مصاحبه با مری بارا، مدیرعامل جنرال‌موتورز

قاعده بازی

مری بارا، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره کمپانی جنرال‌موتورز آمریکاست. او نخستین زنی است که به سمت مدیرعاملی یک گروه خودروسازی شاخص جهانی در آمده است.

کد : 1606
تاریخ انتشار : يکشنبه 25 بهمن 1394
print
نظرات : 0
قاعده بازی

روزنامه دنیای خودرو-علی منصوری : مری بارا، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره کمپانی جنرال‌موتورز آمریکاست. او نخستین زنی است که به سمت مدیرعاملی یک گروه خودروسازی شاخص جهانی در آمده است. خانم بارا کار خود را در 18 سالگی و  به‌عنوان کارآموز در جنرال‌موتورز آغاز کرد و پس از آن مشاغل مهندسی و مدیریتی متفاوتی ازجمله مدیریت کارخانه دیترویت/همترمک را در این اَبَر‌کمپانی آمریکایی عهده‌دار شد. در فوریه 2008 معاون ارشد مهندسی تولید بین‌الملل شد. در ژوئیه 2009 به مقام معاون ارشدی منابع انسانی بین‌الملل ارتقای پست پیدا کرد و تا سال 2011، یعنی زمانی که به‌عنوان معاون‌ ارشد اجرایی تولید بین‌الملل معرفی شد، در این سمت باقی ماند. در دسامبر 2013 خانم بارا به‌عنوان جانشین دان اکرسون، مدیرعامل پیشین جنرال‌موتورز معرفی و در ژانویه 2014 این سمت به او واگذار شد. هرچند پذیرش این شغل برای او بدون دردسر هم نبود و در نخستین سال مدیرعاملی جنرال‌موتورز مجبور به اعلام 84 فراخوان برای جمع‌آوری بیش از 30 میلیون خودرو شد. خانم بارا در آن سال به مجلس سنا احضار شد تا به نمایندگان توضیحاتی درمورد این فراخوان‌ها و تلفات ناشی از نقائص محصولات جنرال‌موتورز ارائه دهد. در آوریل سال 2014 تصویر مری بارا به‌عنوان یکی از صد چهره تاثیرگذار سال روی جلد مجله تایمز چاپ شد.

اجازه دهید با این سوال شروع کنیم، آینده خودروسازی را چگونه می‌بینید؟
از خیلی نظرها در نقطه عطف به سر می‌بریم. از بازارهای نوظهوری مانند تایلند، برزیل یا چین را در نظر گرفته تا بازارهای توسعه یافته‌ای مانند اروپا یا آمریکای شمالی، الزامات زیادی در خصوص آلایندگی و میزان مصرف سوخت وجود دارد که در حال تغییر دادن رویه بازار هستند. فناوری‌های نوظهور و پیشرفته در خودروسازی هم نقش زیادی در تغییر شکل بازار ایفا کرده‌اند. این گرایش‌ها ما را به تولید خودروهای الکتریکی (اعم از هیبرید و تمام‌الکتریکی) و با کارایی  و مصرف‌بهینه سوق می‌دهند. 
مورد دیگر، گرایش شدید مشتریان به فناوری‌های دیجیتال است. اگر دقت کنید می‌بینید مردم به‌خاطر کارایی  این فناوری‌ها طرفدارشان هستند. آنها می‌خواهند هر چیزی را تنها با لمس انگشتان خود انجام دهند و انتظار دارند این موضوع در خودروها هم  لحاظ شود. این موضوع یک چشم‌انداز رقابتی دیگر را پیش‌روی ما می‌گستراند. موضوع دیگری که باید در نظر بگیریم، بخش‌بندی هر چه بیشتر بازار است. در حال‌حاضر بخش‌های جدید زیادی وارد بازار شده‌اند که هر یک سلایق و خواسته‌های خاص خود را دارند. وظیفه من این است که مطمئن شوم تیم ما همواره در خط اول جبهه حاضر است و همیشه حواسم به این باشد که آخرین پیشرفت‌های فناوری چه هستند و چه تکنولوژی‌هایی در زمینه بالا بردن کارایی  موتورهای دیزل یا بنزینی ظهور کرده‌اند. همچنین باید سوال‌هایی از این دست را مطرح کنم که چطور می‌توانیم تمام فناوری‌های تلفن‌های همراه را به شیوه‌ای در ماشین‌ها ارائه دهیم که حواس رانندگان را پرت نکند. اگر ما خودمان قاعده‌ بازی را مشخص نکنیم، دیگران این کار را برای‌مان انجام می‌دهند و این بی‌شک به ضرر مشتریان‌مان تمام خواهد شد.

مردم عادت کرده‌اند کالاهای دیجیتال خود را هرسال عوض کنند، اما ماشین‌ها معمولا یک‌دهه یا بیشتر مهمان خانواده‌ها هستند. به نظر شما این مسئله تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟
فکرش را بکنید. دیروز من در حال دانلود آپدیت جدید iOS برای گوشی تلفنم بودم و این پیغام آمد: «دانلود مشخصات جدید و اصلاح نقائص» در چنین شرایطی همه ما فورا دست و دل‌مان می‌لرزد و می‌گوییم: «خب، بگذار این دکمه را فشار دهم و این چیز جدید را بگیرم». چطور می‌توانیم مطمئن باشیم چیزی که به مشتریان‌مان می‌دهیم نیازی به هشت اصلاحیه ندارد، خصوصا در زمینه فضای اینفومنت که همان سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی ماشین است. چطور می‌توانیم مطمئن باشیم این فضا برای دوره سه چهار ساله دوام خواهد داشت؟ این را در نظر داشته باشید که تکنولوژی‌ها با چه سرعتی در حال رشد هستند. تصور کنید اگر به جای آن‌که به محض بیرون آمدن با ماشین‌تان از نمایندگی فروش قیمت آن کاهش پیدا کند، ماشین‌تان بتواند با کمک به روزرسانی‌هایی که ما عرضه می‌کنیم، ارزش خود را حفظ کند. همان‌‌طور که گوشی تلفن‌تان به مرور قابلیت‌های بیشتری پیدا می‌کند. اما سوال اینجاست که چطور  می‌توانیم خود را با جریان تند این پیشرفت هماهنگ کنیم و فناوری‌های بیشتری  در خودروهای‌مان ارائه دهیم که بتوانند با تلفن‌هایی که موقع ساخت این ماشین‌ها هنوز وجود نداشته‌اند تطابق یابند؟

بسیاری از فناوری‌هایی که همگی دوست داریم در ماشین‌هایمان از آنها استفاده کنیم، توجه ما را از جاده پرت می‌کنند، چطور می‌‌خواهید توازن را بین خواسته مشتریان و ایمنی‌شان برقرار کنید؟ 
تحقیقات  نشان می‌دهند چه در حال گوش دادن به پیغام‌هایتان باشید چه با هندزفری به مکالمه تلفنی بپردازید، در هر صورت تمرکز شما روی جاده نیست. باید همان‌طور که در مورد استفاده از کمربندهای ایمنی فرهنگ‌سازی صورت گرفته در مورد استفاده نکردن از این تکنولوژی‌ها حین رانندگی هم فرهنگ‌سازی کرد. حوزه‌هایی که به نظر من، می‌توانیم به کمک فناوری بهبود چشمگیری ببخشیم، رانندگی جوانان و سالمندان است. زمانی که جوانان برای اولین بار رانندگی را تجربه می‌کنند، با مشکلات زیادی همراه هستند. همین‌طور سالمندانی که می‌خواهند خودشان ماشین‌هایشان را برانند. تحقیقات نشان می‌دهد طول عمر افراد بیشتر شده و سالمندان نیاز بیشتری برای حمل‌ونقل احساس می‌کنند. به نظرم وقتی به فناوری‌های زیادی که اطراف ماشین‌های امروزی نصب شده نگاه می‌کنید؛ چه این تکنولوژی‌ها به جلوگیری از تصادفات مربوط باشند چه کروز کنترل یا تجهیزاتی مانند دوربین دنده عقب، هشدار دهنده‌های جانبی و غیره، همه اینها وسایلی هستند که می‌توانند به راننده کمک کنند. 

چندی پیش مجله مشهور پاپیولر مکانیکس به‌خاطر فناوری نیمه خودکار سوپر کروز جنرال‌موتورز، از شرکت شما تقدیر کرد. این فناوری چطور شکل رانندگی ما را عوض می‌کند؟ 
برای رسیدن از ماشینی که تمام کارهایش دستی صورت می‌گیرد، به یک تمام ماشین تمام خودکار باید گام به گام پیش رفت. یک خودروی تمام خودکار مسیر را می‌شناسد و در مسیر می‌ماند، پس سعی کردیم در وهله نخست به این دو ویژگی دست پیدا کنیم. با سیستم کروز کنترل امروزی می‌توانید تعیین کنید تا چه مسافتی خودروی جلویی خود را دنبال کنید و بعد اگر زیادی به آن نزدیک شوید، یا به شما هشدار می‌دهد یا به‌طور خودکار ترمز می‌کند. فقط چند قدم دیگر باید بی‌نیازی کامل از گذاشتن دست روی فرمان‌ها باقی بماند. سوپر کروز مسیر جاده را دنبال خواهد کرد، سرعت تعیین شده توسط راننده را رعایت می‌کند و در بزرگراه‌ها این امکان را به راننده می‌دهد دستانش را از روی فرمان بردارد. 

در بازار بسیاری از محصولات (غیرخودرویی) این گرایش به وجود آمده است که مشتری محصول مورد نظرش را به سازنده سفارش می‌دهد. آیا صنعت خودروسازی هم به اینجا می‌رسد؟   
به‌عنوان مشتری می‌توانید از مجموعه امکاناتی که پیش‌روی‌تان قرار دارد، دست به انتخاب بزنید و ترکیبی را که بیشتر برای‌تان حائز اهمیت است انتخاب کنید.  در برخی خودروهای ما می‌توانید نمایش‌گری را سفارش دهید که سرعت شما و سرعت مجازی را که باید برانید یا ایستگاه رادیویی که به آن گوش می‌دهید و نقشه راه را نشان دهد. امروزه ترکیب‌های بسیار متنوعی در خودروها ارائه می‌شود. این روزها سوال ما از مشتریان‌مان این است که «خب، شما چه اطلاعاتی نیاز دارید و چطور می‌خواهید برانید؟»


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید قاعده بازی
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو