روزنامه «دنیای خودرو» در گفتگو با یک کارشناس صنعت دریایی بررسی می کند

با هزینه خرید 118 هواپیما چند کشتی می توان ساخت؟

اگر ما به‌جای 500 کشتی، با هزینه‌ای حدود 2.5 میلیارد یورو، یعنی 10 درصد پولی که بناست برای صنعت هوایی و خرید هواپیما هزینه شود، بخواهیم اقدام به کشتی‌سازی کنیم، قادر خواهیم بود با ساخت 50 کشتی اقیانوس‌پیما، تمام مشکلات صنعت کشتی‌سازی و دریایی داخلی را حل کنیم.

کد : 1635
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 بهمن 1394
print
نظرات : 1
با هزینه خرید 118 هواپیما چند کشتی می توان ساخت؟

روزنامه دنیای خودرو-محمد امین ناطقیان : تبلیغات در زمینه خرید هواپیما از غول‌های هواپیماساز خارجی و همچنین تخمین‌های‌زده شده در مورد هزینه خرید این هواپیماها آن‌قدر پر سروصدا بوده است که بسیاری از متولیان صنایع دیگر اعم‌از دریایی، ریلی و جاده‌ای احساس می‌کنند از قافله عقب ماندند و اعتراض‌هایی داشته‌اند. در این زمینه با حسن‌رضا صفری، کارشناس صنعت دریایی و مدیرعامل شرکت رده‌بندی ایرانیان به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

25 میلیارد دلار در صنعت دریایی بازده بهتری خواهد داشت یا هوایی؟
می‌توانم در 2 بخش به این پرسش، پاسخ دهم. اول اینکه، اگر در هر صنعتی، به‌ویژه صنعت هوایی بخواهیم هزینه کنیم باید مشخص شود این هزینه به چه روشی صورت گیرد تا پس از آن بتوانیم به خودکفایی برسیم. اگر این رقم را به صنعت کشتی‌سازی اختصاص دهیم، حدود 900 هزار شغل پایدار در این صنعت ایجاد خواهد شد. یعنی با این تدبیر، مشکل اشتغال‌زایی در کشور تا حدود بسیار زیادی رفع خواهد شد.
از سوی دیگر، اگر به‌طور متوسط قیمت هر کشتی اقیانوس‌پیما  را حدود 50 میلیون یورو در نظر بگیریم، تقریبا حدود 500 کشتی اقیانوس‌پیما می‌توانیم بسازیم. در این حالت، علاوه بر اینکه بزرگ‌ترین نفتکش و کشتیرانی در دنیا هستیم، تبدیل به بزرگ‌ترین تولیدکننده کشتی‌های اقیانوس‌پیما در دنیا خواهیم شد.
رونق دادن به صنعت هوایی و دریایی که قطعا هدف امروز دولتمردان است، باید منجر به خودکفایی و تولید شغل شود، اما متاسفانه تمام سیاست‌هایی که تا امروز شاهد آنها بوده‌ایم به‌نفع خارجی‌ها بوده است و عملا منجر به خودکفایی و تولید شغل نخواهد شد. در اصل، ما با اقدامات خود، خط‌تولید آنها را فعال کرده‌ایم.

با چه میزان از این پول می‌توان کشتی‌سازان  ورشکسته را نجات داد؟
اگر ما به‌جای 500 کشتی، با هزینه‌ای حدود 2.5 میلیارد یورو، یعنی 10 درصد پولی که بناست برای صنعت هوایی و خرید هواپیما هزینه شود، بخواهیم اقدام به کشتی‌سازی کنیم، قادر خواهیم بود با ساخت 50 کشتی اقیانوس‌پیما، تمام مشکلات صنعت کشتی‌سازی و دریایی داخلی را حل کنیم.
- امروز، مسئولان تاکید بسیاری بر «اجاره به شرط تملیک» در موضوع خریداری 118 هواپیمای جدید دارند. آیا در صنعت دریایی هم چنین روشی متداول است؟
در حال حاضر در صنعت کشتی‌سازی، تامین‌مالی به وسیله همین روش اجاره به شرط تملیک انجام می‌گیرد و کشورهای کشتی‌ساز هزینه ساخت کشتی‌ها را به صورت یارانه به کشتی‌سازهای خود متقبل می‌شوند. کشتی‌هایی هم که ما به کشورهایی مثل کره‌جنوبی سفارش داده‌ایم به همین روش تامین مالی شده‌اند. حرف ما این است که اگر به همان میزانی که قرار است در صنعت هوایی هزینه شود، در صنعت دریایی کشور هم سرمایه‌گذاری کنیم، با این تفاوت که کشتی‌ها در داخل ساخته شوند و توسط بانک‌های خارجی تامین‌مالی شوند، قادر خواهیم بود ساخت این کشتی‌ها را با بهره‌گیری از منابع انسانی و تجهیزات داخلی به دست بگیریم و صرفا از دانش خارجی‌ها استفاده کنیم.

به‌کارگیری این سرمایه در کدام صنعت موجب رشد اقتصادی بیشتری برای کشور خواهد شد؟
این‌که ما تمام فاینانس‌های خارجی را به یک صنعت اختصاص دهیم، کار درستی نیست. باید با تخصیص منابع به صنایع مختلف، تکانی هم به آنها دهیم. انتظار نداریم این پول وارد چرخه کشور شود و آن قدر خرد شده است که باعث تغییر در هیچ صنعتی نشود. اما این هم درست نیست تمام پول را به جیب صنعت هواپیمایی بریزیم و برنامه‌ای برای فاینانس و پشتیبانی صنایع دیگر نداشته باشیم. البته شاید هم دولت برنامه‌هایی داشته باشد که ما بی‌خبریم.

آیا تا به‌ حال اقدامی از سوی دولت صورت گرفته است که شما از آن با خبر باشید؟
خیر، متاسفانه تا امروز هیچ خبری از برنامه‌های دولت برای بخش کشتی‌سازی و دریایی نداشته‌ایم.

چرا ارگان‌ها و تشکل‌های دریایی نسبت به این اقدامات و بی‌توجهی‌ها اعتراضی نکرده‌اند؟
 ما چه اعتراضی می‌توانیم داشته باشیم؟ هرچه بگوییم با این پاسخ روبه‌رو خواهیم شد «این هواپیماها اجاره به شرط تملیک شده‌اند!» همچنان منتظر نشسته‌ایم تا ببینیم دولت چه برنامه‌ای برای بخش‌های دیگر دارد. اگر موضوع خرید هواپیماها شروعی بر تحولات صنایع مختلف باشد، بسیار عالی است، در غیر این صورت کاملا با آن مخالفیم.

به‌نظر شما رکود کشتی‌سازی در دوران پساتحریم تا چه میزانی رفع خواهد شد؟
رکود کشتی‌سازی تنها با کار، پروژه، پول و تامین‌مالی رفع خواهد شد، بدون این فاکتورها تغییری در بهبود رکود کشتی‌سازها را  شاهد نخواهیم بود. 


 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
andاین را دوست ندارم.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
nader
ارسال شده در در 02/17/2016 11:37:47

در زمان تحریمات که هر چند وقت یک بار با سقوط هواپیماهای زهوار دررفته روسی عده زیادی از هموطنان به صورت دسته جمعی به بهشت میرفتند همه دادشون بهوا میرفت که ایهاالناس ناوگان هوایی ایران فرسوده است و... الان هم که با این قرارداد خرید عده ای دادشون بهوا بلند شده که اسراف شده وهواپیما میخواهیم چکار!!این آقای کارشناس مثل تمام مخالفین عزیز اصلا متن قرارداد رو مطالعه نکردند وفقط من باب مخالفت واظهار وجود حرف زدند بر طبق قرارداد دولت ایران تاکید میکنم (دولت ایران!!)هیچ پولی برای خرید نمیدهد وقرارداد به صورت اجاره بشرط تملیک است وشرکتهای هواپیمایی پول را پرداخت میکنند!من خودم شخصا وقتی سفری داشته باشم هیچ وقت با هواپیماهای شرکتهای ایرانی نمیرم چون دو بار سوار توپو کوفت! وآنتو زهرمار شدم واسه هفت پشتم بسه!

سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو