نمایندگان پارلمان اروپا زیر فشار دولت‌ها برای تصویب محدودیت‌های جدید

توطئه دست‌های پنهان

بسیاری از نمایندگان پارلمان اروپا به این نکته اشاره کرده‌اند که از سوی دولت‌هایی که اقتصادشان به صنعت خودروسازی وابستگی زیادی دارد تحت فشار قرار گرفته‌اند، تا جایی‌که 61 قانونگذار از دادن خودداری کرده‌اند و بدین ترتیب در نتیجه نهایی آرا تاثیر بسزایی گذاشتند.   

کد : 1568
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 بهمن 1394
print
نظرات : 0
توطئه دست‌های پنهان

روزنامه دنیای خودرو-علی منصوری : اعضای پارلمان اروپا، علی‌رغم خشم عمومی مردم در پی رسوایی آلایندگی خودروهای فولکس‌واگن نتواستند محدودیت‌های قانونی جدیدی را برای خودروهای دیزل جدید وضع کنند. بر اساس تصمیم‌گیری جدید پارلمان اروپا میزان مجاز آلایندگی‌های مربوط به اکسید نیتروژن از سال 2019 دوبرابر میزان کنونی یعنی80 میلی‌گرم در هر کیلومتر و از سال 2021 نیز 50 درصد به این میزان افزوده خواهد شد. همچنین در این جلسه‌ که برای تصمیم‌گیری درخصوص این موضوع تشکیل شده بود، هر گونه معافیت در این زمینه غیرقانونی تشخیص داده شد. 
در جلسه‌ای که روز چهارشنبه در استراسبورگ تشکیل شد، نمایندگان پارلمان اروپا با 323 رای موافق در برابر 317 رای مخالف و کسری 53 رای برای کسب اکثریت آرا نتوانستند حفره‌های قانونی موجود مربوط به آلایندگی خودروهای دیزل را وتو کنند. ریچارد بردن سیاستمدار فعال بریتانیایی در حوزه حمل‌و‌نقل در این باره می‌گوید نمایندگان پارلمان اروپا با دریافت تهدید‌های غیرمستقیم از سوی بسیاری کشورها از جمله انگلستان در «موقعیت دشواری» قرار گرفته بودند. بردن در گفت‌وگو با نشریه گاردین گفت: «اینکه دولت‌ها در مراحل اولیه این فرآیند قانونگذاری توطئه‌چینی کنند اصلا قابل قبول نیست. به نظر می‌رسد یک بخش از این دولت نمی‌داند که باقی بخش‌ها چه کار دارند می‌کنند». موضوع آلایندگی اکسید نیتروژن در ماه سپتامبر سال گذشته و با فاش شدن تخلف فولکس‌واگن در استفاده از نرم‌افزار‌های پیچیده‌ برای دور زدن تست‌های آلایندگی، به عنوان یک موضوع سیاسی مطرح شد. استیو گودینگ، مدیر کمپانی RAC که در زمینه ارائه خدمات خودرویی فعال است، این رای‌گیری را «قدمی در جهت درست» ارزیابی کرده است که متوسط میزان آلایندگی را از هفت برابر میزان قانونی به دو برابر این میزان کاهش می‌دهد. صنعت خودروسازی ادعا کرده که نیازمند «شفافیت» درخصوص تست‌های مربوط به «میزان واقعی آلایندگی‌ها» است. خودروسازان می‌گویند معافیت‌های موجود در قوانین یورو6، یک حاشیه خطای حتمی را در مواجهه با تجهیزات جدید اندازه‌گیری ممکن می‌کند. هرچند اهرم علمی اتحادیه اروپا یعنی مرکز تحقیقات مشترک احتمال خطای تست‌ها را کمتر از 20 درصد برآورد کرده است اما مخالفان می‌گویند این تصمیم که میزان محدودیت در 50 درصد قرار گیرد، تصمیمی اساسا سیاسی است و در تضاد کامل با الزامات قانونی در خصوص بهبود کیفیت هوا قرار دارد. گرگ آرچر، کارشناس هسته‌ مشاوران وزارت حمل‌ونقل و محیط زیست بریتانیا در این باره می‌گوید: «تنها یک راه برای درآمدن از این رسوایی وجود دارد و آن اعلام اولیه نتایج این انعطاف‌پذیری در سال 2017 است». بسیاری از نمایندگان پارلمان اروپا به این نکته اشاره کرده‌اند که از سوی دولت‌هایی که اقتصادشان به صنعت خودروسازی وابستگی زیادی دارد تحت فشار قرار گرفته‌اند تا جایی که شصت و یک قانونگذار از دادن دادن خودداری کرده‌اند و بدین ترتیب در نتیجه نهایی آراء تاثیر به سزایی گذاشتند.   کاترین بیردر نماینده لیبرال دموکرات پارلمان اروپا گفت: «امروز روز خوبی برای معاملات ناپاک و روزی بد برای هوای پاک بود اما تعداد آرا نشان می‌دهد که در مخالفت‌های جدی برای ضعیف کردن محدودیت‌های مربوط به آلایندگی وجود دارد.» از سوی دیگر دولت بریتانیا اعلام کرد که به شدت از توافق جدید درخصوص محدودیت‌های آلایندگی حمایت می‌کند. به باور دولت‌مردان این کشور این توافق «از سال 2017 به میزان قابل توجهی موجب کاهش میزان آلایندگی‌های اکسید نیتروژن در خودروهای دیزل جدید خواهد شد و هر گونه به تعویق انداختن پذیرش آن [از سوی نمایندگان مخالف با این تصمیم] موجب تاخیر عملی شدن آن می‌شود».  


برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید توطئه دست‌های پنهان
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو