شهرداری تهران مقصر اصلی آلودگی هوا را معرفی کرد:

10درصد خودروهای پایتخت عامل 50 درصد آلودگی هوا

شهرداری تهران می‌گوید 10 درصد از خودروهایی که در معابر و خیابان‌ها تردد می‌کنند، مقصر 50 درصد از آلودگی هوای شهر تهران هستند.

کد : 1571
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 بهمن 1394
print
نظرات : 0
10درصد خودروهای پایتخت عامل 50 درصد آلودگی هوا

روزنامه دنیای خودرو-سیران سعدی : شهرداری تهران می‌گوید 10 درصد از خودروهایی که در معابر و خیابان‌ها تردد می‌کنند، مقصر 50 درصد از آلودگی هوای شهر تهران هستند، حتی عامل 80 درصد از آلودگی هوای پایتخت مربوط به خودروها، اعم از موتورسیکلت، خودروهای بنزینی و دیزلی است. از سویی یک عضو شورای شهر تهران هم با تایید این موضوع می‌گوید که حذف این خودروها نیازمند عزم ملی است، اما شهرداری هم برنامه‌ای برای کنترل عبور و مرور این خودروها ندارد و آنها به‌راحتی در مناطق کانونی آلودگی هوا رفت‌وآمد می‌کنند.
 به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» به‌گفته سیدجعفر تشکری‌هاشمی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران براساس مطالعات صورت‌گرفته، راه‌حل‌های کاهش آلودگی هوا کاملا شناخته‌شده هستند و خروج خودروهای فرسوده، کنترل معاینه‌فنی و ترویج استفاده از موتورسیکلت‌های برقی به‌جای موتورسیکلت‌های بنزینی ازجمله راهکارهای مهم در مقابله با آلودگی هوای پایتخت است. معاون شهردار تهران به این موضوع هم اشاره می‌کند که بر اساس گفته‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران،  ذرات معلق کوچک‌تر از 2.5 میکرون عامل اصلی آلودگی هوای پایتخت هستند و خودروها، اعم از موتورسیکلت، خودروهای بنزینی و دیزلی عامل ایجاد 80 درصد از آلودگی هوای پایتخت هستند. همچنین وی به این موضوع اشاره می‌کند که بر اساس مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران 10 درصد از خودروهای موجود در تهران، 50 درصد از آلودگی شهر تهران را به وجود می‌آورند.
در این باره ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل  شورای شهر تهران به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «واقعیت این است که خودروهایی که در معابر شهری تهران تردد می‌کنند، نقش مهمی در آلودگی هوای تهران دارند. اما بحث اینکه کدام خودرو و با چه شرایط و چه استانداردی منجر به آلودگی هوا می‌شود، بسیار مهم است و به طور قطع خودروهایی که از لحاظ سنی عمر بالایی و شرایط فنی نامناسبی دارند، از عوامل اصلی آلودگی هوای هستند. به این معنی که عمر استاندارد استفاده از این خودروها بیش از حد بوده و موتورهای آنها فاقد نکات فنی استاندارد و معاینه‌فنی هستند.»
قناعتی با اشاره به عوامل آلودگی هوای تهران می‌گوید: «در حال حاضر مشاغل سختی که منجر به آلودگی هوای تهران می‌شدند، از شهر دور شده‌اند. همچنین مقدار کمی از آلودگی هوای تهران شامل گازهای خانگی می‌شود بنابراین به طور یقین مقصر اصلی آلودگی هوا خودروها هستند. زمانی که شخصی خودرویی با قدمت حدود 20 سال می‌خرد که موتور آن هم از لحاظ فنی استاندارد نیست و در خیابان‌های تهران مسافرکشی می‌کند، به طور قطع در آلوده شدن هوا نقش دارد.»
بی‌برنامگی در کنترل تردد خودروهای کهنه
کافی است که در مناطق مرکزی شهر به ماشین‌هایی که در حال تردد در خیابان‌ها هستند، دقت کنیم و ماشین‌های کهنه و غیراستانداردی را که به‌راحتی وارد محدودهای پرترافیک و آلوده می‌شوند، مشاهده کنیم. قناعتی، عضو شورای شهر تهران در ادامه به این موضوع اشاره می‌کند که با روش فعلی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و با اشاره به راه‌حل این مشکل می‌گوید: «مسئولان امر باید برای این مشکل چاره‌جویی کنند. در شرایط فعلی تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که براساس برنامه‌ای اصولی و مشخص، این خودروها را کنترل کنیم و در محل‌هایی که تردد می‌کند، برنامه‌ریزی داشته باشیم. ضروری است که چگونگی عبور و مرور این خودروها سازماندهی شود. بدین معنا که این خودروها در چه روزهایی در هفته و در چه فصلی از سال مجوز رفت‌و‌آمد داشته باشند و ضریب عبور‌و‌مرور آنها کنترل شود. این موضوع زمانی اهمیت دارد که وقتی آلودگی هوا اضطرار می‌رسد، باید تردد این خودروها کنترل و مدیریت شده باشد. ضمن اینکه حذف کامل این خودروها از خیابان‌های تهران کار شهرداری نیست و شهرداری نقش کنترل‌کننده را ایفا می‌کند. در واقع این امر  نیازمند عزم ملی است.»
قناعتی به تجربه کشورهای دیگر به‌خصوص اروپایی‌ها در این زمینه اشاره می‌کند و می‌گوید: «در این کشورها خودروهایی که بالاتر از 5 سال قدمت داشته باشند، باید برای تردد در شهر عوارض و مالیات پرداخت کنند و به همین دلیل صاحبان این خودروها به‌جای پرداخت عوارض سنگین خودروی تازه‌ای می‌خرند. اما در ایران برای خودروهای فرسوده، قدیمی و آلوده‌کننده نه‌تنها عوارض و مالیاتی در نظر نگرفته‌ایم بلکه به راحتی هم در خیابان‌ها تردد می‌کنند زیرا برنامه‌ مشخص و اصولی در این زمینه صورت نگرفته است. در واقع اگر شخصی نمی‌تواند خودروی تازه‌ای بخرد، حداقل برای عبور و مرور او قوانینی وضع شود تا وارد محدودهایی در سطح شهر نشوند.»


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید 10درصد خودروهای پایتخت عامل 50 درصد آلودگی هوا
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو