌شود، اصلاح کنیم، کاغذبازی های اداری، ابهام در مقررات، مشخص نبودن رژیم تجاری، چند نرخی بودن ارز و ...

کد : 1532
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 بهمن 1394
print
نظرات : 0
اثرات جذب سرمایه‌گذاری خارجی بر صنعت خودروسازی ایران

روزنامه دنیای خودرو-رامین بیات : با آغاز فرآیند اجرایی شدن رفع تحریم‌ها و از بین رفتن آن‌ها، لحظه‌شماری برای حضور شرکت‌های خارجی در صنعت خودروسازی ایران شروع شد که این امر دیری نپایید. حال که قرارداد همکاری مجدد بین شرکت ایران‌خودرو و شرکت خودروسازی پژوی فرانسه منعقد شده است، این سوال مطرح می‌شود قرارداد همکاری که به منظور ایجاد یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک بسته شده است، چه تاثیراتی بر صنعت خودروسازی ایران خواهد داشت. برای پاسخ و مشخص شدن زوایا و ابعاد این موضوع سراغ محمد لاهوتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و رئیس‌کنفدراسیون صادرات و مهدی پورقاضی، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران رفتیم. آنها در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» در این زمینه به ارائه نظرات خود پرداختند.
محمد لاهوتی،  رئیس کنفدراسیون صادرات

این روزها اخبار سفر رئیس‌جمهوری به اروپا و فرانسه بسیار داغ است، در این سفر قرارداد همکاری مجدد بین ایران‌خودرو و پژو امضا و مبادله شد. به نظر شما مهم‌ترین استراتژی که باید در رابطه با سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع به‌ویژه صنعت خودرو صورت گیرد، چیست؟
در زمانی‌که تحریم‌ها وجود داشت، امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی نبود، اما حالا که تحریم‌های ظالمانه رفع شده است، باید از امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی نهایت استفاده را کرد. اما در رابطه با اینکه چه استراتژی‌ باید در صنعت خودروسازی کشورمان حکمفرما باشد، در رابطه با جذب سرمایه‌گذاری خارجی، می‌توان گفت باید استراتژی صنعت خودرو به نگاه صادرات‌محور تبدیل شود، اگر این نگاه حاکم شود، می‌توان به نتایج قابل قبولی دست یافت. 

به‌طور مشخص در این سرمایه‌گذاری‌های خارجی چه مواردی باید انجام شود؟
در این سرمایه‌گذاری‌ها که اغلب به‌صورت مشترک انجام می‌شود، باید هم موضوع افزایش تولید دنبال و هم موضوع افزایش و ارتقای کیفیت و محصولات دیده شود. از سوی دیگر با توجه به تاکیداتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با داخلی‌سازی حداقل 30 درصدی صورت گرفته است، باید گفت می‌توان با افزایش گام به گام داخلی‌سازی خودروها، موضوع انتقال دانش و تکنولوژی را میسر کرد.

اگر بخواهیم تجربه‌های تلخ گذشته تکرار نشود، در سرمایه‌گذاری‌های خارجی باید چه اقداماتی صورت داد؟
اگر موضوع سرمایه‌گذاری محقق شود و این شرکت‌های خارجی دارای منابع و منافع در ایران شوند و از سوی دیگر بازارهای آن‌ها از طریق سرمایه‌گذاری تامین شود، از راه همین سرمایه‌گذاری‌هایی که خود آن‌ها انجام داده‌اند، آنها اقدامات گذشته را انجام نمی‌دهند.

از مدت‌ها پیش کارشناسان بر لزوم اصلاح قوانین سرمایه‌گذاری خارجی تاکید کرده‌اند، دیدگاه شما در این‌باره چیست؟
با توجه به اینکه در فضای پسابرجام قرار داریم، طبیعتا شرکت‌ها و افراد خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران اقدام خواهند کرد، اما باید توجه داشت که ما باید قوانینی که باعث دلسردشدن سرمایه‌گذاران می‌شود، اصلاح و تغییر دهیم، در حال حاضر در حوزه قوانین سرمایه‌گذاری خارجی دارای موانع بسیار زیادی هستیم که آنها باید از میان برداشته شوند، همچنین کاغذبازی‌های اداری اداری بسیار زیادی برای دریافت مجوزهای لازم برای سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد و باید این موانع از سر راه برداشته شود.

آینده این سرمایه‌گذاری‌هایی که قراردادهای آن منعقد شده یا اینکه در آینده‌ای نزدیک بسته خواهد شد، چگونه تصور می‌کنید و این چنین قراردادهایی منجر به ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی کشورمان خواهد شد؟
قطعا این قراردادها و سرمایه‌گذاری‌هایی که صورت می‌گیرد، خروجی مناسبی برای صنعت خودروسازی کشورمان خواهد داشت و آن ارتقای کیفیت و تنوع در محصولات و خودرو‌ها خواهد بود. ذکر این نکته ضروری است که باید از این فرصت به وجود آمده استفاده کرد و زمینه انتقال تکنولوژی و دانش روز خودروسازی روز را فراهم کرد.

مهدی پورقاضی، رئیس کمیسیون صنعت، معدن و تجارت اتاق بازرگانی تهران
در فضایی که حدود دو هفته از اجرایی شدن برجام می‌گذرد، امضای قرارداد بین ایران‌خودرو و پژو، چراغ ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور را روشن کرد، این سرمایه‌گذاری چه تاثیری بر صنعت خودروی ایران در آینده خواهد گذاشت؟
اول باید به این موضوع اشاره کرد زمانی‌که توافق ژنو در ابتدای سال نهایی شد تا موقعی که در دوهفته پیش برجام به فرجام رسید، یک مدت زمانی بود که هیات‌های اقتصادی مختلفی برای ارزیابی بازار ایران و همچنین رصد فضای عمومی کشورمان به تهران در رفت و آمد بودند و به‌نوعی در حال بررسی شرایط بودند، اما در حال حاضر با توجه اینکه تحریم‌ها برداشته شده و مسائلی پولی و بانکی نیز در حال برطرف شدن است، کشورهای خارجی مترصد حضور در بازار ایران هستند. در چنین فضایی بازار خودروی ایران یکی از جذاب‌ترین و بکرترین زمینه‌هایی است که برای سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های خارجی بسیار پر سود و منفعت است. در این راستا پژو یکی از شرکت‌هایی بود که به دنبال بازگشت به ایران و به‌ دست گرفتن بازار از دست‌رفته خود بود که توانست این کار را انجام دهد.

این قرارداد چه پیامدهایی برای صنعت خودروسازی کشورمان در پیش خواهد داشت؟
مسلما این قرارداد می‌تواند به ارتقای کیفیت تولیدات خودروسازی کشورمان منجر شود و همچنین قدرت انتخاب مشتریان را در شرایطی که تنوع محصول زیاد شود فراهم آورد، از سوی‌دیگر باید توجه داشت در این فضا دانش پژو به خودروسازان کشورمان وصل شود، این در حالی است که قطعه‌سازان کشورمان نیز باید بتوانند قطعات خودروهای جدیدی را که قرار است در کشورمان به تولید مشترک برسد، تولید کنند. در چنین شرایطی است که صنعت خودروسازی کشورمان می‌تواند از جهش قابل‌توجهی از همه حیث داشته باشد.

به موضوع سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کردید، این در حالی است که در گذشته،  بسیاری از فعالان این حوزه از موانع و چالش‌هایی که در این حوزه وجود داشته است، صحبت کردند و خواستار برطرف شدن آن‌ها بودند،  این موانع و چالش‌ها شامل چه مواردی می‌شود؟
اگر بخواهیم به‌صورت مشخص این موانع و چالش‌ها را فهرست کنیم، می‌توان به مواردی چون کاغذبازی‌های اداری و دولتی، ابهام در مقررات جذب سرمایه‌گذاری خارجی، چندنرخی بودن ارز و مشخص نبودن رژیم تجاری کشور اشاره کرد.

در این بین موانعی که اشاره کردید، وجود کاغذبازی‌های اداری اداری از جمله مواردی است که مورد گله و شکایت بسیاری از سرمایه‌گذاران، چه داخلی و چه خارجی بوده است، کمی در این مورد بیشتر توضیح دهید؟
از زمانی‌که سرمایه‌گذار می‌خواهد شروع به اخذ مجوزها برای انجام کار خود کند، انواع به اصطلاح کاغذ بازی‌های اداری را با او انجام می‌دهند و سنگ‌های زیادی پیش ‌پای او قرار می‌دهند که شروع کار سرمایه‌گذاری را به تعویق می‌اندازد و مشکلات و معضلات فراوان و زیادی برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌کند، البته دولت تدبیر و امید باید برای از بین بردن این موانع و چالش‌ها گام بردارد و اقدام کند.


برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید اثرات جذب سرمایه‌گذاری خارجی بر صنعت خودروسازی ایران
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو