نبود نیروی انسانی متخصص در چابهار

مشکل اصلی قطب سوم خودروسازی

ترکان:قطب سوم مسکوت مانده اما منتفی نشده است.

کد : 1556
تاریخ انتشار : يکشنبه 18 بهمن 1394
print
نظرات : 1
مشکل اصلی قطب سوم خودروسازی

روزنامه دنیای خودرو-سارا غضنفری : مشاور ارشد رئیس جمهور با اشاره به ایجاد قطب سوم خودروسازی در کشور گفت: «ایجاد سومین مرکز خودروسازی کشور در منطقه آزاد چابهار مدتی مسکوت مانده بود تا پس از لغو تحریم‌ها بتوانیم با مشارکت خودروسازان معتبر آن ایجاد کنیم.»
اکبر ترکان با اشاره به این موضوع که ایجاد قطب سوم خودروسازی در چابهار منتفی نشده است، گفت: «بحث ایجاد قطب سوم خودروسازی در دوره تحریم‌ها شکل گرفت از این رو شرکت‌هایی وارد مذاکره می‌شدند که دارای مشخصات مورد نظر ما برای تولید خودرو نبودند به همین خاطر چون می‌خواستیم بزرگان صنعت خودروی دنیا را در این کار شریک کنیم، صبر کردیم تا تحریم‌ها لغو شود.» مشاور رئیس جمهور افزود: «ما درحال حاضر به دنبال بهترین برندها برای سرمایه‌گذاری هستیم. قصد داریم با ایجاد قطب سوم خودروسازی،  هم رقیبی جدی برای دو خودروساز بزرگ کشور به وجود آوریم و هم اینکه الگویی جدید را در صنعت خودرو تجربه کنیم.»
دکتر سیدعلی جزایر ؛ رئیس انجمن علمی موتور ایران و استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، درباره  این موضوع که آیا چابهار کشش دارد  تا به قطب سوم خودروسازی کشور تبدیل شود به  روزنامه «دنیای خودرو» گفت: « در زمینه خودروسازی افراد مختلف اظهارات متفاوتی را انجام می‌دهند. در مورد چابهار مشکل اساسی که وجود دارد مشکل نیروی انسانی  است. در چابهار من فکر نمی‌کنم نیروی انسانی متخصص،  با قابلیت و توانمندی‌های کافی برای خودروسازی وجود داشته باشد و بزرگ‌ترین معضلی که در واقع وجود دارد احداث زیرساخت در آن منطقه است.» این کارشناس خودرو در پاسخ به این که رئیس منطقه آزاد اعلام کرده است شریک خارجی را تشویق به سرمایه‌گذاری در آن منطقه می‌کنیم، از تاثیرات این اقدام  گفت:« شریک تجاری خوب است اما اگر نیروی انسانی هم با خودش صفر تا صد به منطقه  بیاورد، آن زمان قضیه  فرق خواهد کرد اما اگر از نیروی‌های داخلی بخواهیم استفاده کنیم، نیروی داخلی بومی یعنی نیرویی که تخصص اساسا آنجا وجود ندارد. یعنی نیروی بومی‌ که تخصص خطوط مونتاژ و هم‌بندی را داشته باشد یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌هایی که به این کار می‌بینم نیروی انسانی است. » 
این کارشناس حوزه خودرو همچنین در مورد این‌که رئیس جمهور برای ایجاد قطب سوم خودرو در چابهار دو شرط گذاشته‌اند، نخست آنکه 51 درصد قطعات تولیدی در آن کارخانه ساخت داخل باشد و دیگر هم 30 درصد از محصولات تولیدی به خارج از کشور صادر و در بازارهای رقابتی عرضه شود؛ گفت: «سه بخش در قراردادهای جدید همواره داشته‌ایم یک ساخت داخل؛ دومصادرات و سوم سرمایه‌گذاری خارجی که هر سه خوب است و فکر می‌کنم اگر در هر کجای ایران بخواهد تولید با شراکت خارجی صورت بگیرد، باید این سه بخش لحاظ شود.»

صادرات خودرو؛ از شعار تا واقعیت 
از دیگر سو، ترکان گفت: «مطمئنا در قراردادی که با شریک تجاری‌مان برای ایجاد قطب سوم خواهیم بست این ملاحظات رئیس جمهوری را در نظر می‌گیریم تا محصولی در چابهار به تولید برسد که هم با حداکثر توان ساخت داخل، تولید شده باشد و هم اینکه قابلیت صادرات به سایر نقاط دنیا را داشته باشد.»
در همین باره جزایری؛ در پاسخ به این سوال که آیا واقعا امکان صادرات خودرو برای ایران وجود دارد یا در حد شعار است؛ گفت: «صادرات حتما باید  باشد اگر بخواهیم در تیراژهای بالا صحبت کنیم در حال حاضر بازار ایران به قدری جذابیت دارد که اگر در واقع بخواهند صحبتی بکنند، منطقی و عاقلانه‌اش این است که بحث صادرات در قراردادهای ما باشد. البته برقرار شدن خط تولید خودروسازی در مناطق مختلف مشکلات خودش را دارد. منطقه آزاد تجاری چابهار نقاط قوتی دارد، مانند این‌که قطعات وارد و صادرات هم انجام شود. اما مشکلات دیگری هم دارد و آن اینکه  نیروی انسانی و  زیرساخت ندارد، منابع انرژی کافی برای وصل شدن به شبکه برق سرتاسری ندارد که باید همه این موارد را دید. از همه مهم‌تر نیروی انسانی ندارد و نیروهای متخصص هم حاضر نیستند از نقاط دیگر ایران برای کار در زمان طولانی به آن منطقه بروند. بزرگ‌ترین معضل در تمام رده‌ها نبود نیروی انسانی است. کارگاه‌های جانبی هم وجود ندارد. همچنین به دلیل این‌که چابهار منطقه ساحلی است رطوبت دارد در نتیجه باید انبارداری و نگهداری قطعات یدکی امکان‌سنجی بشود. این قضیه در هر سطحی که گفته شود بسیار  فوری و بی‌برنامه است. باید امکان‌سنجی شود که آیا چابهار بهترین نقطه برای تبدیل شدن به قطب سوم است خیر؟»
 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
یک مخالف
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
محمد
ارسال شده در در 02/07/2016 14:04:56

شما بسازيد مردم ونيروى انسانى خودشون ميان به نظر من شما جربزه كار كردن وساختن نداريد

تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو