توسان را از کدام شرکت بخریم؟

هیوندای توسان، خودرویی کراس‌اور که در نسل‌های گذشته به بازار ایران راه پیدا کرده و توانسته است آمار واردات و فروش خوبی را به‌دست آورد. حال که خبر آمدن نسل جدید این خودرو به صورت پلاک ملی در فضای بازار خودرو پیچیده و شرایط فروش آن اعلام شده است.

کد : 1586
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 بهمن 1394
print
نظرات : 2
توسان را از کدام شرکت بخریم؟

روزنامه دنیای خودرو-حسین دلاور : گرم شدن زمستان امسال بی‌دلیل نیست. گویا اتفاق‌هایی درحال رخ دادن است که یخ رکود بازار را می‌شکند. ولی این آب شدن برف‌های رکود که روی بازار خودرو نشسته است، با ابهاماتی همراه است که مشتریان واقعی را سر درگم می‌کند. آمدن خودروهای جدید به‌صورت وارداتی در کنار خبر آمدن خودروهایی با قابلیت مونتاژ در داخل، باعث شده است حال و هوای بازار خودرو تغییر کند. نمی‌توان تمام واکنش‌های مثبت به بازار خودرو را به‌خاطر شب عید دانست. زیرا برخی فروش‌ها حکایت از تحویل چند‌ماهه دارند که به گفته شرکت‌ها در طرح‌های فروش پیاپی به اتمام رسیده‌اند. از چینی‌ها گرفته تا خودروهای آلمانی، این روزها شرایط فروشی دارند که از نمایندگی‌های رسمی یا واحدهای فروش شخصی برای خودروها اعلام می‌شود. 
پیگیری امروز ما در مورد خودرویی پرفروش در بازار ایران است که طبق برنامه در اواخر بهار 95 به بازار ایران می‌پیوندد. هیوندای توسان، خودرویی کراس‌اور که در نسل‌های گذشته به بازار ایران راه پیدا کرده و توانسته است آمار واردات و فروش خوبی را به‌دست آورد. حال که خبر آمدن نسل جدید این خودرو به صورت پلاک ملی در فضای بازار خودرو پیچیده و شرایط فروش آن اعلام شده است، سردرگمی درباره شیوه تحویل، شماره‌گذاری و ارائه خدمات برای مشتریان ایجاد شده است. مدل 2016 نسل دوم این خودرو با گارانتی شرکتی قیمتی بالای 160 میلیون تومان را در بازار ایران تجربه می‌کند. ولی شاهد هستیم نسل سوم آن در برگه‌های فروش، قیمتی کمتر از نسل دوم دارد که کمی با قواعد بازی در بازار ایران متفاوت است. با اینکه نسل سوم این خودرو موتور دو لیتری 168 اسب‌بخاری دارد و از نظر عوام، 400 سی‌سی از نسل دوم حجم موتور کمتری دارد، ولی از نظر امکانات و ایمنی در سطح بسیار بالاتری قرار گرفته است که می‌تواند باعث افزایش قیمت این خودروی جدید نسبت به نسخه قدیمی‌ شود. حال اگر قبول کنیم توسان جدید اتفاقی عجیب در بازار ایران است و قیمتی کمتر در واقعیت به خود اختصاص داده است، چطور باید به شرایط فروش متفاوتی که اعلام می‌شود اطمینان کامل داشته باشیم؟ این اختلاف قیمت‌ها در فروش اولیه شرکت‌های واردکننده، چه دلیلی دارد؟ آیا می‌توان گفت برخی فروشندگان از کم اطلاعی مشتریان سوءاستفاده می‌کنند تا به سود بالای خود نزدیک شوند؟
شرکت آسان‌موتور که به‌عنوان نماینده رسمی هیوندای در ایران شناخته می‌شود و بیش از 50 نمایندگی فعال دارد، قیمت این خودرو را 157 میلیون تومان به صورت علی‌الحساب اعلام کرده است. این شرکت از مشتریان 49 میلیون تومان به صورت نقدی دریافت می‌کند و 30 روز بعد، 30 میلیون را تحت عنوان ودیعه دوم می‌گیرد و طبق قرارداد خودرو را تا 90 روزکاری تحویل می‌دهد. با توجه به لغو تحریم‌ها و آغاز همکاری‌های مستقیم، از این پس آسان‌موتور خودروهای خود را از جمله توسان، به صورت خرید مستقیم از کره‌جنوبی وارد می‌کند و از نظر تطابق فنی یک مزیت به حساب می‌آید. زیرا این شرکت با توجه به اطلاعات محصولات خود، تعمیرات آن را در نمایندگی‌هایش فراهم می‌کند و بدیهی است خودروهایی با سفارش‌گذاری کشورهای واسطه، می‌توانند تداخلی را در ارائه خدمات پس از فروش ایجاد کنند. 
شرکت عظیم‌خودرو که این روزها قیمت‌های نجومی را برای خودروهای چینی هاوال اعمال کرده است، روی توسان جدید قیمت‌گذاری عجیبی انجام داده و قیمت این خودرو را 138 میلیون تومان اعلام کرده است. این شرکت هم تحویل خودروها را بین 90 تا 120 روزکاری اعلام کرده است و 75 میلیون و 900 هزار تومان را به عنوان پیش پرداخت از مشتریان دریافت می‌کند. همچنین در ایام دهه فجر نمایندگی‌های این شرکت تخفیفاتی را روی قیمت اعلامی اتخاذ می‌کنند. کارشناسان فروش عظیم‌خودرو در معرفی خودرو می گویند که خودروها از بازار عمان تامین می‌شود و به دلایل ناگفته خود ارزنده‌تر از بقیه شرکت‌ها به حساب می‌آیند. آنها می‌گویند تمام هزینه شماره‌گذاری، بیمه، تبصره و... روی این قیمت لحاظ شده و مشتری خودروی پلاک شده را با 138 میلیون تومان تحویل می‌گیرد. کارشناسان فروش این شرکت با جذب مشتری از روش تخریب رقبا استفاده کرده و در صحبت‌های خود به این نکته اشاره می‌کنند که آسان‌موتور خودرویی را وارد نمی‌کند و منتظر است توسان‌های ثبت‌نام کرده را از بازار ایران تهیه کند. همچنین بدون استناد به مساله‌ای از روش‌هایی مثل تاخیر زیاد آسان موتور در تحویل خودرو، جذب سرمایه از مردم به واسطه فروش توسان برای جبران بدهی‌ها و... استفاده می‌کنند تا مشتری را متقاعد به خرید از عظیم‌خودرو کنند. حتی در دو مورد در تحقیق میدانی خود شاهد بودیم فردی از نمایندگان آسان‌موتور را معرفی می‌کردند و می‌گفتند این آقا توسان را از طریق ما ثبت‌نام کرده و به شرکت آسان‌موتور اعتماد نکرده است! این رفتار غیرحرفه‌ای کارشناسان فروش عظیم‌خودرو به همین جا ختم نمی‌شود و دست به تخریب وجهه شرکت سوم، یعنی مفتاح رهنورد هم می‌زنند. آنها در خصوص فعالیت این شرکت می‌گویند «مفتاح رهنورد تنها یک شرکت کشتیرانی است و تضمین به فعالیت‌های او نیست. این شرکت خودروهای خود را از بازار امارات تامین می‌کند و با آپشن‌های تقلبی به مشتریان تحویل می‌دهد». به هر حال این گونه رفتار کارکنان عظیم‌خودرو این مساله را اثبات می‌کند که با گذشت این همه سال از فعالیت خود، هنوز اخلاق‌ کاری و اصول رقابت را درست اجرا نمی‌کنند و با توجه این نوع ثبت‌نام و قیمت‌گذاری، می‌توان کمی حساس شد که چرا عظیم‌خودرو این قیمت را روی خودرو گذاشته و قصد تخریب رقبا را دارد؟
شرکت مفتاح رهنورد هم در جدیدترین طرح فروش خود قیمت توسان جدید را 140 میلیون تومان اعلام کرده است. کارشناسان فروش این شرکت مواضع خاصی در خصوص فعالیت رقبا ندارند و تنها این مساله را به مشتری می‌گویند که «140 میلیون تومان هزینه کلی خودرو است و طبق قرارداد هیچ وجه اضافه‌ای دریافت نمی‌شود. عظیم‌خودرو که توسان را 138 میلیون تومان اعلام می‌کند، بعدا پنج میلیون تومان به عنوان حق کارگزاری از مشتریان دریافت می‌کند». مفتاح رهنورد در ثبت نام خود 50 میلیون تومان ابتدا دریافت و طی دو بازه زمانی بیست روزه، دو فقره وجه 20 میلیون تومانی را طبق قرارداد از مشتری اخذ می‌کند و خودرو را به گفته های خود تا 120 روزکاری تحویل می‌دهد. کارشناسان این شرکت اعلام می‌کنند تمام خودروهای آنها سفارش اروپاست و در فول‌ترین سطح ممکن قرار دارند. 
همه این سه شرکت خودروها را طبق قوانین با گارانتی پنج سال یا 150 هزار کیلومتر آسان‌موتور عرضه می‌کنند. ولی هر کدام قیمت‌گذاری مختلفی برای خودرو در نظر گرفته‌اند. مساله اصلی اینجاست که قیمت‌گذاری کدام شرکت به واقعیت نزدیک‌تر است و خرید از کدام شرکت اعتبار بیشتری به همراه دارد؟


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
موافق
یک مخالف
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 2 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
امير
ارسال شده در در 08/16/2016 12:25:32

اي گونه شركتها قيمت خودرو را به علت جمع كردن مشترى كمتر اعلام مىكنند بگفته يكى از كارشناسان اى شركتها سود آنها در بد قولى ميباشد

profileimage
Afshin8403
ارسال شده در در 02/19/2016 07:03:15

به نظرم آخر اين متن نتيجه گيري كارشناسي خودتون هم بنويسيد
اين متن كه نوشتين فقط قيمت سه وارد كننده رو نوشتين
چرا تيتر چيز ديگه اي ميگه ؟
خب شما رو بعنوان كارشناس ميدونم حداقل قيمت اصلي به يورو يا دلار و ... رو هم ميگفتين

تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو