کاهش یا افزایش؟

سرنوشت قیمت خودروهای وارداتی

اگر تقاضای خودرو در سال آینده بالا باشد شاید بتوان گفت قیمت‌ها پایین نمی‌آید و همین حالت می‌ماند ولی اگر تقاضا مانند بازار فعلی که تقریبا از 9 ماه پیش به این شکل بوده باشد قطعا قیمت‌ها پایین‌تر می‌آید.

کد : 1542
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 بهمن 1394
print
نظرات : 0
سرنوشت قیمت خودروهای وارداتی

روزنامه دنیای خودرو-سارا غضنفری : در شرایطی که برخی خبرها حاکی از پیش‌بینی کاهش قیمت خودروهای وارداتی در سال آینده است، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است تنها گزینه‌های موثر در قیمت خودروهای وارداتی نرخ دلار، تعرفه واردات و قیمت‌پایه خرید است. این در حالی است که برخی فعالان و رسانه‌ها با توجه به لغو تحریم‌ها و باز شدن سوئیفت و تسهیل در واردات عنوان می‌کنند قیمت خودروهای وارداتی در سال آینده کاهش خواهد یافت.
فرهاد احتشام‌زاد در گفت‌وگو با خبر خودرو گفت: «به نظر می‌رسد کسانی که چنین مسائلی را در خصوص قیمت خودروهای وارداتی مطرح می‌کنند، در نظر نداشتند که خودرو جزو کالاهایی نبوده است که تاکنون از ارز دولتی استفاده کند و همواره واردکننده از ارز آزاد و ارز متقاضی برای واردات استفاده کرده است.»
وی تاکید کرد: «باز شدن شبکه بانکی تغییر چندانی در کاهش نرخ ارز متقاضی به‌وجود نخواهد آورد اما اینکه امکان استفاده از تسهیلات بانکی فراهم می‌شود، درست است و قطعا پس از باز شدن سوئیفت، این امکان وجود دارد اما اینکه این مساله تاثیر مثبتی بر قیمت وارداتی‌ها خواهد گذاشت البته مطمئنا درصد آن بالا نخواهد بود چون تنها چیزی که قیمت خودروهای وارداتی را مشخص می‌کند در وهله اول نرخ دلار و پس از آن نرخ تعرفه و قیمت پایه خرید است.»
نادی، کارشناس واردات خودرو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «به‌شدت مخالف این گفته است که قیمت خودروهای وارداتی در سال آینده کاهش نخواهد یافت.» او تاکید می‌کند: «به طور یقین با توجه به شرایط پیش‌رو، قیمت خودروهای وارداتی کاهش خواهد یافت.»
او می‌گوید: متاسفانه در حال‌حاضر مشکل، اظهارنظرهای غیرکارشناسانه است. در گذشته واردکننده مجبور بود از طریق صرافی پس از گردش چندین دست، پول را انتقال دهد و قطعا هرکدام از این افراد که می‌خواستند پول را انتقال دهند، مبلغی به عنوان کمیسیون دریافت می‌کردند. بین 8 الی 9 درصد انتقال پول با توجه به باز شدن سوئیفت، برای واردکننده ارزان‌تر تمام می‌شود مضاف بر این که از سوی دیگر وقتی کالا قرار بوده و وارد بنادر امارات شود‌، یک هزینه آنجا متحمل شود و همچنین یک هزینه در بنادر ایران بخورد. با نرخ بیمه‌ای که قبلا برای کشور ما در نظر گرفته بودند که تقریبا ضریب‌اش بسیار بالاتر از بیمه فعلی بود چون در تحریم بودیم، قطعا یک‌سری هزینه‌ها در این مرحله خواه‌ناخواه کاسته خواهد شد. همچنین وقتی کمپانی‌هایی مانند کیا و هیوندای که نمایندگی رسمی مانند تویوتا دارند، بتوانند به‌طور مستقیم خرید کنند، بسیار ارزان‌تر برایشان تمام می‌شود. لذا این نظریه‌ها مولفه‌های تعیین‌کننده خودرو است که در نظر گرفتن هرکدام از این مولفه‌ها بیانگر پایین‌تر آمدن قیمت خودروهای وارداتی است. با توجه به این که تمام این جریانات بازمی‌گردد به نظریه‌ای  طبق تعادل اقتصادی که در همه جای دنیا وجود دارد و عرضه و تقاضا نام دارد ؛ بنابراین اگر تقاضای خودرو در سال آینده بالا باشد شاید بتوان گفت قیمت‌ها پایین نمی‌آید و همین حالت می‌ماند ولی اگر تقاضا مانند بازار فعلی که تقریبا از 9 ماه پیش به این شکل بوده باشد قطعا قیمت‌ها پایین‌تر می‌آید.»
این کارشناس واردات تاکید می‌کند: «اعتقاد من این است که قیمت‌ها قطعا کاهش پیدا خواهد کرد.»

لغو تحریم‌ها بر قیمت وارداتی‌ها بی‌تاثیر است
‌از دیگر سو، فرهاد احتشام‌زاد می‌گوید: «در شرایطی که قیمت پایه خرید و نرخ دلار سهم بالاتری را نسبت‌به نرخ تعرفه در واردات خودرو دارد، در صورتی که تغییراتی در نرخ تعرفه اتفاق بیفتد، در قیمت فروش تاثیر خواهد گذاشت اما باز شدن شرایط فعلی و برداشته شدن تحریم‌ها تنها بر قیمت محصولات نمایندگی‌ها و برندهایی تاثیر خواهد گذاشت که تاکنون ارتباط مستقیم نداشته‌اند و نمایندگی‌هایی که و  از سال گذشته به‌طور مستقیم در حال فعالیت بودند، طبعا شرایط موجود تغییری در وضعیت آنها به‌وجود نخواهد آورد.»وی گفت: « در صورتی که تاکنون حمل کالا برای برخی از نمایندگی‌ها و واردکنندگان به صورت مستقیم صورت نمی‌گرفته و حال با وضعیت فعلی به طورمستقیم صورت خواهد گرفت  طبعا در کاهش هزینه تاثیر دارد و این رقم نیز در قیمت فروش تاثیر چندان محسوسی به‌وجود نخواهد آورد.»
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه به تاثیر تک‌نرخی شدن ارز بر قیمت خودروهای وارداتی پرداخت و اظهار کرد: 
«در شرایطی‌که نرخ ارز مبادله‌ای با ارز آزاد تفاوت زیادی دارد مسلما با تک‌نرخی شدن ارز، قیمت ارز مبادله‌ای افزایش و ارز بازار کاهش خواهد داشت. از این رو ما از این مساله استقبال می‌کنیم زیرا ارزی که استفاده می‌شود طبعا ارزان‌تر خواهد بود البته این اتفاق در صورتی است که واردکنندگان نیز توانایی استفاده از ارز مبادله‌ای را داشته باشند.» احتشام‌زاد افزود: «در صورتی که ارز تک‌نرخی شود و کماکان امکان استفاده از ارز مبادله‌ای برای واردات وجود نداشته باشد مسلما این موضوع تاثیری در قیمت خودروهای وارداتی نخواهد داشت.» وی گفت: «در شرایط فعلی تنها چیزی که از این بازار انتظار می‌رود این است که در کوتاه‌مدت شاهد افزایش تنوع مدل‌ها و برندهای خودروهای وارداتی در کشور باشیم. مسلما این افزایش تنوع می‌تواند باعث ایجاد رقابت بیشتر در بازار خودروهای وارداتی شود.» وی تصریح کرد:«امروز رقابت بیشتر یعنی تسهیلات و تنوع بیشتر خرید برای مشتریان. از این رو تسهیلات و تنوع خرید برای مشتریان می‌تواند در وهله اول سود مستقیم آن را نصیب عموم مردم کند چراکه قابلیت انتخاب بیشتر بین مدل‌های مختلف با تنوع بیشتر و تسهیلات بیشتری خواهند داشت.»


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید سرنوشت قیمت خودروهای وارداتی
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو