روزنامه «دنیای خودرو» تجارب سرمایه‌گذاری مشترک را در جهان بررسی می‌کند

آنها با شراکت خودروساز شدند

ایران شاید از نظر رشد اقتصادی اکنون شرایط مناسبی نداشته باشد ولی پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول مبنی‌بر افزایش این شاخص در سال‌های آینده، خودروسازان را مجاب به آمدن به ایران می‌کند.

کد : 1577
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 بهمن 1394
print
نظرات : 0
آنها با شراکت خودروساز شدند

روزنامه دنیای خودرو-مسلم تقوی : در چند مقاله گذشته به بررسی بخشی از تجربه‌های سرمایه‌گذاری مشترک در کشورهای مختلف پرداختیم؛ چین، هند، برزیل، ویتنام و آفریقای‌جنوبی. حجم این سرمایه‌گذاری‌ها در کشورهای مختلف نشان‌دهنده این مساله است که بسته‌به رشد اقتصادی کشور هدف، سرمایه‌گذاری بیشتری صورت می‌گیرد. سرمایه‌گذاری مشترک در کشوری مانند ویتنام تنها یک حضور منطقه‌ای و محدود است ولی در کشورهای درحال‌توسعه این سرمایه‌گذاری‌ها غیرقابل‌شمارش می‌شوند. مامن این سرمایه‌گذاری‌ها هم طبیعتا کشور چین است. 
اکنون با باز شدن شرایط برای سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی در ایران، مسئله سرمایه‌گذاری مشترک بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. اگرچه ایران شاید از نظر رشد اقتصادی اکنون شرایط مناسبی نداشته باشد ولی پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول مبنی‌بر افزایش این شاخص در سال‌های آینده، خودروسازان را مجاب به آمدن به ایران می‌کند. علاوه‌بر این، مساله بکر بودن و حجم بازار خودروی ایران، شرایط جغرافیایی و ثبات سیاسی اقتصادی از دیگر نقاط قوت این صنعت برای سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی است. 

چین
بر اساس اطلاعات سازمان تجارت و توسعه ایالات‌متحده در سال 2003، کشور چین پذیرای 53.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی‌ها بود که این کشور را بزرگ‌ترین پذیرنده سرمایه‌گذاری خارجی می‌کرد. جایگاهی که پیش‌تر در اختیار کشور آمریکا بود. 
در زمینه خودروسازی تقریبا می‌توان گفت همه برندهای چینی از سرمایه‌گذاری مشترک استفاده می‌کنند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. 
خودروی پکن BAIC تحت سرمایه‌گذاری‌های مشترک پکن-بنز،     پکن-هیوندای و فوتون-دایملر فعالیت می‌کند. گروه خودرویی برلیانس هم با سرمایه‌گذاری مستقیم BMW پیشرفت کرده است گروه خودرویی BYD نیز با همکاری گروه آلمانی دایملر همکاری می‌کند.
چانگان از شرکت‌هایی است که توانسته سرمایه‌گذاری‌های زیادی را جلب کند. فورد، مزدا، پژو-سیتروئن و سوزوکی شرکت‌هایی هستند که با سرمایه‌گذاری‌های بسیار سنگینی به کمک چانگان آمده اند. 
چری برند دیگری است که توانسته سرمایه‌گذاری مستقیم برند‌های انگلیسی جگوار و لندرور را جذب کند. 
فاو FAW نیز با همکاری فولکس‌واگن آلمان، آئودی، جنرال موتورز، مزدا و تویوتا توانسته است کیفیت محصولات خود را بالا ببرد. 
شرکت دانگ‌فنگ، خودروساز بعدی است که چند سرمایه‌گذاری اروپایی و آسیایی را جذب کرده است. دانگ‌فنگ با دو سرمایه‌گذاری توسط نیسان، یک سرمایه‌گذاری توسط پژو سیتروئن، هوندا، کیا، اینفینیتی رنو و ولوو در رده بزرگان چینی قرار می‌گیرد. 
سایک موتورز نیز با جنرال‌موتورز، فولکس‌واگن و ایویکو همکاری می‌کند و خودروسازی گوانگ‌ژو با هوندا، تویوتا،    فیات-کرایسلر و میتسوبیشی قرارداد بسته است. جیلی و ولوو، هاواتی و هیوندای، سوئیست با میتسوبیشی هم جزو کم‌قراردادترین شرکت‌های چینی هستند.
لیست بلندبالای چین نشان‌دهنده اهمیت رشد اقتصادی در سرمایه‌گذاری مشترک است. در کشور چین به اندازه‌ای برند خودرویی وجود دارد که در اروپا نیست، دلیل این امر هم استفاده از همین امتیاز سرمایه‌گذاری مشترک است. تنها یکی از سرمایه‌گذاری‌های مشترک بالا حجم قراردادی بیشتر از سرمایه‌گذاری مشترک پژو و ایران‌خودرو است.

برزیل
در کشور برزیل نیز برندهای بسیار زیادی موجود است. اگرچه شرایط کنونی بازار برزیل به قدری بد است که اگر 2 سال دیگر با همین روال ادامه پیدا کند، میزان فروش در بازار آن از ایران کمتر خواهد شد ولی زمانی این کشور جزو بزرگ‌ترین جذب‌کننده‌های سرمایه خودرویی در دنیا بود. نگاهی به کارخانه‌های موجود در کشور برزیل و خودروهای تولیدشده در این کارخانه حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این کشور را نشان می‌دهد. فورد که قدیمی‌ترین خودروساز بازار برزیل است در کنار کارخانه‌های دیگری مانند فیات، جنرال‌موتورز، رنو، فولکس‌واگن و آئودی هنوز به کار خود ادامه می‌دهند. افا موتورز نیز از دیگر خودروسازانی است که محصولات چینی مانند لیفان را با سرمایه‌گذاری مشترک در این کشور تولید می‌کند. 

هند 
بازار خودروی هند تنها از طریق خودروسازان داخلی تامین نخواهد شد. اگرچه خودروسازان اصلی این کشور نیز با کمک خودروسازانی مانند میتسوبیشی دست به کار شده‌اند ولی بازار هنوز تشنه جذب برندها و به دنبال آن سرمایه‌گذاری‌های بیشتری است. فورد و تویوتا خودروسازانی هستند که برای دو تا سه سال آینده در این کشور در حال سرمایه‌گذاری هستند. از سوی دیگر جنرال‌موتورز با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری قصد دارد تا سال 2020 تولید خود را به 130 هزار دستگاه و تا سال 2025 به 220 هزار دستگاه برساند. کرایسلر نیز تقریبا نصف این مبلغ را برای سرمایه‌گذاری اختصاص داده است. مرسدس و ب‌ام‌و نیز چشمی به این بازار دارند و پژو هم برای همکاری با ماهیندرا اقداماتی را انجام داده است.

آفریقای‌جنوبی
همان‌طور که در شماره‌های پیشین گفتیم، آفریقای‌جنوبی دروازه ورود خودروسازان به آفریقا بوده است. بازار داخلی این کشور با فروش سالیانه بیش از 500هزار دستگاه در کنار بازار کشورهای منطقه جنوبی قاره آفریقا می‌تواند بازار بسیار بزرگی برای خودروسازان جهان باشد. نیروی کار ارزان در کنار معادن بزرگ برای مواد اولیه و ارزش پایین پولی این کشورها باعث شده است فورد، ب‌ام‌و، جنرال‌موتورز، مرسدس‌بنز، نیسان، رنو، تویوتا، فولکس‌واگن و تاتا موتورز در این کشور سایت تولید داشته باشند. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید آنها با شراکت خودروساز شدند
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو