روزنامه «دنیای خودرو» تجارب سرمایه‌گذاری مشترک خودروسازان جهانی را بررسی می‌کند

«داچیا» رومانی را رنو جهانی کرد

دو برند داچیا و لادا کار خود را از کشورهای کمونیستی شروع کردند و بعدها با سرمایه‌گذاری رنو یا رنو-نیسان به موفقیت رسیدند.

کد : 1559
تاریخ انتشار : يکشنبه 18 بهمن 1394
print
نظرات : 0
«داچیا» رومانی را رنو جهانی کرد

روزنامه دنیای خودرو-مسلم تقوی : اتحاد رنو-نیسان حاصل ادغام دو خودروساز قدیمی و بزرگ فرانسوی و ژاپنی و صاحب هشت برند‌های اصلی است. داچیا، لادا، رنوسامسونگ،  اینفینیتی، ونوشا، داتسون و البته خود برندهای رنو و نیسان است. در میان این فهرست دو برند داچیا و لادا کار خود را از کشورهای کمونیستی شروع کردند و بعدها با سرمایه‌گذاری رنو یا رنو-نیسان به موفقیت رسیدند. کیفیت خودروهای لادای شوروی چندان جالب نبود و با فروپاشی این کشور و در پی واردات خودروهای مرغوب غربی، این خودرو می‌رفت تابه دست فراموشی سپرده شود تا اینکه توسط رنو-نیسان بازپروری شد. ولی ماجرای خودروی رومانیایی داچیا از همان ابتدا با بقیه برندهای کشورهای کمونیستی متفاوت بود. 

داچیا در روزهای ابتدایی
در بلوک شرق و کشورهای کمونیستی اروپای شرقی همیشه معضل وجود خودروی بی‌کیفیت وجود داشت. در این میان تنها برندی که در آن دوره خودروهای خوبی تولید می‌کرد و اکنون هم جزو برندهای مطرح شناخته می‌شود، داچیاست. 
شرکت خودروسازی رومانیایی داچیا، محصول دوره حکومت نیکولای چائوشسکو است و در سال 1966 در منطقه‌ای به نام داچیا تاسیس شد. این شرکت برای تاسیس اولین خط تولید خود از ابزارها و طراحی رنو 12 استفاده کرد. 
رومانی به نسبت همسایه‌های بلوک شرقی خود، با کشورهای غرب اروپا چون فرانسه، رابطه بهتری داشته است. دلیل این امر هم استقلال نیکولای چائوشسکو، رهبر دولت رومانی نسبت به شوروی سابق بود. به هر حال داچیا کار خود را نه با سرمایه‌گذاری که با گرفتن کمک از سوی رنو آغاز کرد. در سال‌های ابتدایی تولید این محصول یعنی دوسال پایانی دهه شصت میلادی، رومانیایی‌ها از داشتن این اتومبیل‌ها سرخوش بودند و صف فروش این خودروها به‌شدت طولانی می‌شد. 
در ابتدای دهه هفتاد میلادی مدل‌های 1300، 1300 لوکس و 1301 لوکس تولید می‌شد که مدل آخر به فناوری‌هایی مانند گرم‌کننده شیشه عقب، پنجره شیشه بغل و تجهیزات دیگری مجهز و همه تولیدهای آن برای اعضای حزب کمونیست رزرو شده بود. 
باز شدن صادرات به این کشور باعث شد به سرعت تغییرات زیادی در مدل‌های مختلف این خودرو به وجود بیاید. این شرکت شروع به تولید مدل‌های پیکاپ و مدر‌ن‌تری کرد و حتی ون رنو استافت را به صورت CKD البته به تعداد محدود در این کشور تولید می‌کرد. در اواخر دهه هفتاد، رنو 18 نیز در این کشور تولید شد. 

توسعه همکاری رنو و داچیا
به هر حال رابطه داچیا و رنو که از روزهای ابتدایی تاسیس این کارخانه شروع شده بود ادامه داشت تا اینکه این رنو کم‌کم این برند با ارزش را از آن خود کرد. در ابتدا رنو 51 درصد سهام داچیا را در سال 1999 خریداری کرد و در حال‌حاضر که آن را به 99.3 درصد رساند. داچیا نقشی مهم و کلیدی در استراتژی گروه رنو ایفا می‌کرد و رنو هم برای پرورش این برند سرمایه‌های زیادی را صرف کرد. 
خودروساز رومانیایی پس از این اتفاق رده جوانی از خودروها را به بازار عرضه کرد. خودروهای لوگان، لوگان MCV، لوگان ون، لوگان پیکاپ و ساندرو در طول پنج سال توسط این شرکت تولید شدند. این برند به‌طور پیوسته در حال رشد است و محصول لوگان آن هم اکنون در بازار ایران از بهترین و باکیفیت‌ترین خودروهای بازار به‌حساب می‌آید.
 از زمان عرضه خودرو لوگان در سال ۲۰۰۴  حدودا یک میلیون خودروی داچیا تاکنون به فروش رسیده است و در سال ۲۰۰۸ رشدی 11.7 درصدی و در پنج ماه اول سال ۲۰۰۹ رشدی 15.5 درصدی را شاهد بود. داچیا پس از پیوستن به گروه فرانسوی از یک برند ملی به یک برند جهانی تبدیل شد و تا سال 2009 خودروهای آن در بیش از ۵۰ کشور جهان به فروش می‌رفت. این برند برای رنو هم بردی باارزش به حساب می‌آمد که رنو با آن حضور خود در کشورهای زیادی را تثبیت ‌کرد.
رنو 8، داچیا 1300، داچیا لاستون، داچیا پیکاپ خودروهای مهم دوره‌ای بودند که این شرکت یک خودروساز ملی بود و حدود 2 میلیون 400 هزار دستگاه خودرو در این مدت ساخت.
 در سال 2004 که کار مدرنیزاسیون کارخانه پیتتسکی با سرمایه‌گذاری مشترک رنو تمام شد و این کارخانه کار خود را شروع کرد، داچیا حدود 94هزار دستگاه ساخت. روند تولید این خودروساز از سال 2004 تاکنون همواره افزایشی بوده است و در سال 2015 میزان تولید این خودروساز به بیش از 550 هزار دستگاه در سال رسید.
داچیا اگرچه زیرمجموعه‌ای از اتحاد رنو و نیسان است ولی این برند با سهم 10 درصدی از صادرات رومانی، اصلی‌ترین صادرکننده این کشور به شمار می‌آید. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید «داچیا» رومانی را رنو جهانی کرد
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو