مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به سوال روزنامه «دنیای خودرو»

کار پروژه تندر 90 نباید به اینجا می کشید

اگر امروز قرار بود پروژه تندر90 را آغاز کنیم، رویکرد دیگری داشتیم.

کد : 1575
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 بهمن 1394
print
نظرات : 1
کار پروژه تندر 90 نباید به اینجا می کشید

روزنامه دنیای خودرو-حسین دلاور : توقع مردم بالا رفته است. توافق و رفع تحریم‌ها را به فال نیک گرفته‌اند. برای تغییرات لحظه‌شماری می‌کنند. تغییراتی که شرایط زندگی زیبایی را برایشان تداعی می‌کند. بسیاری نگاهشان اقتصادی  است و به بازار خودرو چشم دوخته‌اند و منتظرند شاید خودرویی به‌روز جایگزین خودروی صفر 30 ساله‌ شود! ولی انگار آمدن خودروهای روز آنچنان ارزان و راحت نیست. با اینکه در شرایط پسابرجام به سر می‌بریم، می‌بینیم خودروسازان ما خبر از آمدن رخش‌های جدید را برای سال‌های بعد می‌دهند و آنچه قرار است به‌زودی به بازار بیاید، خودرویی قدیمی است. تندر90 فیس‌لیفت شده، پژو 207i (یا همان 206+) و حتی دانگ‌فنگ خودروهایی هستند که در سال‌های دور طراحی شده‌اند اما قرار است به ایران بیایند. سوالات ما از مدیرعامل ایران‌خودرو درباره این مساله است. چرا قدیمی‌ها همچنان می‌آیند؟!

آقای کارگر، مدیرعامل رنو پارس در کنفرانس خبری رونمایی رنو پارس اعلام کرد تندر90 فیس‌لیفت شده برای تولید به ایران‌خودرو می‌آید. نظر شما در مورد این مسئله چیست؟ چرا فیس‌لیفتی که در سال 2008 به بازار جهانی معرفی شده است، باید در سال 2016 به بازار ایران معرفی شود؟ آیا رویکرد رنو در خصوص تندر90 برای ایران مانند بازار جهانی است؟ 
اگر امروز قرار بود پروژه تندر90 را آغاز کنیم، رویکرد دیگری داشتیم. قرار بود این خودرو در ایران سالانه 500 هزار دستگاه تولید شود. 150 هزار دستگاه ایران‌خودرو، 150 هزار دستگاه پارس‌خودرو و 200 هزار دستگاه توسط کارخانه مستقل رنو که محقق نشد. اگر طبق پیش‌بینی آن سال‌ها بخواهیم حساب کنیم، باید امروز حدود سه‌میلیون تندر90 در ایران داشتیم. ولی فکر می‌کنم این عدد حدود 500 هزار دستگاه باشد که با پیش‌بینی‌ها بسیار متفاوت است. وقتی خودرویی در دو کمپانی ایرانی مونتاژ شود، بدیهی است مسائلی گریبان‌گیر آن می‌شود. وقتی آقای کارگر گفت قرار است تندر90 پیکاپ را در ایران‌خودرو مونتاژ کنیم و به تیراژ20 هزار دستگاه برسیم، گفتم اگر به دو هزار دستگاه رسیدیم به شما جایزه می‌دهم. شخصا موافق پروژه تندر90 پیکاپ نبودم و می‌خواستم برنامه را متوقف کنم. ولی زمانی بود که 95درصد بودجه اختصاص‌یافته خرج شده بود و نمی‌شد کاری کرد. پیش‌بینی می‌کردم از تندر90 پیکاپ در ایران مورد استقبال خوبی قرار نگیرد. زیرا در ایران افرادی که وانت می‌خرند، قصد استفاده کاری و درآمدی دارند و خودرویی را که بالای 30 میلیون تومان قیمت دارد نتخاب نمی‌کنند. در خصوص تندر90 فیس‌لیفت هم باید گفت تصمیم بر آن شد که نسخه فیس‌لیفت شده را در ایران‌خودرو بیاوریم تا تنوعی برای مشتریان ایجاد شود و حداقل بعد از این همه مدت، ظاهری به روزتر از تندر90 به ایرانیان معرفی شود. 

حدود یک سال پیش تصاویری از خودرو دانگ‌فنگ در کارخانه ایران‌خودرو منتشر شد. آیا با توجه به شرایط پسابرجام قصد همکاری با این کمپانی را دارید؟ 
باید بگویم چینی‌ها در سبد محصولات ایران‌خودرو سهمی بیش از 10 درصد ندارند. با توجه به شرایط هم شاید این سهم به 5 درصد برسد. ولی باید توجه داشت چرا برند دانگ‌فنگ انتخاب شده است. زیرا این برند محصولات به نسبت با کیفیتی دارد و می‌توانیم میزان قابل‌توجهی از قطعات محصولات دانگ‌فنگ را در ایران به صورت تولید داخل داشته باشیم. به‌عنوان مثال موتور محصول H30 این کمپانی همان موتور TU5 است که در ایران‌خودرو تولید می‌شود. خودروهای چینی مثل هایما S7 جز, محصولات استراتژیک ما به حساب نمی‌آیند و هدف ما خودرویی است که از این همکاری‌ها و قراردادها ایجاد می‌شود.

با توجه به شرایط فروش ایران‌خودرو، پژو 207 که چند وقتی تولید آن متوقف شده بود، دوباره برای فروش گذاشته شده است. آیا بازگشت مجدد این خودروی به نسبت قدیمی ربطی به همکاری مجدد ایران‌خودرو با پژو دارد؟
خیر. پژو 207 در قرار جدید که سبک تشکیل شرکت مشترک بین ایران‌خودرو و پژو شده است، نمی‌گنجد. پژو 207i به عنوان خودرویی از محصولات ایران‌خودرو به شمار می‌آید و ربطی به همکاری جدید ما با پژو ندارد. این خودرو در خطوط ایران‌خودرو تولید می‌شود و از سال آینده به بازار می‌آید.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
یک مخالف
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
ali
ارسال شده در در 02/10/2016 13:23:20

یه امید نابودی مونتاژکاران داخلی

ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو