تیونینگ خودروها

در تیونینگ یک خودرو، تمام بخش‌ها دستخوش تغییر شده تا خودرو به یک ابرخودرو بدل شود.

کد : 1629
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 بهمن 1394
print
نظرات : 0
تیونینگ خودروها

روزنامه دنیای خودرو-حمید محمدی : طراحی خودرو علاوه بر جذابیت ظاهری و تاثیر در فروش یک خودرو، مساله بسیار مهمی است که در ایمنی خودرو، کارکرد و عملکرد فنی آن و مسائل دیگر تاثیر بسیاری دارد. در این میان خودروهای اسپرت و سوپراسپرت توجه ویژه‌تری را به خود جلب می‌کنند که به همین منظور، تیونینگ آنها صورت می‌پذیرد. تیونینگ در حقیقت مرحله طراحی پس از تولید یک خودرو است که در ظاهر و عملکرد فنی آن صورت می‌پذیرد تا کارآیی خودرو روند بهتری داشته باشد. شاید گفته شود که خودروهای سوپر اسپرت دیگر نیازی به تیونینگ ندارند! اما هر خودروی تولید شده به هر اندازه که از نظر طراحی و فنی فوق‌العاده باشد، باز هم نیازمند این است که در عملکرد آن تغییراتی ایجاد شود و تیونینگ به همین منظور صورت می‌گیرد. 
در تیونینگ یک خودرو، تمام بخش‌ها دستخوش تغییر شده تا خودرو به یک ابرخودرو بدل شود. در حقیقت اگرچه کمپانی خودروساز زمان زیادی را صرف طراحی و ساخت محصولاتش می‌کند، اما تیونینگ در نقش یک مکمل، سبب آزاد شدن بیشتر قدرت موتور به سر چرخ‌ها می‌شود. تیونینگ تنها به خودروهای سوپراسپرت مربوط نمی‌شود، زیرا هر خودرویی طبق سلیقه کمپانی سازنده‌اش و طراحان آن می‌تواند ارتقاء یابد و عملکرد بهتری را به آن بخشید و حتی از کارکردهای مهم تیونینگ می‌توان به این نکته اشاره کرد که این عمل می‌تواند به خودروهایی که ضعف طراحی داشته باشند، کمک بسزایی کند.

مراحل تیون کردن

مرحله اول نصب کیت‌های مخصوص ریس یا آیرودینامیکی بر روی بدنه خودرو است که در این مرحله با بررسی اکسل و پایداری خودرو، در صورت داشتن مشکل می‌توان با نصب و قرارگیری باله و اسپویلر الکترونیکی و یا ثابت، به رفع آن اقدام کرد تا به پایداری خودرو، کمک بسزایی شود. هم‌چنین این عامل برای عملکرد بهتر موتور نیز بکار می‌رود تا افزایش قدرت و تولید نیروی بیشتر در موتور فراهم شود که به همین منظور از دو سیستم توربوشارژر و سوپرشارژر بر روی موتور خودرو استفاده می‌شود. اگر مالک خودرو علاقمند به ارتقاء دادن موتور اتسمفریک یا همان نفس طبیعی باشد، از سیستم‌های جدید vvt و cvvt برای خودروی او استفاده می‌شود تا تولید قدرت خودرو افزایش یابد. اما تنها با نصب کردن این دو سیستم بر روی موتور، قدرت و گشتاور مورد نظر بدست نمی‌آید، بلکه باید تغییراتی در طراحی پیستون، شاتون و سیلندر خودرو داد تا بتوان به قدرتی که می‌خواهیم برسیم.
در مراحل بعدی تیونینگ خودرو، در بحث سیستم تعلیق نیز می‌توان کمک‌های پنوماتیکی را برای خودرو استفاده کرد و در بحث سیستم ترمز نیز می‌شود از کالیپر‌های بزرگتر استفاده کرد. برای تسریع در قدرت و عملکرد ترمز نیز از دیسک‌های ریس سرامیکی شیاردار و سوراخ‌دار استفاده می‌شود تا در سرعت‌های بالا، در پیست یا جاده، عمل خنک‌کاری سریع‌تر انجام شود و عملکرد و قدرت ترمز تشدید شود. 
در تیونینگ برای اینکه خودرو پایداری و هندلینگ بهتری داشته باشد، از رینگ فاق کوتاه ریس و لاستیک پهن ریس استفاده می‌شود تا هندلینگ خودرو افزایش یابد. سیستم‌های الکترونیکی در بخش تیونینگ، سهم کمی‌ داشته تا عملکرد و پرفومنس خودرو بهتر شود. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تیونینگ خودروها
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو