مدیریت شهری مصمم است

مقابله با جولان موتوری‌ها در پایتخت

به گفته معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران این طرح به لحاظ انضباط‌ شهری و کاهش آلودگی موثر خواهد بود و قرار شد تا پایان امسال، یعنی کمتر از دو ماه دیگر تمهیدات لازم برای جانمایی و ایجاد پارکینگ موتورسیکلت‌ها صورت بگیرد.

کد : 1592
تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 بهمن 1394
print
نظرات : 0
مقابله با جولان موتوری‌ها در پایتخت

روزنامه دنیای خودرو-سیران سعدی : موتورسیکلت‌ها همه جا هستند؛ از خیابان‌ها و بزرگراه‌ها گرفته تا پیاده‌روها. حتی بیشتر از ماشین‌ها. به خودشان اجازه می‌دهند به‌راحتی با ویراژ دادن از میان ماشین‌ها و آدم‌ها راه خودشان را باز کنند. البته مقصر بخشی از آلودگی هوای تهران هم هستند و حتی‌به اعتقاد برخی کارشناسان مقصر اصلی این پدیده به‌حساب نمی‌آیند. این پرونده سنگین باعث شده است تا مسئولان به‌دنبال چاره‌جویی برای محدود کردن موتورسواران باشند، ازجمله ممنوع کردن تردد ورود‌ آنها به برخی نقاط و مراکز شهر و پلاک نکردن موتورهای کاربراتوی از سال آینده. کارشناسان می‌گویند ممنوع کردن ورود موتورسیکلت‌ها به محدوده‌های خاصی در سطح شهر به‌ویژه در مرکز، نیازمند برنامه‌ریزی اصولی است و جای آن در مدیریت شهری به چشم می‌خورد. این در حالی است که چند ماه قبل، طرح ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌ها به محدوده بازار تهران تصویب شده است و یک‌عضو شورای شهر تهران بر این باور است که اگر این طرح به‌درستی اجرایی شود، می‌تواند الگوی مناسبی برای مناطق محدوده‌مرکزی شهر تهران باشد. اما به‌نظر می‌رسد این طرح هنوز به‌درستی اجرا نشده است و موتورسواران هنوز حاکمان بلامنازع پیاده‌روها و خیابان‌های تهران هستند. 

بی‌برنامگی در طرح ممنوعیت موتورسیکلت‌ها به بازار
چند ماه قبل اعضای شورای اسلامی شهر‌تهران طرحی را به تصویب رساندند که بر اساس آن ورود موتورسیکلت‌ها به محدوده بازار عودلاجان ممنوع شد. طرح «الحاق یک تبصره به‌مصوبه ممنوعیت ورود موتورسیکلت به بازارهای مسقف محدوده خیابان ۱۵ خرداد» در حالی به تصویب رسید که به‌گفته رئیس پلیس راهور ناجا کارشناسی نشده بود. اما در مقابل، شهرداری از این طرح استقبال کرد. به گفته معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران این طرح به لحاظ انضباط‌شهری و کاهش آلودگی موثر خواهد بود و قرار شد تا پایان امسال، یعنی کمتر از دو ماه دیگر تمهیدات لازم برای جانمایی و ایجاد پارکینگ موتورسیکلت‌ها صورت بگیرد. از طرف دیگر برخی کارشناسان شهری بر این باورند که علاوه‌بر عودلاجان، طرح ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌های بنزینی به مناطق مرکزی تهران هم باید به تصویب برسد تا از بار ترافیکی و آلودگی هوا در این مناطق کاسته شود. چند روز قبل هم سید‌جعفر تشکری‌هاشمی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار تهران هم به این موضوع اشاره کرد و گفت هنوز ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌های بنزینی به مناطق مرکزی تهران اعمال نشده است، اما یکی از اقداماتی که باید در آینده در دستور کار شورای ترافیک تهران باشد همین منع تردد موتورسیکلت‌های بنزینی در بخش‌هایی از مناطق مرکزی شهر تهران است. 
در حالی که اکثر اعضای شورای شهر و شهرداری تهران شمشیر را برای موتورسواران از رو بسته‌اند، ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای‌شهر تهران از عدم اجرایی شدن این طرح انتقاد و به این نکته اشاره می‌کند که به‌رغم تصویب طرح زور مجموعه مدیریت شهری و پلیس راهنمایی و رانندگی هنوز به موتورسواران نرسیده است و آنها آزادانه به مناطق ممنوعه تردد می‌کنند. وی به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «اگرچه ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های بنزینی به محدوده بازار تهران تصویب شده است، اما این طرح در این محدوده موفق نبوده است و نتوانسته‌اند جلوی ورود آنها به این محدوده را کنترل کنند و هنوز این اتفاق نیفتاده است.»
این عضو شورای شهر به نقش شهرداری در کنترل تردد موتورسیکلت‌های بنزینی اشاره می‌کند و می‌گوید: «شهرداری باید شرایط و بستر کنترل ممنوعیت موتورسیکلت‌های بنزینی را فراهم کند و در مکان‌هایی با موانع محیطی و در مکان‌هایی هم با حضور افراد سازماندهی و کنترل کند و آن را به‌عنوان یک مدل به مناطق دیگر تهران به‌ویژه مناطق مرکزی و کانون آلودگی هوا تسری دهد تا این مشکل حل شود.» 

ممنوعیت پلاک‌گذاری کاربراتوری‌ها از سال آینده
در عین حال مشکل آلودگی هوا و ترافیک سنگین، زخم دیگری است که از رفت‌وآمد انبوه موتورسیکلت‌ها بر تن شهر و معابر آن نشسته است. چند هفته پیش و پس از مدت‌ها سرانجام ممنوعیت پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری در سال آینده به تصویب رسید و قرار است از مهرماه سال آینده این ممنوعیت اجرایی شود. وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در شهرداری تهران گفته این طرح در راستای کاهش آلودگی هوا در سازمان حفاظت محیط‌زیست به تصویب رسیده است و طراحی مبنی‌بر تبدیل موتورسیکلت‌های کاربراتوری به انواع موتورسیکلت‌های با سوخت پاک اتخاذ شده است. به‌گفته حسینی این اقدام تاثیر قابل‌توجهی بر کاهش آلاینده‌های ناشی از تردد موتورسیکلت‌ها در تهران خواهد داشت و این موتورسیکلت‌ها از آلاینده‌ترین وسایل‌نقلیه متحرک در تهران و دیگر شهرهای کشور هستند.
 این طرح‌ها در حالی است که به‌نظر می‌رسد با اجرایی شدن آنها هم مشکل موتورسواران در تهران حل نشود، زیرا این پدیده ریشه‌های عمیق‌تری از جمله مشکلات اقتصادی موجود در جامعه دارد و مسئولان برای حل قطعی این مشکل باید با این ریشه‌ها روبه‌رو شوند.  


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
andموافق
یک مخالف
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید مقابله با جولان موتوری‌ها در پایتخت
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو