همه چیز درباره مسابقه استقامت لمانز

تلاش برای برتری در 24 ساعت

این نوع مسابقه با دیگر مسابقات بزرگ اتومبیل‌رانی تفاوت‌های بسیاری دارد که اهم این تفاوت، نوع خودروهای مسابقه دهنده در این مسابقه است و البته زمان مسابقه که برخلاف مسابقات دیگر، 24 ساعته است. 

کد : 1627
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 بهمن 1394
print
نظرات : 0
تلاش برای برتری در 24 ساعت

روزنامه دنیای خودرو-حمید محمدی : از زمان طراحی و ساخت نخستین خودروها تا امروز، صنعت خودروسازی همواره شاهد پیشرفت و توسعه‌های متعددی بوده که بخش اعظمی از این پیشرفت، مدیون استقبال و علاقه عموم مردم به خودرو است. جالب است بدانید سلیقه مردم، در طراحی خودروها نیز بسیار مورد توجه کمپانی‌های سازنده است و حتی بارها باعث دگرگون شدن طراحی خودروها نیز شده است. دنیای خودرو، دنیای جذابیت و هیجان است که این جذابیت و هیجان، با سلیقه‌ها و طراحی‌های زیبا مسیر می‌شود که یکی از دلایل جوانان به خودروهای ویژه و اسپرت‌تر، همین مساله است. خودروهایی که بتوانند نمایش بهتری از خود بگذارند و محدودیت‌های سرعتی و نمایشی کمتری داشته باشند. به همین منظور بخش مستقلی در هر کمپانی خودروسازی وجود دارد که دست به تولید خودروهای مسابقه‌ای می‌زند تا در این بازار هیجان، نقشی داشته باشد. 

درباره لمانز
لمانز یکی از بزرگ‌ترین مسابقات اتومبیل‌رانی جهان است که تاریخ تولد آن به سال 1923 در شهری به همین نام در کشور فرانسه بازمی‌گردد و با نام دیگر گرندپری استقامت نیز شناخته می‌شود. فرانسه، انگلیس و ایتالیا اولین کشورهای شرکت‌کننده در این مسابقه بودند که با خودروهای بوگاتی، بنتلی و آلفا رومئو در این مسابقه شرکت کردند که موضوعاتی مانند جنگ جهانی دوم و مسائل داخلی کشور فرانسه باعث شده یک دوره  ساله این مسابقات برگزار نشود. 
این نوع مسابقه با دیگر مسابقات بزرگ اتومبیل‌رانی تفاوت‌های بسیاری دارد که اهم این تفاوت، نوع خودروهای مسابقه دهنده در این مسابقه است و البته زمان مسابقه که برخلاف مسابقات دیگر، 24 ساعته است. پس خودروهای شرکت‌کننده باید ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای داشته باشند تا بتوانند با دیگر خودروها توان رقابت داشته باشند. اساس این مسابقه، راندن در طول زمانی 24 ساعت، بدون یک لحظه خاموشی موتور خودرو است که نیاز به به‌کارگیری تکنولوژی‌های پیشرفته و کیفیت ویژه قطعات بکار رفته در خودروهای شرکت‌کننده را شاخص می‌کند، اگرچه تفاوتی میان خودروها از لحاظ سوخت مصرفی نیست و هر سه گروه هیبرید، الکتریکی و بنزینی می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند. اولویت حضور در این مسابقات، عموما با خودروهای کوپه است. اگرچه خودروهای دیگر نیز می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند، اما شرط اولیه حضور آنها، داشتن عملکرد بالا برای طی مسافت و زمان مسابقه است.

کلاس‌های لمانز
این مسابقه در چهار کلاس مجزا برگزار می‌شود که در هر چهار کلاس باید با هم به رقابت بپردازند. در نتیجه، برنده نهایی خودرویی است که در طول 24 ساعت توانسته باشد مسافت بیشتری را طی کرده باشد و در هر چهار کلاس مقام آورده باشد. کلاس‌های مسابقات لمانز عبارتند از  LMP1،LMP2، GT1 و GT2 که برای هر کدام از این چهار کلاس، خودروی شرکت‌کننده باید دارای ویژگی‌هایی برای همان کلاس باشد.
کلاس LMP1 و LMP2 مخفف Lemans Portotypes است که خودروهای شرکت کننده در این سبک می‌توانند با هر طراحی‌ای باشند، با این تفاوت که خودروهای شرکت‌کننده با توجه به وزن خودرو، قدرت و توان تولیدی و خروجی و سرعت آن‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. امروزه خودروهای LMP1 و LMP2 پیشرفت‌های داشته‌اند که در رقابت را کمی‌سخت‌‌تر می‌کنند.
کلاس GT که مخفف Grand Tourer است، در واقع کلاسی است که خودروهای شرکت‌کنند در آن هم خودروهای مسابقه‌ای محسوب می‌شوند و هم خودروی خیابانی که معمولا شمال خودروهای تولید انبوه می‌شود. در این کلاس هم با توجه به قدرت موتور، وزن خودرو و سرعت، به دو دستهGT1 وGT2 تقسیم می‌شوند.
نکته مهم درباره خودروهای لمانز این است که این خودروها باید دارای موتورهایی باشند که در مقابل قدرت و گشتاور بالا، مصرف سوخت کمتری و بهینه‌ای داشته باشند تا به‌علت فشارهای بالایی که در بر ساعت است  روی این موتورها می‌آید بایستی مصرف سوخت کمتری داشته تا بتواند فشار‌های وارده را تحمل ساعت به خودروها وارد می‌شود، دچار مشکل نشوند. از همین روی، کمپانی‌هایی که در این مسابقه حضور دارند، توانسته‌اند در طراحی خودروهای کم مصرف نقش مهمی ایفا کنند. یکی از کمپانی‌های فعال در زمینه لمانز، کمپانی آلمانی آئودی است که نه تنها در خودروهای بنزینی، بلکه در خودروهای هیبریدی و الکتریکی خود نیز همواره در بین رقبای خود، جایگاهی ویژه‌ای داشته  و دستاوردهای بسیار خوبی در این خصوص داشته است. نیسان هم کمپانی دیگری است که در این مسیر، توسعه و پیشرفت‌های بسیاری داشته است. 

حضور خودروهای الکتریکی در مسابقات
با توجه به تولیدات خودروهای هیبریدی، پیشرفت‌های بسیاری این محصولات داشته‌اند که می‌تواند دستاوردهای این حوزه را در مسابقات لمانز مشاهده کرد. راز موفقیت خودروهای الکتریکی در لمانز، زمان شارژ باتری و فناوری بکار رفته در سیستم آن و دیگری موتور الکتریکی خودروهاست که موجب موفقیت این خودروها می‌شود. از کمپانی‌های فعال در زمینه خودروهای الکتریکی گروه فولکس واگن (آئودی) است. آئودی با چندین آزمون و خطا سرانجام توانست خودروی تمام الکتریکی خود را به مسابقات لمانز وارد کند تا در رقابت با دیگر کمپانی‌ها سردمدار رقابت باشد. از فناوری‌های بسیاری چشمگیر این کمپانی، کاهش زمان شارژ باتری‌ها و استفاده از باتری‌های لیتیومی ‌به همراه سیستم‌های پیشرفته کانورتر و اینورتر‌ها در محصولش بود که نیروگاه برق فوق‌العاده‌ای را در زیر پوسته فلزی به جریان می‌انداخت. 

جمع‌بندی
مسابقات لمانز به جز بخش هیجان که جزو جدانشدنی از مسابقات اتومبیل‌رانی است، دستاوردهای دیگری نیز دارد. علاوه بر ایجاد بازار خوب برای کمپانی‌های شرکت‌کننده که یکی از اهداف اصلی کمپانی‌ها برای حضور در این مسابقه و مسابقات مختلف دیگر است، پیشرفت‌ها و توسعه‌های بسیار کمپانی‌ها در صنعت خودروسازی است که منجر به تولید خودروهای کم‌مصرف‌تر و با آلایندگی کمتر شده و فن‌اوری‌های جدید در تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی که از دیگر دستاوردهای چنین مسابقه‌ای است. اما این مسابقه تنها لحظات پرهیجانی نداشته و اتفاقات حاشیه‌ای بسیاری نیز داشته است که تلخ‌ترین رویداد آن به سال 1955 بازمی‌گردد که راننده یکی از خودروهای شرکت‌کننده در همان اوایل شروع مسابقه با برخورد به جایگاه تماشاگران، باعث فوت خود و نزدیک به 80 تماشاگر شد که همین رویداد تلخ باعث شد قوانین مسابقات اتومبیل‌رانی جهان دستخوش تغییراتی جدی شود و حتی تا مرز تعطیلی بسیاری از مسابقات هم پیش رفت. تغییر در سوخت اتومبیل‌ها و تغییرات دیگر نیز از جمله مسائلی است که در طی سالیان برای این مسابقه درنظر گرفته شده است و جالب است بدانید در آخرین قانون تصویب شده برای این مسابقات در سال 2007، قانون استفاده از چراغ با نور سفید برای کلاس طراحی آزاد و استفاده از چراغ با نور زرد برای کلاس جی‌تی است که صرفا به لحاظ ایمنی این قانون گذاشته شده است. زیرا هنگام شب، رانندگان با توجه به نور خودروی پشتی می‌توانند تشخیص بدهند که خودروی پشتی مربوط به کدام کلاس است و از بروز حادثه جلوگیری کنند. یا دیگر قانونی که برای این مسابقات در نظر گرفته شده، قانون خاموش بودن خودروها در هنگام سوخت‌گیری است که پیش‌تر باعث آتش‌سوزی نیز شده بود و به همین منظور قانون خاموش کردن خودروها گذاشته شد. در پایان به این نکته اشاره کنیم که کمپانی پورشه تاکنون توانسته 16 بار مقام نخست این مسابقات را کسب کند که در نوع خود آمار بسیار خوبی است. پس از آن، فراری با 9 پیروزی، آئودی هشت پیروزی، جگوار هفت پیروزی و آلفارومئو و بنتلی هر کدام با چهار برد در این مسابقات حضور داشته‌اند. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تلاش برای برتری در 24 ساعت
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو