«پارتنر» از لیست تولیدات مشترک ایران و فرانسه خط خورد

جای خالی ون پژو در میان نوبرانه‌های ایران‌خودرو

آیا کارخانه ایران‌خودرو کرمانشاه که قرار بود کشور را از ون‌های چینی بی‌نیاز کند، به فراموشی سپرده شده است؟

کد : 1614
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 بهمن 1394
print
نظرات : 0
جای خالی ون پژو در میان نوبرانه‌های ایران‌خودرو

روزنامه دنیای خودرو-فرانک آقاصفی : درست 5 سال پیش و قبل از خدشه‌دار شدن روابط پژو و ایران‌خودرو به‌واسطه تشدید تحریم‌ها بود که اعلام شد عملیات اجرایی ساخت کارخانه ایران‌خودرو کرمانشاه به‌عنوان اولین تولیدکننده خودرو ون داخلی آغاز شده است. خودرویی که قرار بود در این کارخانه تولید شود، ون پارتنر بود که از مدت‌ها پیش و با توجه به نیاز کشور به چنین خودروهایی در دستور کار شرکت ایران‌خودرو قرار داشت. قرار بود فاز اول این کارخانه پس از یک‌سال یعنی در بهار سال 91 به بهره‌برداری برسد، کارخانه‌ای که با اعتبار 50 میلیارد تومان و در زمینی به مساحت 10 هکتار، پس از بهره ‌برداری، باید 10 هزار دستگاه خودرو پژو ون را در سه مدل 7 نفره، 5 نفره و باری سالانه تولید می‌کرد. محمد ملکی، مدیرعامل وقت شرکت ایران‌خودرو کرمانشاه در آن زمان بیان این‌که کارخانه کرمانشاه با هدف بی‌نیازی از ون‌های چینی در کشور راه‌اندازی می‌شود، گفته بود: بیش از 30 درصد قطعات ون پژو در ایران‌خودرو تهران تولید و بقیه از فرانسه وارد می‌شود که در کارخانه کرمانشاه مونتاژ خواهند شد. حال پنج سالی از آن ماجرای بی‌فرجام گذشته و با اجرایی شدن برجام، پژو به ایران بازگشته و سرمایه‌گذاری روی برخی از محصولاتی را که در سال‌های گذشته صحبت از تولید آن‌ها در ایران شده بود، قطعی کرده است اما به نظر می‌رسد با وجود فیس‌لیفت ون پارتنر در سال 2015 دیگر تمایلی به تولید این محصول وجود ندارد و بازار ون ایران در قبضه چینی‌هاست.

تجدید خاطره با پارتنر
سیتروئن برلینگو و پژو پارتنر تقریبا با پنل یکسان توسط پژو سیتروئن از سال 1996 تولید می‌شوند و وسیله نقلیه‌ای برای گذراندن اوقات فراغته شناخته شده‌اند. این خودرو براساس مکانیک سیتروئن ZX و پژو 306 طراحی شده است. فضایی مخصوص حمل بار و بدنه آیرودینامیک این خودرو، سیتروئن 2CV را به یاد می‌آورد. هر دو خودروی برلینگو و پارتنر با دو سطح CNG و الکتریک با موتورهای چهارسیلندر تولید می‌شوند. اولین نسل پارتنر در ایتالیا به عنوان پژو رانچ شناخته می‌شد. از ویژگی‌های ورژن تجدیدنظرشده این خودرو در سال 2002 طراحی داخلی و کوچک شدن این خودرو بود. طی سال 2004 یک فیس‌لیفت جزئی دیگر نیز رخ داد که جلوپنجره و چراغ‌های آن را شامل می‌شد. دو مدل متفاوت در سال 2008 جایگزین نسل اول برلینگو شدند. مدل کوچک‌تر آن سیتروئن نمو بود که طی همکاری فیات و توفاش و روی پلتفرم پونتو گرند فیات تولید می‌شود. این خودرو در ترکیه تولید و نام‌های تجاری پژو بایپر و فیات فیورینو عرضه می‌شود. هر دو مدل آن تقریبا یکسان هستند اما در فیورینو موتور دیزلی ساخت فیات به کار می‌رود. نمو به‌طور کلی ارزان‌تر و کوچک‌تر از برلینگوی اصلی ارائه می‌شود.

فیس‌لیفت 2015
ون پژو پارتنر در سال 2015 پس از کمی فیس‌لیفت و تغییرات فنی در نمایشگاه خودروی ژنو 2015 رونمایی شد. با فیس‌لیفت جدید، به‌راحتی می‌توان پارتنر به‌روزشده را از همتایش برلینگو متمایز کرد چراکه اکنون این ون پژو دارای جلوپنجره‌ای با طرح 308 جدید و 508 فیس‌لیفت شده است. از دیگر تغییرات ظاهری این خودرو می‌توان به چراغ‌های جلوی اصلاح‌شده و طراحی سپر جدید اشاره کرد که در مدل‌های ممتاز دارای چراغ‌های مه‌شکن و LEDهای دید در روز است. مدل‌های ممتاز این خودرو دارای سیستم سرگرمی با نمایشگر لمسی 7 اینچی و رادیوی دیجیتال DAB+، حافظه موسیقی دیسک سخت، اتصال بلوتوثی تلفن هوشمند، پورت USB، عملکرد صفحه آینه‌ای تلفن هوشمند Mirrorlink و Apple CarPlay، سیستم تشخیص صدا، نویگیشن، دوربین عقب و سنسورهای پارک جلو هستند. پژو پارتنر در اروپا با دو موتور بنزینی 1.6 لیتری 73 کیلووات و 1.6 لیتری 89 کیلووات متصل به گیربکس دستی پنج‌سرعته موجود خواهد بود. همچنین خریداران می‌توانند از بین سه نسخه متفاوت موتور 1.6 لیتری توربودیزل این خودرو با قدرت های 56، 75 و 89 کیلووات نیز انتخاب داشته باشند. پارتنر 2015 به‌صورت متوسط 15 درصد مصرف سوخت کمتری نسبت به مدل سابق خود دارد. پژو همچنین برای این ون فرانسوی یک نسخه الکتریکی هم درنظر گرفته که پارتنزالکتریک نام دارد و به کمک موتورالکتریکی‌اش می‌تواند حدود 170 کیلومتر را با یکبار شارژ طی کند. پژو نسخه‌های مسافربر 5 و 7 سرنشین پارتنر را نیز به‌روز کرده است.

ون باکسر پژو؛ خودروی هزارچهره
ایران‌خودرو در‌حال‌‌حاضر از فیات به‌عنوان شریک تجاری چهارم خود نام می‌برد. جالب این‌جاست که فیات و پژو سابقه همکاری در طراحی و ساخت یک ون سبک تجاری به نام «فیات دوکاتو» دارند که بعدها با نام «پژو باکسر» شناخته شد. این خودرو که نسل اول آن از سال 1981 تولید می‌شد، با نام‌های تجاری سیتروئن C25، آلفارومئو  AR6 و تالبوت اکسپرس در نسل اول شناخته می‌شد اما در نسل‌های دوم و سوم نام فیات دوکاتو روی آن گذاشته شد و نام‌های سیتروئن جامپر، پژو باکسر و رم پرومستر در نسل سوم این خودرو در بازار کشورهای کانادا و آمریکا در سال 2013 متولد شد. در اروپا این ون تجاری توسط کارخانه سِوِل سود در ایتالیا، در برزیل توسط کارخانه سول، در ترکیه توسط کارخانه آکچالار، در مکزیک توسط کارخانه کرایسلر، در روسیه توسط کارخانه سولرز و در ایران توسط کارخانه لوتوس تولید می‌شد.
از سال 1981، بیش از 2.6 میلیون فیات دوکاتو تولید می‌شد. این ون یکی از پرطرفدارترین انواع کاروان در اروپا به حساب می‌آید به طوری که دو سوم از افرادی که از کاروان استفاده می‌کنند، این خودرو را ترجیح می‌دهند. فیات از موتورهای 2 لیتری، 4 سیلندری گازسوز یا 1.9 دیزلی برای این خودرو استفاده می‌کرد. دو مدل از این خودرو در سطح S و SX عرضه می‌شد. تفاوت ظرفیت حمل در مدل‌های این خودرو، نام‌گذاری آن را تحت تاثیر قرار می‌داد؛ دوکاتو 10 (یک تن)، دوکاتو 13 (1.3 تن)، دوکاتو 14 (1.4 تن) و دوکاتو ماکسی18 (1.8 تن). آلفارومئو  AR6 نیز که با نشان مهندسی دوکاتو توسط آلفارومئو تنها در بازار ایتالیا فروخته می‌شد، براساس پلتفرم همین خودرو در سه مدل ون مسافری، ون تجاری و پیکاپ عرضه می‌شد. سیتروئن C25 نیز که از همین خانواده بود، ونی با ظرفیت حمل 2.5 تن بود که از سال 1981 تا 1993 تولید می‌شد. موتور این خودرو به صورت متقاطع نصب شده بود؛ موتور بنزینی آن موتور پژو 504 و مدل دیزلی آن از سیتروئن CX تعبیه شده است اما هر دو مدل آن با جعبه دنده سیتروئن منطبق شده بودند. در فوریه سال 1982، سطح این خودرو تا تولید یک پیکاپ و مینی‌بوس گسترش پیدا کرد. درسال 1991، سری دوم از C25 با پنجره‌های مشبک راه‌اندازی شد. در سال 1994 این خودرو با مدل جامپر جایگزین شد.
پژو  J5 یعنی ونی که با ظرفیت حمل 2.5 تن از اکتبر سال 1981 تا 1993 تولید شد، سیستم انتقال قدرتی مشابه سیتروئن C25 داشت. در سال 1991، سری دوم J5 با جلوپنجره‌ و چراغ‌های جدید تولید شد. این خودرو در سال 1994 با پژو باکسر (تولید شده براساس نسل دوم فیات دوکاتو) جایگزین شد. اگرچه این خودور توانست در فرانسه به جایگاه منطقی و مناسبی دست پیدا کند اما در بازارهای خارج از فرانسه به موفقیت دست پیدا نکرد. ون تالبوت اکسپرس که در بازار انگلیس فروخته می‌شد، یعنی آخرین خودروی تولیدی تالبوت‌موتور نیز از همین خانواده بود.  تولید این خودرو در سال 1982 شروع شد و تا سال 1994 ادامه پیدا کرد. 

نسل دوم باکسر
نسل دوم این ون توسط سول تولید می‌شد که پژو آن را باکسر و سیتروئن آن را جامپر نامید. یکی از گزینه‌های موتور روی این خودرو فیات 2.5 لیتری دیزلی بود که در سال 1998 با موتور ایوکو/ سوفیم 2.8 لیتری جایگزین شد. دوکاتو مخصوص حمل‌و‌نقل کالا با چهار موتور ارائه می‌شد که تمام آن‌ها با استانداردهای یورو3 مطابقت داشتند. این خودرو شامل دو جعبه دنده بود: جعبه مکانیکی دستی پنج‌سرعته به اضافه دنده معکوس و دنده اتوماتیک چهارسرعته به اضافه دنده معکوس. دوکاتو در ورژن مسافری خود ظرفیت حمل 6 تا 9 مسافر را داشت و موتور آن 2.3 لیتری، مطابق با یورو3 و 110 اسب بخار قدرت بود. این خودرو که در دو ورژن مسافری و باری ارائه می‌شد، برای هر دو کاربری مناسب بود. سری دوم این خودرو در سال 2002 با طراحی جدید ارائه شد. ظرفیت این خودرو در مدل‌ جدید شامل دوکاتو 29 (2.9 تن)، دوکاتو 30 (. تن)، دوکاتو 33 (3.3 تن) و دوکاتو ماکسی 35 (3.5 تن) بود. این نسل از دوکاتو در‌حال‌حاضر در کارخانه ایوکو در کشور برزیل و همچنین در روسیه تولید می‌شود.

ون اکسپرت پژو
سومین ون محبوب پژو همان سیتروئن جامپی است؛ یک ون تجاری سبک که از سال 1994 در سول نورد تولید می‌شود. جامپی از سال 1995 با نام‌گذاری دوباره، به‌عنوان پژو اکسپرت و از سال 1996 با نام فیات اسکودو عرضه شد. هر سه مدل در سال 2004 و قبل از آن که در سال 2007 با نسل دوم جایگزین شوند، با فیس‌لیفت مواجه شدند. نسل دوم این خودرو نیز در سال 2012 فیس‌لیفت شد و از سال 2013، فروش ورژن این خودرو را با نام تجاری جدید (تویوتا پرو ایس) آغاز کرد. در دسامبر سال 2015، سیتروئن، پژو و تویوتا نسل جدید این خودرو را رونمایی کردند. این خودرو در سطح مسافری با نام سیتروئن اسپیس تورر و پژو تراولر معرفی شد. نسخه تجاری بعدها با نام پژو اکسپرت و سیتروئن جامپی وارد بازار شد. نسل اول این خودرو در سال 2004 با تغییراتی در سپر و چراغ‌های جلو و در نسل دوم در سال 2012 با تغییراتی در جلوپنجره و سپر جلو فیس‌لیفت را تجربه کرد.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید جای خالی ون پژو در میان نوبرانه‌های ایران‌خودرو
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو