برخی رانندگان راضی و برخی ناراضی هستند

تعویض تاکسی اسقاطی با اقساطی

مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهر تهران از آغاز به کار گشت‌های ضربتی برای شناسایی تاکسی‌های فرسوده خبر داد و گفت آمار مراجعان به دفاتر پیشخوان دولت برای ثبت‌نام در حال افزایش است و تا روز چهارشنبه ۲۱ بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.

کد : 1552
تاریخ انتشار : يکشنبه 18 بهمن 1394
print
نظرات : 0
تعویض تاکسی اسقاطی با اقساطی

روزنامه دنیای خودرو-سیران سعدی : قرار است ناوگان تاکسیرانی کشور رنگ و بویی تازه بگیرد و تاکسی‌های کهنه و اسقاطی با تاکسی‌های نو و تقسیطی تعویض شوند. برخی رانندگان تاکسی اما تمایل زیادی به انجام این تعویض ندارند و از دست قسط دادن فرار می‌کنند. برخی رانندگان هم می‌گویند اگر تن به انجام این کار ندهند، شغل خود را در آینده نه چندان دور از دست می‌دهند. زیرا با تاکسی‌های کهنه مجاز به کار نیستند. این در حالی است که از چند روز گذشته فعالیت گشت‌های ضربتی برای شناسایی تاکسی‌های فرسوده در سطح شهر آغاز شده است.
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط‌زیست، پلیس راهور، تاکسیرانی و شرکت ایران‌خودرو منعقد شد، قرار است 90 هزار تاکسی فرسوده در سراسر کشور جمع‌آوری شوند. بر‌اساس این تفاهم‌نامه برای هر دستگاه خودرو 20 میلیون تومان وام در نظر گرفته شده که شرایط ضمانتی آن نیز آسان است؛ به‌طوری که برای این تسهیلات فقط یک ضامن و همچنین سفته لازم است. ضمن اینکه دوره بازپرداخت تسهیلات 20 میلیون تومانی با وام 48 ماهه و سود 16 درصد است. همچنین قبل از پایان سال هم تحویل خودروها آغاز می‌شود و تا پایان شهریورماه سال آینده،90 هزار دستگاه تاکسی فرسوده از ناوگان تاکسیرانی خارج و خودروهای جدید جایگزین می‌شود. در این طرح به خودروهایی تاکسی فرسوده اطلاق می‌شود که عمر آنها بیش از 10 سال باشد.
در شهر تهران 80 هزار دستگاه تاکسی برای جابه‌جایی مسافر در سطح شهر تردد می‌کنند که از این تعداد 17 هزار دستگاه فرسوده و خیابان‌های پایتخت مملو از تاکسی‌های فرسوده است. 
چند روز قبل مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهر تهران از آغاز به کار گشت‌های ضربتی برای شناسایی تاکسی‌های فرسوده خبر داد و گفت آمار مراجعان به دفاتر پیشخوان دولت برای ثبت‌نام در حال افزایش است و تا روز چهارشنبه ۲۱ بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.
از طرف دیگر گشت‌های نظارتی تاکسیرانی، تاکسی‌های فرسوده را شناسایی کرده و موضوع نوسازی ناوگان تاکسیرانی را به آنها اطلاع‌رسانی می‌کنند. همچنین این آگاهی به رانندگان تاکسی‌های فرسوده داده می‌شود که طرح‌هایی در آینده در دستور کار شورای عالی ترافیک است که برای تردد این تاکسی‌ها به محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک در صورت ادامه فرسودگی محدودیت‌هایی ایجاد خواهد کرد.
علی یکی از  رانندگان خط تاکسی ونک- پونک است. وی می‌گوید: «توی این چند روز همه راننده‌های خط از روز ثبت‌نام صحبت می‌کنند. البته نگرانی خاصی نداریم. باید تا آن زمان ثبت‌نام کنیم و  بعد منتظر اعلام واگذاری ماشین‌ها باشیم.»
از او درباره اقساط خودروهای جدید می‌پرسم. سری تکان می‌دهد و می‌گوید: «چاره‌ای نیست. به هرحال باید این ماشین‌ها هم از دور خارج شوند. فقط خدا کند بتوانم پژو بگیرم نه سمند.» می‌پرسم چه فرقی بین پژو و سمند وجود دارد. می‌گوید «به لحاظ مالی فکر کنم حداکثر 2تا3 میلیون برای پژو باید بیشتر پرداخت کنیم اما می‌ارزد. واقعا پژو قابل مقایسه با سمند نیست.»
علی درباره فشار به رانندگان بابت اقساط تاکسی‌های جدید می‌گوید: «برخی رانندگان عادت دارند آه و ناله زیادی سر دهند اما واقعیت این است که خودمان هم می‌دانیم این تاکسی‌ها پس از چند سال فقط به درد اسقاط کردن می‌خورند و اگر تعویض نشوند هوای شهر را آلوده می‌کنند و البته روی دست ما هم خرج می‌گذارند. به هرحال این تعویض خودرو به نفع همه است و من نمی‌دانم چرا برخی راننده‌ها صرفا نیمه خالی لیوان را می‌بینند  و می‌گویند این طرح به ضرر آنهاست. شاید مجبور باشند قسط هم بدهند اما در نهایت به نفع خودشان هم است چون از هزینه‌های تعمیر آنها کم می‌شود.»
محمد راننده خط سیدخندان- صادقیه است که نظر نسبتا متفاوتی دارد. او می‌گوید: «ماشین‌های دریافتی احتمالا گیرهای زیادی خواهند داشت و برخلاف صحبت این همکارمان حتما هزینه تعمیر هم روی دست ما خواهند گذاشت. نمی‌دانم چه گناهی کردیم که باید همش قسط خودروی بی‌کیفیت داخلی را پرداخت کنیم. البته مجبوریم. چون اگر پرداخت نکنیم نمی‌توانیم کار کنیم. درباره  تعویض خودرو هم همیشه ادعای زیادی می‌کنند. اولش می‌گویند تعویض سوئیچ  به سوئیچ  است. یعنی سوئیچ  اسقاطی می‌دهید و سوئیچ  ماشین نو می‌گیرید اما دفعه قبل 45 روز طول کشید که پس از تحویل ماشینم، ماشین نو بگیرم. 45 روز بیکار بودم و ضرر دادم اما کسی خبری از ما نگرفت.»
مدیرعامل شرکت تاکسیرانی می‌رگوید:« سال تولید بیشتر خودروهای ون مربوط به سال ۸۳ به بعد است و در حال حاضر تاکسی‌هایی در اولویت نوسازی هستند که سال تولید آنها قبل از ۸۳ ، بنابراین بخش زیادی از خودروهای ون شامل حال نوسازی نخواهند شد؛ اما رایزنی‌هایی برای نوسازی خودروهای ون با ستاد حمل‌و‌نقل سوخت داشته‌ایم که امیدواریم به سرانجام برسد.»
عباس راننده ماشین ون است که خط آزادی– میدان صنعت را پوشش می‌دهد. ماشین او خیلی کهنه و کارکردش از 300 هزار را هم گذرانده است. وقتی از او درباره طرح نوسازی تاکسی‌ها می‌پرسم. می‌گوید:  «خبرهایی بین راننده‌ها تاکسی است اما خدا را شکر شامل ما نمی‌شود. ماشین من هم کهنه است و برای سال 83 است، حالا کی نوبت به ما می‌رسد مشخص نیست اما خوشحالم مجبور نیستم دوباره وام بدهم.»
احسان هم با تاکسی پراید خود داخل شهر مسافر جابه‌جا می‌کند. وقتی از او درباره این طرح می‌پرسم با ناراحتی می‌گوید: «راننده تاکسی‌ها نابود شده‌اند. در این وضعیت اقتصادی باز هم باید قسط بدهیم و آن‌گونه که گفته‌اند مبلغ این اقساط بالای 500 هزار تومان است. تازه چه فرقی می‌کند تاکسی نو را هم بدهند به دو سال نمی‌رسد باز هم کهنه می‌شود. به خاطر اینکه روزانه بالای 12 ساعت از آنها استفاده می‌شود. هر چند این طرح به نفع خودروسازهاست تا ما راننده‌ها.»
خودروهای جایگزین شامل سمند EF7 و پژو GLX 405 مجهز به مخزن سی‌ان‌جی با امکان پیمایش حداقل 300 کیلومتر درهر بار سوخت‌گیری، GPS برای اندازه‌گیری پیمایش تاکسی و تاکسی‌متر برای اعلام کرایه جابه‌جایی مسافران خواهد بود.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تعویض تاکسی اسقاطی با اقساطی
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو