واکنش کارلوس گون به توافقنامه پژو با ایران‌خودرو

رنو حضور خود را در ایران گسترش می دهد

رنو در حال مذاکره برای خرید تاسیساتی نظیر کارخانجات خودروسازی شرکت مادر پارس‌خودرو یعنی سایپاست.

کد : 1617
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 بهمن 1394
print
نظرات : 0
رنو حضور خود را در ایران گسترش می دهد

روزنامه دنیای خودرو-مسلم تقوی : رنو، خودروساز موفق اروپایی به دنبال آمدن برادر بزرگ‌تر خود یعنی پژو- سیتروئن به ایران، به تکاپوی بیشتری افتاده است. مدیرعامل رنو تا پیش از این فقط از آمدن به ایران سخن می‌گفت و اینکه بازار ایران چه پتانسیل‌هایی دارد. ولی اکنون نسبت به قرارداد پژو با ایران‌خودرو واکنش نشان داده و از برگ برنده خود، یعنی بیرون نکشیدن سرمایه از ایران در سال‌های تحریم استفاده کرده است.
مدیرعامل رنو در جریان نشست با سرمایه‌گذاران این شرکت خودروسازی، رقیب فرانسوی خود پژو را که در ژانویه برای بازگشت به ایران و تولید 200 هزار خودرو در سال با شرکت ایران‌خودرو قرارداد امضا کرد،  به چالش کشید و گفت: ما مجبور نیستیم برای بازگشت توافق‌نامه امضا کنیم، زیرا هرگز از ایران خارج نشده بودیم.
کارلوس گون گفت: شما افزایش تولید رنو را خواهید دید که بسیار سریع‌تر از هر خودروساز دیگری خواهد بود.
وی همچنین در حاشیه نمایشگاه خودروی دیترویت اعلام کرده بود این شرکت به‌محض برداشته شدن تحریم‌ها، آماده گسترش تولید در ایران است.
مدیرعامل رنو همچنین در برابر سرمایه‌گذارانی که نگران بودند پای این شرکت به رسوایی آلایندگی دیزلی اروپایی کشیده شده است، دفاع جانانه‌ای از این‌ خودروساز فرانسوی کرد. رنو از ماه گذشته که اعلام شد دفاتر این شرکت در راستای تحقیقات مربوط به آلایندگی خودروها تحت بازرسی دولت قرار گرفتند و ارزش سهامش تحت‌تاثیر این خبر در مدت یک روز 10 درصد ریزش کرد، تحت فشار قرار گرفته است.
اظهارات مدیرعامل رنو در حالی مطرح شد که این شرکت نتایج مالی مثبتی در کل سال 2015 گزارش کرد. احیای بازار خودروی اروپا کمک کرد درآمد خالص رنو 50 درصد رشد کند و به 2.8 میلیارد در سال 2015 برسد.
درآمدهای رنو با 10.4 درصد افزایش به 45 میلیارد یورو رسید، در حالی که حاشیه سود عملیاتی این شرکت از 3.9 درصد به 5.1 درصد فروش افزایش یافت و بالاتر از هدف میان‌مدت پنج درصدی قرار گرفت. احیای بازار خودروی اروپا که در سال 2015 به میزان 9.4 درصد رشد داشت، به رنو کمک کرد ضعف شدید در بازارهای نوظهور به ویژه در کشورهای روسیه و برزیل را جبران کند.

بازار جدیدی به نام ایران
شرکت رنو از بازارهای برزیل و روسیه ضربه خورده و تنها کاری که از دست رنو برمی‌آید تزریق سرمایه است. در حالی که دلیل این کاهش فروش به شرایط اقتصادی برزیل و روسیه مربوط است. کارلوس گون، به‌عنوان یکی از برترین مدیران خودرویی می‌داند باید این بازارها را جایگزین کند. مدیرعامل رنو بارها در مصاحبه‌های مختلف به پتانسیل بازار ایران اشاره کرده است تا شاید به این ترتیب بتواند سهامداران را راضی کند که سرمایه بیشتری در ایران خرج کنند.
رنو از سهم عمده خود در شرکت روسیه آوتوواز 620 میلیون یورو ضرر کرده و احتمالا برای تقویت این خودروساز روسی که به دلیل فروپاشی تقاضا در روسیه در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است، سرمایه بیشتری تزریق خواهد کرد. این شرکت همچنین 15 درصد کاهش ثبت خودروهای جدید در آمریکای لاتین که عمدتا به‌دلیل رکود اقتصادی برزیل بوده است و همچنین 12 درصد کاهش در منطقه آسیا و اقیانوسیه را گزارش کرد. رنو همچنین به کمک عرضه مدل‌های جدید از جمله شاسی‌بلند قاجار سهم بازارش در اروپا را افزایش داد. 
یک مقام شرکت پارس‌خودروی ایران در ماه جولای به وال استریت‌ژورنال گفته بود شرکت رنو در حال مذاکره برای خرید بخشی از سهام این شرکت خودروسازی است. این مقام ایرانی همچنین گفت رنو در حال مذاکره برای خرید تاسیساتی نظیر کارخانجات خودروسازی شرکت مادر پارس‌خودرو یعنی سایپاست.
رنو در ایران تنها نیست ولی از حمایتی که پژو در ایران داشت، بی‌بهره است. پس باید با قدرت بیشتری به بازار ایران بیاید و سرمایه بیشتری در این راه خرج کند و به همین دلیل باید سهامداران را متقاعد به آمدن به ایران کند. ایرانی‌ها ثابت کرده‌اند می‌توانند سال‌ها از یک برند استفاده کنند تا بقیه برندها به محاق بروند. رنو اگر بخواهد به برند برتر ایران تبدیل شود، همان طور که مدیران ارشد رنو گفته‌اند، نیاز دارد حداقل سالیانه 500هزار دستگاه در ایران تولید کند. 
بر اساس گزارش فایننشال تایمز، مدیر‌عامل رنو هشدار داد سال 2017 سال خوبی برای روسیه و برزیل نخواهد بود، اما وی رشد قوی در اروپا، هند و چین و همچنین بازگشت رنو به بازار ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها را پیش‌بینی می‌کند.
پیش‌تر کارلوس گون، رئیس شرکت خودروسازی رنو-نیسان گفت این شرکت آماده توسعه جای پای تولیدی خود در ایران پس از لغو تحریم‌ها علیه این کشور است، اما در زمینه اجرا بسیار محتاطانه عمل خواهد کرد.
گون که در حاشیه نمایشگاه خودروی دیترویت سخن می‌گفت، تاکید کرد: ایران یک بازار بسیار نوید بخش است. امروز بیش از یک میلیون خودرو (در ایران) تولید می‌شود. این رقم پتانسیل رسیدن به ۱٫۵ یا ۲ میلیون را دارد. 
مدیرعامل رنو در ادامه گفت: ما آماده رفتن هستیم، اما می‌خواهیم طوری برویم که دوام داشته باشد. نمی‌خواهیم آنقدر باشتاب برویم و برای خودمان مشکلی بزرگ‌تر از آنچه نیاز داریم ایجاد کنیم. بنابراین فکر می‌کنم پتانسیل‌های زیادی در ایران وجود دارد، اما باید زمان رفتن از نظر سیاسی زمان درستی باشد و وضعیت از نقطه نظر حقوقی کاملا روشن باشد.
شرکت خودروسازی رنو-نیسان، شرکت خودروسازی ژاپنی-فرانسوی است، که از مشارکت استراتژیک دو شرکت خودروسازی رنو و نیسان در سال ۱۹۹۹ تاسیس شد و ‌اکنون از هر ۱۰ خودروی تولید شده در جهان، یک خودرو به این شرکت تعلق دارد.
نرخ مالکیت خودرو در ایران تنها ۱۰۰ در ۱۰۰۰ است که ۶ برابر کمتر از اروپاست و به دلیل تحریم‌های اقتصادی آمریکا و اروپا در سال‌های اخیر دسترسی مصرف‌کنندگان ایرانی به خودروهای جدید محدود بوده است.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید رنو حضور خود را در ایران گسترش می دهد
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو