تست فنی میستوبیشی لنسر GLX و پراید نسیم

وقتی چشم‌ها به پراید خیره می‌شود

پراید زندگی خود را به‌عنوان فورد فستیوا سال 1986 در ایالات متحده شروع کرد، اما پس از چند سال این مدل و پلت‌فرم به کیا فروخته شد و نام پراید برای آن به ثبت رسید. 

کد : 1599
تاریخ انتشار : شنبه 24 بهمن 1394
print
نظرات : 1
وقتی چشم‌ها به پراید خیره می‌شود

روزنامه دنیای خودرو-جواد اسدی : سلیقه‌ها درباره تبدیل و به‌روزرسانی خودروها بسیار متفاوت است. برای بسیاری ظاهر خودرو مهم‌تر از باطن و برای عده‌ای کاملا برعکس است. خودروهای موردآزمایش ما در این شماره از هر دو دسته انتخاب شده‌اند تا درباره دو خودروی متفاوت بنویسیم. جالب است بدانید در روز تست و عکاسی از این دو خودرو، عکس‌العمل‌های متفاوتی از مخاطبان دریافت کردیم و به‌خصوص پراید مورد تست ما تعجب بسیاری را برانگیخت. حال شاید این سوال هم برای شما پیش بیاید که چرا باید یک پراید را در کنار میتسوبیشی مورد تست قرار دهیم؟ پراید مورد تست ما، از یک موتور ژاپنی بهره می‌برد که در ادامه با آن بیشتر آشنا خواهید شد.

لنسری با ظاهر EVO اما با قلب GLX
اولین خودروی مورد تست ما در این گزارش میتسوبیشی لنسر مدل 93 است. لنسر از گذشته تا به حال از محبوبیت خوبی بین ایرانی‌ها برخوردار بوده است و نمونه‌های مدل پایین آن نیز هنوز برای فروش، طرفداران خود را دارند. البته این نسل از لنسر، چهارمین نسل آن محسوب می‌شود و از سال 1988 تا 1994 روی خط تولید باقی ماند. اما نسخه مورد آزمایش تیپ GLX است که از سال 1992 تا 1994 تولید شد که تقریبا میتوان آن را فول‌ترین نسخه در دوران خودش به حساب آورد. در حال حاضر نمونه‌های GLX، بیشترین تعداد حضور را در ایران دارند و بسته به سالم بودن خودرو، از 14 تا 19 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند. کسانی که برای اولین بار این خودرو را از نزدیک می‌بینند، اغلب آن‌را با مدل خیلی قوی‌تر EVO اشتباه می‌گیرند که آن‌هم به‌دلیل بادی‌کیت دست‌سازی است که توسط مالک برای آن طراحی شده و با نورافکن‌های داخل چراغ، که مخصوص و امضای مدل EVO است، تکمیل می‌شود. این خودرو تنها در ظاهر میراث‌دار EVO است، اما در باطن موتور پایه 1.6 لیتری دارد و این تمام ساخته‌های ذهن شما را به‌هم می‌ریزد! زیرا به جای موتوری با دو لیتر حجم که همراه توربوشارژر می‌تواند قدرتی معادل 340 تا 400 اسب‌بخار متغیر را تولید کند، یک واحد چهار سیلندر 1.6 لیتری را که اتفاقا تنفس طبیعی و بدون هیچ پرخورانی نیز است، خواهید دید می‌تواند 111 اسب‌بخار در 6000 دور بر دقیقه و 137 نیوتون‌متر گشتاور در 5000 دور بر دقیقه تولید کند که پس از گذشت 23 سال، حالا می‌تواند 80 درصد این قدرت را به راننده تحویل دهد. حال این مساله در صورتی که بدانید قدرت به کدام چرخ‌ها انتقال پیدا می‌کند، جالب‌تر هم می‌شود، زیرا این خودرو نه مانند مدل EVO دو دیفرانسیل است و نه دیفرانسیل عقب و محرک جلو بودن این خودرو را حتی با راندن عادی هم نمی‌توانید درک کنید! لنسر مورد نظر ما شاید یکی از معدود خودروهایی است که هیچ قدرت اضافه‌ای در چرخ‌های جلوی آن هنگام پیچیدن احساس نمی‌کنید و سیستم تعلیق و فرمان‌دهی آن کاملا از پس این موضوع برمی‌آید. البته اگر مقداری سرعت را بالاتر ببرید، کم فرمانی را سر پیچ‌ها تندتر حس می‌کنید، اما نسبت به سن و سال این خودرو، یکی از بهترین خودروها برای جاده‌های پیچ‌دار است. سیستم سوخت‌رسانی آن از نوع کاربراتوری است و سه سوپاپ در هر سیلندر وظیفه هوارسانی را به عهده دارند. وزن خشک لنسر 1050 کیلوگرم است که باعث می‌شود با همان 111 اسب‌بخار بتواند صفر تا 100 کیلومتر را در مدت 11.1 ثانیه به ثبت برساند که البته در روز آزمایش این عدد کمی بیشتر و نزدیک به 13 ثانیه بود. برای کسانی‌که می‌خواهند از خودروهای کم سن و سال گذشته برای استفاده روزانه و غیر کلکسیونی استفاده کنند، بی‌شک این خودرو بسیار مناسب خواهد بود. لنسر با قیمت منطقی قطعات نسبت به آلمانی‌های هم‌دوره، می‌تواند برای یک دانشجو و افرادی که علاوه بر مسافرت و استفاده روزانه، می‌خواهند خودرویی با قابلیت ارتقا داشته باشند، بسیار مناسب باشد. وزن لنسر نیز برای یک سدان تقریبا کم است، اما همین کم بودن وزن باعث نمی‌شود پایداری خودرو پایین باشد و نمره خوبی از نظر ما برای پایداری و فرمان‌دهی می‌گیرد. 

پراید ایرانی، موتور ژاپنی
پراید یکی از نوستالژی‌های دو دهه اخیر ایران است و تقریبا همه ایرانی‌ها خاطره‌ای با این خودرو دارند. طبق آمار غیررسمی که چند سال پیش منتشر شد، بیش از 50 درصد خودروهایی که در خیابان‌های کشور تردد دارند، از مدل‌های مختلف پراید هستند. پراید زندگی خود را به‌عنوان فورد فستیوا سال 1986 در ایالات متحده شروع کرد، اما پس از چند سال این مدل و پلت‌فرم به کیا فروخته شد و نام پراید برای آن به ثبت رسید. پرایدهایی که برای اولین بار از خط تولید کیا گذشتند، همگی از موتور B6 مزدا استفاده می‌کردند که قدرتی معادل 75 تا 80 اسب‌بخار از آنها به دست می‌آمد و پراید خیلی زود به یک خودروی جوان‌پسند و ارزان قیمت تبدیل شد. اواخر تولید پراید در کره بود که شرکت سایپا حق تولید و فروش این خودرو را به نام خود ثبت کرد و از آن روز نزدیک به دو دهه از تولید آن در ایران می‌گذرد. پراید در ابتدا قرار بود یک خودروی جایگزین و مجهز! برای تعویض با پیکان باشد و قیمت آن تا سال 1390 از 9 میلیون تومان بالاتر نیامده بود. اما حالا قیمت پراید از مرز 20 میلیون تومان گذشته است. پس از این تاریخچه کوتاه درباره پراید، به خودروی مورد نظر می‌پردازیم. پرایدهای تولیدی کشور با یک موتور 1.3 لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ تولید می‌شود که به گفته سایپا، 63 اسب‌بخار (56 در دینامومتر) نیرو تولید می‌کند و با بدنه‌ای که زیر 900 کیلوگرم است، شتاب 13 تا 14 ثانیه‌ای را ثبت می‌کند. مدل عادی پراید به نظر شتاب کافی را برای آن به ارمغان می‌آورد، اما عاشقان سرعت و طرفداران دنیای اسپرت به این مشخصات راضی نیستند و می‌خواهند عملکرد بهتری از این خودروی تقریبا ارزان قیمت ببینند. یکی از اصلی‌ترین کارهایی که می‌توان برای این خودرو انجام داد، تعویض موتور با نمونه‌های حجیم‌تر دیگر خودروهاست که البته در ایران اصلی‌ترین و پرطرفدارترین آنها، موتور BP مزداست. این محبوبیت در حدی است که این پرایدهای BP در مسابقات سرعت ایران دو کلاس جداگانه دارند که البته در نمونه‌های مسابقه‌ای پا را از حد صدا و سرعت فرا گذاشته‌اند.  اگر تمایل نداشته باشید از BP استفاده مسابقه‌ای داشته باشید و بخواهید موتوری رام‌تر برای پراید خود انتخاب کنید، چاره شما پرایدی است که در تصویر می‌بینید. این خودرو از موتور 4a-ge تویوتا که از نوع Twin Cam است، استفاده می‌کند که روند تبدیل این خودرو به گفته مالک، داستان و ماجرای سخت و پیچیده‌ای دارد. این موتور در تولیدات کرولا بین سال‌های 1998 تا 2002 استفاده می‌شده (مدل مخصوص) که به گفته مالک تا به حال این مدل خودرو در ایران دیده نشده یا کمتر دیده شده است. حالا پراید کوچک مورد تست ما 165 اسب‌بخار نیرو از موتور 20 سوپاپ چهار سیلندر تنفس طبیعی خود تولید می‌کند که البته صدای موتور و سواری عادی خودرو به‌هیچ عنوان این موضوع را نشان نمی‌دهد و اگر اولین بار سوار آن شوید هیچ‌گاه به موضوع تعویض موتور حتی فکر هم نمی‌کنید. سیستم انتقال قدرت پراید عادی این حجم قدرت را نمی‌تواند تحمل کند، پس سیستم انتقال قدرت خودرو نیز از همان کرولا برای پراید قرض گرفته شده است تا پلوس‌ها به‌راحتی خورده شدن یک هویج، شکسته نشود و بتوان علاوه بر تخته گاز رفتن‌های شبانه، استفاده شهری و رام نیز از آن داشت. برای نگارنده تصوری از این که یک پراید تا چه حد می‌تواند سریع باشد (در نمونه‌های شهری) وجود نداشت، اما باید بود و دید این خودرو چگونه از سکون به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و این کار تنها هفت ثانیه طول می‌کشد. البته شگفت‌زده می‌شوید وقتی دور موتور شمار آن را در 8100 دور بر دقیقه ببینید و گشتاور 160 نیوتون‌متری آن می‌تواند بلافاصله به ردی از دود و لاستیک در خیابان تبدیل شود. اما مالک در گفت‌وگویی که در جریان بررسی با ما داشت، این پراید را بر خلاف برخی خودروهای تیونینگ شده بسیار بی‌دردسر و راحت دانست که مصرف سوخت آن با وجود موتور بسیار قدرتمند حداکثر هفت لیتر است که برابر با مدل اورجینال تولیدی کمپانی سایپاست. اما به هر حال اگر می‌خواهید با تمام وجود از این پراید بهینه‌سازی شده لذت ببرید، باید یا خود یک مکانیک ماهر باشید، یا تیونینگ و تعمیرات آن را زیر نظر افراد ماهر انجام بدهید. در پایان از آقایان همایون جمشیدی مالک میتسوبیشی و آقای بهمن قره‌گوزلو مالک پراید برای در اختیار گذاشتن وقت و خودرویشان تشکر می‌کنیم. 












 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
andموافق
یک مخالف
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
mnik
ارسال شده در در 02/14/2016 21:38:18

این خودرواولین بار به اسم مزدا ۱۲۱در ژاپن ساخته شده وبعد به اسم فورد در امریک عرضه شد که به دلیل عدم موفقیت وعدم استقبال خیلی زود تولیدش متوقف شد

سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو