تغییرات در هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا نشانه چیست؟

پرش سه گام سایپا

صنعت خودرو، نماد تکنولوژی و پیشرفت کشور است و برای مصرف‌کننده مانند غرور ملی است.

کد : 1630
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 بهمن 1394
print
نظرات : 2
پرش سه گام سایپا

روزنامه دنیای خودرو-گروه خبر : صنعت خودروی ایران پس از نفت، یکی از بزرگ‌ترین صنایع کشور است و نزدیک به یک‌میلیون نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در آن مشغول به کار هستند. هم آنکه بسیاری از صنایع دیگر مانند فولاد، شیشه، پلاستیک، لاستیک، رنگ و... اتکای زیادی به تولیدات صنعت خودرو دارند. ضمن اینکه صنعت خودرو در اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده سهم بالایی دارد.  بنابراین تقویت این صنعت در رشد اقتصادی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و تضعیف آن به همان‌اندازه به اقتصاد آسیب می‌رساند. امری که متاسفانه تاکنون محقق نشده و این صنعت و چرخیدن چرخ‌های آن به یکی از دل‌مشغولی‌های دولت تبدیل شده است. یکی از ایرادهای عمده‌ای که کارشناسان به این صنعت وارد می‌دانند مربوط به بخش‌های زیرساختی و حضور مدیران غیرمرتبط با صنعت در این حوزه بسیار مهم است. به‌عبارت دیگر بسیاری از منتقدان، مشکلات صنعت خودرو را زیرساختی می‌دانند که بخشی از آن  به محیط بیرونی و ساختارهای کلان اقتصاد و بخشی دیگر به بخش داخلی صنعت خودرو برمی‌گردد. ضمن اینکه برخی نیز دانش مدیران این صنعت را زیر سوال می‌برند و می‌گویند نسبت‌به دانش روز در سایر کشورها عقب هستیم، به‌طوری که استراتژی صنعتی نداریم و توسعه صنعتی بر پایه مزیت‌های نسبی اتفاق نیفتاده است. چندی‌پیش در همین رابطه کامران ندری، استاد دانشگاه علامه‌طباطبایی به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: صنعت خودرو و بیشتر صنایع نمی‌توانند در رقابت‌های جهانی جایگاه مناسبی داشته باشند. مزیت‌ها در این صنعت بیشتر دستوری و بر اساس سلیقه‌های تصمیم‌گیران گسترش یافته است. به همین دلیل این صنعت بیشتر به دنبال حمایت‌های غیراصولی و غیرمنطقی بوده است. محمدقلی‌ یوسفی نیز با بیان اینکه خودرو‌سازی صنعت صنعت‌ها محسوب می‌شود و بخش عمده اقتصاد را با خود به حرکت در می‌آورد، بیان کرد: صنعت خودرو، نماد تکنولوژی و پیشرفت کشور است و برای مصرف‌کننده مانند غرور ملی است. وی گفت: مدیریت غلط صنعت خودرو در سال‌های گذشته موجب کاهش کیفیت و بالا رفتن هزینه تولید خودرو شده است اما با توجه به تحولات سریع تکنولوژی در دنیا این صنعت باید بتواند با پیشرفت، رضایت مشتری را جلب کند. وی تاکید کرد: نگاه به صنعت خودرو باید مانند نگاه به بنگاه اقتصادی باشد در غیر این‌صورت این صنعت سربار بخش‌های دیگر می‌شود. یوسفی افزود: مدیریت صنعت خودرو تاکنون قادر به حل مشکلات این صنعت نبوده است و مدیران این مجموعه خود را بی‌نیاز از نظر کارشناسان می‌دانند. وی گفت: مدیریت صنعت خودرو باید تلاش کند سیاست‌گذاری درستی برای این صنعت اتخاذ کرده و از خودروهای تولیدی کشورهای دیگر عقب نماند. به‌نظر می‌رسد علاوه‌بر کارشناسان، خودروسازان بزرگ کشور نیز این ایرادها را شناسایی کرده‌اند و سعی در برطرف کردن آن دارند. این حرف را تغییر در هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا ثابت می‌کند. به‌عبارت دیگر این خودروساز برای رسیدن به موفقیت اقدام به پرش سه گام کرده است. اولین گام پس از افزایش انتقادها به کیفیت محصولات برداشته شد که در اواسط شهریور‌ماه مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از مشتریان بابت کیفیت پایین محصولات این شرکت عذرخواهی کرد؛ امری که تا پیش از آن بی‌سابقه بود. دومین گام اصلاح ساختارهای مالی شرکت بود که جمالی در این‌باره گفت: با اصلاح ساختار اکثر شرکت‌های بزرگ، گروه از ذیل ماده 141 خارج می‌شود و برای شرکت‌های گروه بالای 80 درصد نقدینگی ایجاد خواهد شد. همچنین با اصلاح ساختار مالی خواهیم توانست در آینده نزدیک با ال‌سی 10 درصدی اقدام به خرید و جذب نقدینگی از سیستم بانکی کنیم. سومین گام اما در حوزه مدیریت بود که از این محل نیز انتقادهای بسیاری به جمالی وارد می‌شد؛ ازجمله اینکه وی بیشتر یک مدیر مالی است تا صنعتی. اما با انتصاب‌های جدید در هیات‌مدیره سایپا به نظر می‌رسد که گام سوم نیز برداشته شد. چراکه هر دو مدیر منصوب از مدیران با سابقه‌ بخش صنعت هستند. امیرحسین قناتی که درحال‌حاضر مدیر‌کل خودرو و نیرو‌محرکه وزارت صنعت معدن و تجارت است و سیدمحمدعلی سیدابریشمی نیز مدیریت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را عهده‌دار بودند. این انتصاب‌ها نشان می‌دهند برگ جدیدی به  مدیریت در صنعت خودروی کشور افزوده شده است. به‌عبارت دیگر به‌نظر می‌رسد خودروسازان، هم صدای‌مردم را شنیده‌اند، و هم زنگ عقب ماندن از قافله صنعت خودروسازی جهانی را. با این حال این تغییر نگرش در نحوه مدیریت خبر از یک اتفاق خوب می‌دهد، خبری که نشان می‌دهد این روزها بسیاری از مدیران ارشد صنعت، فارغ از نگاه جناحی و داشتن کارنامه کمی، سعی می‌کنند زیر‌ساخت‌های این صنعت را آنچنان که بایسته و شایسته است، تقویت کنند. خواه هنگام به ثمر نشستن محصول، خود بر کرسی مدیریت تکیه زده باشند یا خیر. 

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید پرش سه گام سایپا
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو