کشنده‌هایی که دماغ بزرگ خود را به تیغ جراحی نمی‌سپارند

کنورث؛ اصالت آمریکایی، نشاط استرالیایی

ایمنی بالا و راحتی رویایی فضای داخلی کامیون‌های دماغ‌دار کنورث در این دو قاره زبان‌زد است.

کد : 1555
تاریخ انتشار : يکشنبه 18 بهمن 1394
print
نظرات : 4
کنورث؛ اصالت آمریکایی، نشاط استرالیایی

روزنامه دنیای خودرو-فرانک آقاصفی : کنورث یک تولیدکننده آمریکایی و استرالیایی است که در زمینه تولید کامیون‌های سنگین و نیمه‌سنگین کلاس 8 فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی این خودروسازی در کرکلند واشنگتن قرار گرفته است. کنورث که درحال‌حاضر یکی از زیرمجموعه‌های پاکار به حساب می‌آید در گذشته تولیدکننده اتوبوس‌های ترانزیتی و اتوبوس‌های مدرسه بود.

گرسیکس‌موتور
پرتلند نقطه آغازی برای رسیدن به «کنورث» بود. خشت اول این کمپانی در سال 1912 توسط برادران جورج تی و لوئیس گرلینگر  به‌عنوان نماینده کامیون‌ و خودروهایی که با نام گرلینگر شناخته می‌شدند، گذاشته شد. در سال 1914 مالکان کنورث تصمیم گرفتند کامیون‌های خودشان را با موتور شش‌سیلندر و پرقدرت‌تر از قبل بسازند. از این رو مدل Gersix که در سال 1915 پرده‌برداری شد، با ساختاری فولادی و قدرتی بیشتر برای جاده‌های ناهموار غربی گزینه بسیاری مناسبی به حساب می‌آمد. در سال 1916، کمپانی گرلینگر به تاکوما در واشنگتن انتقال یافت و واحدی را در ساختمان تجاری اجاره کردند که ادگار. کی ورثینگتون مدیریت آن را برعهده داشت. در مدت زمان کوتاهی ادگار شیفته کمپانی گرلینگر شد. در سال 1917 ورثینگتون و شریک تجاری‌اش کاپیتان فردریک کنت کمپانی گرلینگر را خریدند و نام آن را به کمپانی گرسیکس‌موتور تغییر دادند. در سال 1919، کنت خودش را از تجارت بازنشسته کرد و پسرش هری کنت شریک جدید ورثینگتون شد.

تولد یک برند
در سال 1922 گرسیکس موفق به تولید 53 کامیون در کارخانه‌اش شد. یک سال بعد، کنت و ورثینگتون شراکت خود را دوباره با نام «کارخانه تولید کامیون کنورث» موتور به ثبت رساندند که در واقع نام جدید ترکیبی از نام دو شریک تجاری محسوب می‌شد. در سال 1926 کنورث شروع به تولید اتوبوس کرد و در 1933 به اولین کارخانه آمریکایی تبدیل شد که موتور‌های دیزلی را به‌عنوان استانداردی در کامیون‌های خود ارائه می‌کرد. در سال 1945 کنورث از طرف پاکار خریداری شد.

تولید اتوبوس روی پلتفرم کامیون
تولید اتوبوس در سال‌های اولیه تاسیس کنورث، تکیه‌گاه اصلی این کارخانه و زمانی هم به‌عنوان تجارت اصلی آن به شمار می‌رفت. زمانی که این کارخانه با نام گرلینگر شناخته می‌شد، اولین اتوبوس‌های مدرسه آن طبق شاسی کامیون گرسیکس ساخته می‌شد. در سال 1926، کنورث به تولید یک شاسی مختص اتوبوس‌های ترانزیت و مدرسه روی آورد که به نام BU شناخته می‌شدند. مدل‌ BU با چرخ‌های 212 اینچی (5400 میلی‌متر) اسپرت شده بود و در سال 1927 چرخ‌های آن به اندازه دو اینچ بزرگ‌تر شدند و ظرفیت آن نیز از 21 به 29 نفر رسید. مدل BU موتورهای شش‌سیلندر «بودا» را به همراه داشتند که تا سال 1931 به‌عنوان پیشنهاد اصلی کارخانه مطرح می‌شدند. این مدل خیلی سریع در شمال غربی اقیانوس آرام طرفداران بسیاری پیدا کرد و همین موضوع باعث شد که تولید آن از 127 دستگاه در سال 1927 به 230 دستگاه در سال 1930 برسد. در آن زمان اکثر مدل‌های BU روی بدنه‌ اتوبوس‌های مدرسه به کار می‌رفت و در مدرسه‌های محلی اطراف سیاتل و واشنگتن استفاده می‌شد.

بازگشت نیروهای تعدیل‌شده
کنورث تولید اتوبوس‌های خود را در سال 1930 گسترش داد و با وجود رکود شدید موفق شد بسیار تاثیرگذار باشد. در آگوست 1932 کنورث، 80 نفر از کارکنان کارخانه را که به دلیل رکود بیکار شده‌ بودند، در خط تولید جدید اتوبوس‌ها مشغول به کار کرد. مدل‌ جدید با نام KHC و ظرفیت حمل 23 مسافر توسط مهندسان کنورث تا بتواند تصویر رکود را تغییر دهد و اقتصاد محلی را به گردش بیندازد. هم‌زمان با احیای ملایم اقتصاد، مدل KHC22 بسیار مورد توجه قرار گرفت و دوباره نگاه‌ها را متوجه اتوبوس‌های کنورث کرد. 

اتوبوس‌های ترانزیتی
در این سال‌ها، کنورث خط تولید اتوبوس‌های معروف و موفق خود را متوقف کرد؛ اتوبوس‌هایی با ظاهری معمولی که براساس کامیون‌های سنگین مدل 86 ساخته شدند. تولید اتوبوس‌های کنورث تا دهه 1930 و حتی اوایل 1940 ادامه پیدا کرد و در این مدت شاسی‌ اتوبوس‌ها را برای سازندگان بدنه تولید می‌کرد. کنورث تولیدات خود را در سال 1939 تغییر داد. از این رو شاسی اتوبوس‌هایی را که با فروش ضعیفی روبه‌رو بودند، متوقف کرد و فعالیت خود را بیش‌تر روی طراحی اتوبوس‌های ترانزیتی متمرکز کرد که موتور آن‌ها در کف اتوبوس یا قسمت انتهایی آن تعبیه شده بود.

الحاق به پاکار
با شروع جنگ جهانی دوم، تولید اتوبوس‌های کنورث دوباره با مشکلاتی روبه‌رو شد اما کنورث توانست خود را سرپا نگه دارد چرا که سفارش‌های این کارخانه به نسبت قبل بیشتر شده بود. با این شرایط کنورث تولید سالانه خود را با 40 دستگاه حفظ کرد. در اواخر جنگ جهانی دوم، کنورث به بخشی از کمپانی پاکار تبدیل شد. 

مدل‌های پرطرف‌دار
در اوایل دهه 2000 کنورث مدل T604 خود را به مکزیک ارائه کرد. این مدل در واقع همان T604 استرالیایی بود که با تغییراتی اندکی به‌ویژه در قسمت کاپوت تولید می‌شد. بعضی از مدل‌های پرطرفدار کنورث در آمریکای شمالی T660، T880، W900، T680، T700 و T880 هستند. مدل‌های استرالیایی نیز در کنورث ویکتوریای استرالیا مونتاژ می‌شوند. اولین مدل استرالیایی KWS925 در سال 1962 ساخته شد. مدل‌های بسیاری از جمله T650، T604، K100G، C510، C540 و در استرالیا پرطرفدار هستند و ایمنی بالا و راحتی رویایی فضای داخلی آن زبان‌زد است.
اکثر رانندگان آمریکایی و استرالیایی بر این باورند که بی‌دماغ بودن کامیون احساس بی‌حفاظ و بی‌دفاع بودن خودرو را در آن‌ها ایجاد می‌کند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که این رانندها با کامیون دماغ‌دار احساس تسلط کامل به جاده را دارند اما کامیون‌های بی‌دماغ این احساس را به آن‌ها نمی‌دهد. از سوی دیگر، رانندگان کامیون‌ها معمولا راه‌های بسیار طولانی را طی می‌کنند و گاهی چند روز در راه هستند. از این رو کامیون‌های دماغ‌دار را ترجیح می‌دهند، زیرا به دلیل قرارگیری موتور در جلو، فضای بسیار بزرگی در داخل اتاق در اختیار دارند و این فضا باعث می‌شود جای خواب راننده بیشتر باشد و احساس راحتی بیش‌تر در سفرهای طولانی داشته باشد.

جدیدترین کامیون
شهریورماه امسال کن‌ورث از کشنده جاده‌ای T680 رونمایی کرد که گرچه این خودرو هم دماغ‌دار است، اما یکی از آیرودینامیک‌ترین محصولاتی است که تاکنون توسط این کمپانی تولید شده است. این کشنده جدید مصرف سوخت پایینی دارد، از عملکرد و راحتی زیادی برخوردار است و تجهیزاتی بسیار جدید و نوآورانه در اختیار سرنشینانش قرار می‌دهد. کابین این کشنده 2.1 متر طول دارد و برای پر کردن جای خالی بین کابین 1.9 متری کابین کشنده T660 و کابین 2.3 متری کشنده T700 طراحی و به بازار عرضه شده است. ماموریت این کشنده حمل بارهای سنگین در مسافت‌های طولانی است و با کابین‌های سینگل یا اسلیپرکپ به بازار عرضه می‌شود. در قلب این کشنده یک موتور 12.9 لیتری پاکار MX جا خوش کرده است. البته موتور کامینز ISX15 نیز به صورت سفارشی قابل خریداری است.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 4 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
کامبیز
ارسال شده در در 06/24/2016 12:29:41

بهترین زیباترین وقدرتمندترین کشنده‌ها ،کشنده‌های دماغدار آمریکایی هستند. یادش بخیر ماک.به یاد روزی که این کشنده‌ها دوباره به جاده‌های کشورمون بیان.

profileimage
کامبیز
ارسال شده در در 06/24/2016 12:25:46

بهترین زیباترین وقدرتمندترین کشنده‌ها ،کشنده‌های دماغدار آمریکایی هستند. یادش بخیر ماک.

profileimage
ارسال شده در در 04/13/2016 14:16:21

قیمت این کامیون در بازار جهانی و هم چنین در بازار ایران چنده امسال؟

profileimage
ارسال شده در در 04/13/2016 14:16:01

قیمت این کامیون در بازار جهانی و هم چنین در بازار ایران چنده امسال؟

تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو