نقش خودروسازی آلمان در صنعت خودروی ایران بعد از برجام

چرا «ب ام و» در ایران دست به تولید نمی زند؟

فعلا از خودروسازی آلمان، بنز سهم ایران خودرو و فولکس سهم کرمانی ها شده است.

کد : 1632
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 بهمن 1394
print
نظرات : 0
چرا «ب ام و» در ایران دست به تولید نمی زند؟

روزنامه دنیای خودرو-رامین بیات : با اجرایی شدن برجام بسیاری از کشورهایی که در صنعت خودروسازی دارای دانش و تکنولوژی هستند، ابراز علاقه کرده‌اند در بازار ایران حضور پیدا کنند، در این بین دو کشور آلمان و فرانسه بیش از همه مشتاق حضور در ایران بودند. در مورد فرانسویان، پژو موفق شد با ایران‌خودرو قرارداد مجدد ببندد و رنو نیز قرار است در آینده‌ای نزدیک با سایپا قرارداد امضا کند. اما در مورد آلمانی‌ها قضیه کمی فرق می‌کند. در همین راستا در این گزارش قصد داریم حضور صنعت خودروسازی آلمان در فضای پساتحریم در ایران را بررسی کنیم.
کشور آلمان دارای کمپانی‌های خودروسازی زیادی است، اما به گفته هاشم یکه‌زارع مدیر‌عامل ایران‌خودرو تنها دو شرکت مرسدس‌بنز و فولکس‌واگن قابلیت حضور درایران و مشارکت با خودروسازان ایرانی را در رابطه با تولید محصول دارند. مدیر عامل ایران‌خودرو در پاسخ به این سوال که آیا خودروسازی مانند ب‌ام‌و نمی‌تواند با خودروسازان ایرانی همکاری کند، می‌گوید: اول اینکه فروش محصولات این شرکت در ایران با توجه به قیمت‌های آن حدود 5 هزار دستگاه است و ثانیا با توجه به این موضوع، نه برای ب‌ام‌و می‌صرفد به ایران بیاید و نه خودروسازان ایرانی تمایلی برای همکاری دارند. اما با توجه به مقتضیات صنعت خودروسازی ایران دو شرکت بنز و فولکس قابلیت حضور در صنعت خودروسازی ایران و همکاری با خودروسازان ایرانی را دارند.

بنز، سهم ایران‌خودرو
بر همین اساس صحبت‌های یکه‌زارع، گروه صنعتی ایران‌خودرو و شركت دایملر، مالك چند شرکت تابعه و برند بزرگ خودروسازی چون مرسدس‌بنز، مرسدس-آام‌گ و اسمارت با امضای یك تفاهم‌نامه، همكاری استراتژیك خود را برای ایجاد دو شركت مشترك شروع كردند.
یکه‌زارع در مورد قرارداد بنز با بیان اینکه گروه صنعتی ایران‌خودرو در دور جدید همكاری‌های بین‌المللی خود، رویكردی كاملا متفاوت با گذشته در پیش گرفته است و بر‌حضور و سرمایه‌گذاری مشترك طرف مقابل تاكید دارد، اظهار کرد: دایملر و شركت بنز سابقه قابل اعتنا و اتكایی در همكاری با گروه صنعتی ایران‌خودرو داشته‌اند و  این امر می‌تواند در مسیر پیش روی این دو خودروساز راهگشا باشد.
همچنین ولفگانگ برنارد، عضو هیات‌مدیره دایملر آگ با بیان اینکه محصولات تجاری دایملر همیشه در ایران از محبوبیت برخوردار بوده است و در حال‌حاضر خودروهای تجاری از تقاضای بالایی در ایران برخوردار هستند، گفت: با لغو تحریم‌های ایران، در حال برنامه‌ریزی برای از سرگیری سریع کسب و کارمان در این بازار هستیم و امضای تفاهم‌نامه با شریک تجاری‌مان در ایران، پیش‌نیاز مهمی برای از سرگیری سریع این کسب و کار است.

مهم‌ترین توافقات بنز و ایران‌خودرو
سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید منطقه‌ای کامیون‌های مرسدس‌بنز و قطعات قوای محرکه، تاسیس شرکت مشترك فروش کامیون‌های مرسدس‌بنز و قطعات آنها در ایران و همچنین خرید بخشی از سهام شرکت محور‌خودرو در كنار ایدم توسط دایملر از مهم‌ترین مواردی به شمار می‌رود كه در این تفاهم‌نامه مورد توافق قرار گرفته است.

فولکس‌واگن سهم کرمانی‌ها 
بر اساس این گزارش، در گذشته شرکت فولکس‌واگن از طریق شرکت کرمان‌خودرو اقدام به مونتاژ فولکس گل در ایران می‌کرد و شرکت خودروسازان بم به نمایندگی از کرمان‌خودرو این کار را صورت می‌داد، اما بعد از مدتی و به دلایل مختلف فولکس از بازار ایران رفت، حالا که تحریم‌ها برداشته شدند، مدیران فولکس در ایران حضور پیدا کرده‌اند. در همین رابطه رضا ظروفیان، مدیر بازاریابی و فروش شرکت خودروسازان بم در گفت‌و‌گو با روزنامه « دنیای خودرو» با بیان اینکه شرکت خودروسازان بم در ایران تولید فولکس گل و همکاری با این خودروساز اروپایی را برعهده داشته است، اظهار کرد: احتمال همکاری با فولکس‌واگن وجود دارد ولی در کوتاه‌مدت این امکان میسر نیست، به بیان دیگر این موضوع در شش ماه یا یک‌سال امکان‌پذیر نیست و حداقل دو سال زمان می‌برد.
به گفته ظروفیان، ارتباط شرکت خودروسازان‌بم با  شرکت فولکس‌واگن حتی از زمانی‌که تولید متوقف شد تا الان ادامه داشته است و از هنگامی‌که بحث توافق هسته‌ای مطرح شد، مذاکرات به صورت جدی و فشرده در حال پیگیری بود.
مدیر بازاریابی و فروش شرکت خودروسازان با بیان اینکه برای فولکس‌واگن صرف نمی‌کند فقط برای تولید در داخل ایران سرمایه‌گذاری کنند، ادامه داد: بلکه باید برای بازارهای اطراف نیز برنامه‌ریزی کرد.
 این در حالی است که هاشم یکه‌زارع، مدیر عامل ایران‌خودرو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» در رابطه با مذاکره این شرکت با شرکت فولکس‌واگن اظهار داشت: با توجه به مسائلی که برای این شرکت درباره رسوایی‌های اخیر ایجاد شده، ایران‌خودرو صلاح ندید با فولکس مذاکره کند و از سوی دیگر از میان خودروسازان آلمانی ایران‌خودرو با مرسدس‌بنز همکاری خواهد کرد.
یکه‌زارع ادامه داد: در مذاکراتی که با فولکس صورت گرفت، نماینده خودروسازان مستقر در کرمان حضور داشتند و با توجه به اینکه آنها نیز در گذشته با فولکس در ایران شریک بودند، ایران‌خودرو به احترام آنها مذاکره با فولکس را متوقف کرد و خودروسازان مستقر در کرمان مذاکرات خود با این خودروسازان آلمانی را ادامه دادند.
از سوی دیگر علاوه بر خودروسازان بم شرکت کرمان‌موتور نیز مذاکراتی با فولکس‌واگن انجام داده است، حال توجه به اینکه در حال‌حاضر برخی مدیران شرکت فولکس‌واگن ازجمله مدیر اجرایی این شرکت در ایران حضور دارد، باید دید از بین خودروسازان بم یا کرمان موتور کدام‌یک می‌توانند خودروهای فولکس‌واگن را در ایران مونتاژ کنند.

مدیر اجرایی فولکس در ایران
هربرت دیس، عضو هیات مدیره فولکس‌واگن و مدیر اجرایی این خودروساز آلمانی این روزها در تهران به‌سر می‌برد. وی روز گذشته در دیدار با عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی بر همکاری‌های مشترک تاکید کرد.
در این دیدار وزیر راه و شهرسازی کشورمان گفت: از تولید و ساخت خودروهای آلمانی فولکس‌واگن در خاک کشورمان استقبال می‌کنیم. فولکس‌واگن می‌تواند با انتقال دانش و پلت‌فرم مخصوص ساخت چند نوع خودروی پر تقاضای به ایران، آنها را در ایران تولید کند
وی  ادامه داد: فولکس‌واگن رقبای زیادی در آلمان و اروپا برای حضور در بازار خودروی ایران دارد. ما سه نوع خودروی مسافری سبک، مسافری سنگین و باری سنگین در حال حاضر در کشور نیاز داریم. فولکس‌واگن می‌تواند با ایجاد نمایندگی مرکزی در تهران به تامین نیازهای خودرویی ایران بپردازد. همچنین منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) نیز می‌تواند به عنوان مرکز پشتیبانی و لجستیک شرکت فولکس‌واگن انتخاب شود. فعالیت اقتصادی در این منطقه آزاد کاملا به سود فولکس‌واگن است، چرا که واردات و صادرات کالا از طریق فرودگاه امام‌خمینی(ره) به‌دلیل تبدیل شدن به منطقه آزاد، معاف از مالیات است.
وزیر راه و شهرسازی به وجود دو شرکت اصلی تولید خودرو در ایران اشاره کرد و گفت: این دو خودروساز اصلی ایران با شرکت‌های اروپایی، کره‌ای و ژاپنی همکاری‌های خوبی دارند و فولکس‌واگن هم می‌تواند به دو صورت همکاری با این شرکت‌ها و همچنین به صورت خودروساز مستقل سوم در ایران کار کند.
در ادامه این نشست مدیر اجرایی فولکس‌واگن با اعلام آمادگی برای حضور در ایران به صورت انتقال دانش و فناوری و همچنین انتقال پلت‌فرم خودروهای سبک و سنگین مسافری و باری، اظهار کرد: منطقه آزادشهر فرودگاهی امام خمینی(ره) می‌تواند به عنوان مرکز صادرات محصولات تولیدی کارخانه‌های فولکس‌واگن از مبدا ایران به کشورهای همسایه و منطقه خاورمیانه باشد.
عضو هیات‌مدیره شرکت فولکس‌واگن با بیان اینکه آمادگی داریم با هر شرکت خودروساز دولتی یا خصوصی ایران همکاری کامل داشته باشیم، تاکید کرد: انتقال فناوری تولید خودروهای فولکس‌واگن به ایران به صورت ساخت کارخانجات مستقل نیز ایده خوبی است که در صورت امضای تفاهم‌نامه‌های لازم، این شرکت آمادگی دارد به سرعت آن را اجرایی کند.


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
موافق
یک مخالف
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید چرا «ب ام و» در ایران دست به تولید نمی زند؟
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو